کد خبر: ۱۵۵۹۱
۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷

آغاز معاملات نیروگاه های کوچک مقیاس برق در بورس انرژی

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی هفته پایانی بهار امسال ماه منتهی به روز چهارشنبه ۳۰ خرداد به ۵۹ هزار میلیارد ریال رسید و از مهم‌ترین رویداد‌های هفته پایانی خرداد ماه آغاز معاملات نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده در بازار برق بورس انرژی ایران بود.

به گزارش پرشین خبر؛ بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران در هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه حاکی از آن است که طی این زمان بالغ بر ۱۴۱ هزار تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی با مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۳۷ هزار و ۹۱ میلیارد ریال از این بازار به فروش رفت که این رقم معادل ۶۲.۷ درصد کل ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران طی این بازه زمانی هفتگی بود.

شرکت ستاره نفت خلیج فارس با فروش ۳۵ هزار تن نفتای کامل در قیمت پایه برابر منفی ۲۵ پریمیوم دلار به ازای هر تن از این محصول و مجموع ارزش ریالی معادل ۹هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال در صدر برترین فروشندگان رینگ بین‌الملل طی هفته پایانی بهار امسال قرار گرفت. این در حالی بود که شرکت پالایش نفت لاوان با فروش ۳۲ هزار تن نفتای کامل با مجموع ارزش ریالی برابر ۸ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال در رتبه دوم برترین فروشندگان رینگ بین الملل قرار گرفت. 

ارزش رینگ داخلی ۱۵.۶ هزار میلیاردی شد
۶۱ هزار تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی هفته منتهی به روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش ریالی برابر ۱۵ هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال را برای این بازار رقم زد. پرفروش‌ترین محصول رینگ داخلی در هفته اخیر بلندینگ نفتا شرکت پالایش نفت بندرعبارس بود؛ ۸ هزار و ۶۰۰ تن از این محصول در قیمت پایه برابر ۲۸۲ هزار و ۲۸۷ ریال به ازای هر کیلوگرم از آن به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین طی هفته پایانی خرداد ماه امسال شرکت پالایش نفت آبادان نسبت به عرضه ۸ هزار تن نفتای سبک در نرخ پایه‌ای برابر ۲۳۰ هزار و ۷۹۳ ریال به ازای هر کیلوگرم از این محصول اقدام کرد؛ برای این میزان محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و کل محصول در نرخ پایه به فروش رفت؛ این معامله ارزش ریالی بالغ بر هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال را در پی داشت. 

بازار برق، موفق در جذب مشتریان جدید
بررسی داده‌های بورس انرژی ایران از فروش ۴ میلیارد و ۴۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلو مشتقه بورس انرژی ایران طی هفته پایانی خرداد ماه حکایت دارد. فروش برق نیروگاه‌ها به شرکت‌های توزیع برق در این زمان ارزش ریالی بالغ بر ۵ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال را در پی داشت. تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران از ابتدای اردیبهشت امسال با هدف انتقال بخش عمده‌ای از معاملات برق کشور به بازار شفاف بورس انرژی ایران شکل گرفت و طی زمان سپری شده از بازگشایی این بازار توانسته است در جذب مشتری موفق عمل کند.

همچنین طی هفته پایانی خرداد ماه امسال اولین نیروگاه مقیاس کوچک برق در بورس انرژی ایران پذیرفته شد. شرکت باران نیروی بشل دارنده نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق بشل با ظرفیت اولید سالانه ۱۶۰ هزار مگاوات ساعت برق متعهد شد تا سالانه ۷۰ درصد تولید برق خود را از طریق عرضه در بورس انرژی ایران به فروش برساند. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو رینگ داخلی و بین‌الملل
بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز شنبه دوم تیر ماه میزبان عرضه حامل‌های انرژی هستند. شرکت پتروشیمی شازند در این روز ۱۰ هزار تن بنزین و شرکت پتروپالایش کنگان نسبت به عرضه ۷ هزار تن برش پنتان در رینگ بین‌المل اقدام می‌کنند. این در حالی است که در این روز رینگ داخلی نیز میزبان عرضه فرآورده‌های هیدروکربوری خواهد بود؛ به نحوی که شرکت شیمی بافت هزار تن MTBE را در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه می‌کند.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>