کد خبر: ۱۵۵۷۲
۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
مدیر برنامه‌ ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران خبر داد:

بیش از ۵ میلیارد دلار طی سه سال اخیر در پروژه های صنعت گاز سرمایه گذاری شده است

مدیر برنامه‌ ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم برنامه‌های کلان متعددی را در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار داده و در این مدت بیش از ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در پروژه‌های حیطه مسئولیت خود سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش پرشین خبر از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسینعلی محمدحسینی با ارائه آماری از اقدامات کلان و سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در صنعت گاز طی ۳ سال اخیر، گفت: یکی از نتایج مهم این سرمایه‌گذاری، افزایش ظرفیت پالایش و نم‌زدایی گاز کشور از یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب در روز در ابتدای دولت سیزدهم به یک میلیارد و ۸۷ میلیون مترمکعب در روز است.
وی ادامه داد: عمده سهم این افزایش ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعبی در روز، مرهون راه‌اندازی فاز ۱۴ مجتمع گاز پارس جنوبی است؛ همچنین در بحث افزایش راندمان اتان نیز در ۹ پالایشگاه پارس جنوبی پروژه‌هایی اجرا شده است.
محمدحسینی با اشاره به زیرساخت‌های اجرا شده در بخش انتقال گاز گفت: بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط پرفشار انتقال گاز در دولت سیزدهم اجرا و نکته جالب توجه این‌که در سال ۱۴۰۱، رکورد بی‌نظیر اجرای بیش از یک‌هزار کیلومتر خط انتقال در شرکت ملی گاز ایران ثبت شد.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران در ادامه، در رابطه با طرح‌های گازرسانی این شرکت گفت: حدود ۲۱ هزار واحد صنعتی عمده و جزء، ۵۰ شهر، بیش از ۶۷۰۰ روستا و بیش از ۲۳ نیروگاه در دولت سیزدهم به شبکه سراسری گاز متصل شدند. در بحث گازرسانی باتوجه به تأکیدات صورت‌گرفته، بیش از ۴۹ همت برای مصوبات دور اول و دوم سفر‌های استانی رئیس‌جمهور شهید به گازرسانی تخصیص یافت.
وی با اشاره به مقوله پیشی گرفتن مصرف از تولید گاز به‌عنوان یک چالش مسبوق به سابقه این صنعت، اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم در راستای مقابله با این چالش، علاوه بر افزایش تولید گاز، راهبرد‌های متنوعی را در دستور کار قرار داد که مبحث ذخیره‌سازی یکی از آنها است.
محمدحسینی با بیان این‌که نحوه ذخیره‌سازی به دو شکل روزمینی و زیرزمینی در دستور کار است، گفت: در بخش زیرزمینی، توسعه فاز شوریجه D با سرمایه حدود ۶۷۲ میلیون دلار، فاز ۲ سراجه با حدود ۱۵۰ میلیون دلار، گنبد نمکی نصرآباد کاشان با ۳۲۰ میلیون یورو در دستور کار است.
وی ادامه داد: در بخش روزمینی نیز، برنامه این است که واحد‌های Mini LNG و CNG با مشارکت صنایع انرژی‌بر با ظرفیت ذخیره‌سازی یک میلیارد مترمکعب اجرایی شود.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در زمینه کاهش فلرینگ، تصریح کرد: حسب دستور وزیر نفت در خصوص کاهش فلرینگ، این مهم در منطقه پارس جنوبی با جدیت تمام دنبال شد و با اجرای پروژه‌های کاهش فلرینگ، در حال حاضر، درمجموع، حدود ۵۰ درصد شاهد کاهش فلرینگ در دولت سیزدهم هستیم.
وی اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی را یکی دیگر از اقدامات کلان شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در این راستا ابر پروژه‌هایی نظیر هوشمندسازی کنتور‌های گاز در دستور کار قرار گرفت و قرارداد‌هایی در این زمینه منعقد شده است؛ علاوه بر این، طرح جایگزینی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری با راندمان بالا به جای بخاری‌های راندمان پایین و فرسوده در مرحله جذب سرمایه گذار است؛ ضمن این‌که در بحث بهینه‌سازی موتورخانه‌ها نیز، با بهینه‌سازی ۹۳ هزار موتورخانه، صرفه‌جویی بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در این بخش، رقم خورد.
وی در ادامه، اظهار داشت: علاوه بر این، بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به نیروگاه‌های تجدیدپذیر حواله صرفه‌جویی داده شد؛ ضمن این‌که با پذیرش گواهی صرفه‌جویی در بورس انرژی در دولت سیزدهم، امکان استفاده از این ابزار در فرآیند تشویق به بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف تسهیل و تسریع شد.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>