کد خبر: ۱۵۸۳۶
۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷

ارزش معاملات بورس انرژی ۴۳ هزار میلیارد ریالی شد

۲۱۹ هزار تن حامل انرژی با مجموع ارزش ریالی برابر ۳۹.۹ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی هفته ابتدایی تیر ماه معامله شد.

به گزارش پرشین خبر از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ ارزش معاملات هفتگی این بازار طی هفته منتهی به روز چهارشنبه ششم تیر ماه به حدود ۴۳ هزار میلیارد ریال رسید، این رقم شامل معاملات ثبت شده در رینگ داخلی و بین‌الملل بورس انرژی ایران، بازار برق و معاملات ثبت شده در بازار اوراق بهادار بود. 

ثبت ارزش ۲۸.۸ هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل
طی هفته ابتدایی تیر ماه منتهی به روز چهارشنبه ششم این ماه، بالغ بر ۱۲۵ هزار تن محصول در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۲۸ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی طی هفته ابتدایی تیر ماه از آن حکایت دارد که شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با ثبت فروش ۴۵ هزار تن گاز مایع در زمره برترین فروشندگان رینگ بین‌الملل در بازه هفتگی قرار گرفت. 

طی روز چهارشنبه ششم تیر ماه مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به عرضه ۴۵ هزار تن گاز مایع با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۶۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل اقدام کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۶۵ هزار تن به ثبت رسید.

علی‌رغم برتری تقاضا نسبت به عرضه، اما همچنان کل این محصول در قیمت پایه معامله شد و با در نظر گرفتن نرخ دلار سنا برابر ۴۵ هزار و ۷۹۴ تومان، ارزش معادل ریالی برابر ۸ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال را رقم زد.
این در حالی بود که شرکت نفت ستاره خلیج فارس در هفته ابتدایی تیر ماه، ۳۰ هزار تن نفتای سبک با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۵ پریمیوم دلار در هر تن را در رینگ بین الملل عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه از سوی متقاضیان به ثبت رسید که در نهایت به فروش تمامی محصول عرضه شده در نرخ پایه انجامید و ارزش ریالی معادل ۸ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.
از دیگر معاملات مهم رینگ بین‌الملل طی هفته اخیر باید به فروش ۱۰ هزار تن بنزین پیرولیز پتروشیمی شازند اشاره کرد. این محصول با قیمت ۱۰ پریمیوم دلار در هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه شد و تقاضایی ۲۰ هزار تنی برای آن به ثبت رسید؛ برتری ۲ برابری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث شد تا متوسط نرخ معامله رشد جزئی داشته باشد و به ۱۰.۰۱ پریمیوم دلار در هر تن برسد. با احتساب نرخ دلار سنا، این فروش نیز ارزش معادل ریالی برابر ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال را رقم زد.

معامله ۹۴ هزار تن حامل انرژی در رینگ داخلی
بررسی داده‌های بورس انرژی ایران طی هفته ابتدایی تیر ماه نیز از فروش ۹۴ هزار و ۷۲۶ تن محصول در رینگ داخلی در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی حکایت دارد. این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۱۱ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد.

شرکت پالایش نفت شیراز با ثبت فروش یک سبد پایه ۱۰۲ با ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال در رتبه برترین فروشندگان رینگ داخلی طی هفته منتهی به روز ششم تیر ماه قرار گرفت.

این در حالی بود که شرکت پالایش نفت اصفهان نیز با ثبت فروش ۵ هزار و ۹۹۵ تن آیزوریسایکل با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۷۳۲ میلیارد ریال در زمره برترین فروشندگان رینگ داخلی بود. 

فروش ۲.۴۸ میلیون کیلووات ساعت برق سلف
معاملات برق بورس انرژی ایران نیز طی هفته ابتدایی تیر ماه پر رونق بود. بررسی داده‌های معاملاتی این بازار از فروش ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون کیلووات ساعت برق سلف در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران حکایت دارد. این معاملات ارزش ریالی برابر ۳ هزار و ۸۲ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو
شنبه نهم تیر ماه رینگ داخلی بورس انرژی ایران میزبان عرضه‌های متعددی در زیرگروه محصولات نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی خواهد بود. شرکت پالایش نفت اصفهان در این روز عرضه‌های متعددی در رینگ داخلی خواهد داشت؛ از جمله آنها می‌توان به عرضه ۶ هزار تن آیزوفید، ۶ هزار تن آیزوریسایکل، ۳ هزار تن نفتای سنگین و چندین عرضه حلال اشاره کرد.

شرکت پالایش نفت تبریز نیز در این روز نسبت به عرضه ۴ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع اقدام می‌کند، این در حالی است که رینگ داخل در روز ابتدایی هفته میزبان ۲ هزار و ۵۰۰ تن آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس نیز خواهد بود.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>