email
save
کد خبر: ۱۵۱۲۰
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳
انتشار پنج کتاب از سوی نشر ماهی

تاریخ زشتی از باستان تا عصر مدرن

«در راه فتح» نوشته «والدمار هکل»، «تصویر خوانی» اثر «آلبرتو منگوئل»، «استونر» نوشته «جان ویلیامز»، «تاریخ فرهنگی زشتی» اثر«گرچن هندرسون» و «صنعت و امپراتوری» نوشته «اریک هابسبام» پنج عنوان کتابی هستند که به تازگی از سوی نشر ماهی منتشر شده‌اند.
 

به گزارش پرشین خبر؛ «در راه فتح» نوشته «والدمار هکل» با ترجمه محمدابراهیم محجوب، «تصویر خوانی» با زیرعنوان «وقتی به یک اثر هنری نگاه می کنیم، به چه می اندیشیم» نوشته «آلبرتو منگوئل» با ترجمه کیوان باجغلی، «استونر» نوشته «جان ویلیامز» با برگردان محمدرضا ترک‌تتاری، «تاریخ فرهنگی زشتی» نوشته «گرچن هندرسون» با ترجمه حسن افشار و «صنعت و امپراتوری» نوشته «اریک هابسبام» با برگردان عبدالله کوثری، پنج عنوان کتابی هستند که به تازگی از سوی نشر ماهی منتشر شده‌اند.

 

تاریخ زشتی از باستان تا عصر مدرن| سرگذشت مردی که اشتباهی با زنی ازدواج کرد

در راه فتح؛ ایستادگی در برابر اسکندر

«در راه فتح» شانزدهمین کتاب نشر ماهی در حوزه پژوهش‌های تاریخ باستان است. کتابی که شرح یک ایستادگی است، ایستادگی در برابر اسکندر کبیر و روایت وقایع ۳۳۶-۳۲۳ پیش از میلاد از چشم مردمان مغلوب، چه در شرق چه در یونان؛ مردمانی که جانانه مقاومت کردند یا داوطلبانه تسلیم شدند. تحلیل کتاب بر اشکال گوناگون ایستادگی استوار است: کوشش مردم برای مقابله با تجاوز، کوشش برای سرنگونی حکومتی که دنبال شکست در میدان نبرد یا امضای پیمان تسلیم پا می‌گرفت، تخلق تشکیلاتی مقاماتی که در سمت پیشین ابقا یا به‌تازگی منصوب می‌شدند، ایستادگی سربازان مقدونی در برابر سیاست‌های شاه خودشان و...

والدمار هکل (۱۹۴۹- ) تاریخدان و نویسنده کانادایی‌الاصل که این کتاب را نوشته، در آلمان متولد شده است.

نشر ماهی کتاب «در راه فتح» را در ۲۸۸ صفحه‌، به بهای ۲۹۰ هزار تومان منتشر کرده است.

تاریخ زشتی از باستان تا عصر مدرن| سرگذشت مردی که اشتباهی با زنی ازدواج کرد

نگاه‌کردن به تصویرها یکی از راه‌های خواندن جهان

«آلبرتو منگوئل» در کتاب «تصویرخوانی» می‌کوشد به میانجی دوازده اثر هنری از هنرمندانی نام‌آشنا همچون پیکاسو، کاراوادجو و پیتر آیزمن تا هنرمندانی کمتر شناخته‌شده همچون مرینا گارتنر، لاوینیا فونتانا و آلیژا جینو، بر پیوند و تعامل میان تصویر هنری و کنش خواننده تأمل کند. منظومه‌ای که در ذهن مانگوئل با نگریستن به هر یک از این آثار شکل می‌بندد به یمن دانش پروپیمان او بدل به گستره‌ای می‌شود سرشته ‌شده از هنر، ادبیات، تاریخ، فلسفه و الاهیات، منظومه‌ای مرکب از داستان‌ها، تصویرها و پرسش‌هایی که تلاقی‌شان نقبی تازه به اثر می‌گشاید، منظومه‌ای که در پرتو اخترانش، مانگوئل گاه احساس می‌کند اثری که بدان می‌نگرد در آستانه‌ پذیرش روشنایی است و گاه البته اذعان می‌کند با هر قدمی که به سوی اثر برمی‌دارد، اثر یک قدم به جانب تاریکی عقب می‌نشیند. در تاریک‌روشنای این مسیر، به‌زعم او نگاه‌کردن به تصویرها یکی از راه‌های خواندن جهان است.

آلبرتو منگوئل (Alberto Manguel) یکی از نویسندگان و منتقدان ادبی برجسته زمان ما است که به دلیل عشق و ارادت خود به کتاب‌ها و کتابخوانی شهرت جهانی یافته است. وی سال ۱۹۴۸ در بوئنوس آیرس، آرژانتین به دنیا آمده و در طول زندگی‌اش در کشورهای مختلفی زندگی کرده است. منگوئل با توجه به پس‌زمینه‌ فرهنگی و تاریخی خود، در آثارش به بررسی موضوعاتی چون حافظه، زبان، تاریخ و ادبیات پرداخته و این موضوعات را از طریق چشم‌انداز شخصی خود بررسی کرده است. وی به دلیل آثاری چون "A History of Reading" (تاریخ خواندن) و "The Library at Night" (کتابخانه در شب) به شهرت رسیده است. در این کتاب‌ها، منگوئل به بررسی تاریخچه خواندن و اهمیت کتاب‌ها و کتابخانه‌ها در زندگی انسان‌ها می‌پردازد. آلبرتو منگوئل همچنین به عنوان یک ترجمه‌شناس نیز شناخته شده است و ترجمه‌های متعددی از آثار بزرگ ادبی به زبان‌های مختلف انجام داده است. از جمله ویژگی‌های برجسته منگوئل، توانایی‌اش در ارتباط برقرار کردن بین موضوعات مختلف فرهنگی و ادبی است. وی با استفاده از دانش گسترده‌ خود در زمینه‌های مختلف، پیوندهایی بین تاریخ، فلسفه، ادبیات و هنر ایجاد می‌کند.
در کل، آلبرتو منگوئل یک نویسنده و منتقد ادبی است که با نگاهی عمیق و فلسفی به موضوعات مختلف، خواننده را به تأمل در مورد مفهوم‌هایی چون حافظه، زبان و ادبیات دعوت می‌کند. او یکی از آن نویسندگان است که آثارش می‌تواند نگاه ما به دنیای اطراف را تغییر دهد و به ما یادآور شود که چگونه با کتاب‌ها و دانش می‌توانیم به تعمیق فهم خود از جهان بپردازیم.

نشر ماهی کتاب «تصویرخوانی» را در ۴۱۱ صفحه، به بهای ۴۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.

تاریخ زشتی از باستان تا عصر مدرن| سرگذشت مردی که اشتباهی با زنی ازدواج کرد

استونر؛ استادی عاشق ادبیات

رمان «استونر» سرگذشت مردی است به نام ویلیام استونر که در نوزده سالگی برای تحصیل در رشته‌ کشاورزی به دانشگاه میزوری می‌رود، اما کلاس درس ادبیات انگلیسی زندگی‌اش را دگرگون می‌کند و او هرگز برای کار به مزرعه پدرش باز نمی‌گردد. استونر شغل استادی دانشگاه را برگزید و با زنی اشتباهی ازدواج کرد. زندگی را در کمال سکون گذراند و پس از مرگ هم کم‌تر کسی او را به خاطر می‌آورد...

در بخشی از این کتاب می خوانیم: « استونر هنگام تدریس در کلاس گاه چنان غرق در موضوع درس می‌شد که نه‌تنها بی‌کفایتی‌اش، بلکه وجود خود و حتی دانشجویان را از یاد می‌برد. گاه آن‌قدر سر شوق می‌آمد که لکنت می‌گرفت، با دستانش حرف می‌زد و یادداشت‌هایی را که از پیش آماده کرده بود به‌کل فراموش می‌کرد. اوایل از فوران احساسات این‌چنینی شرم‌زده می‌شد، اما وقتی دید دانشجویان بعد از کلاس بیشتر به نزدش می‌آیند تهییج شد تا کاری را بکند که هرگز کسی به او یاد نداده بود. شروع کرد به فاش کردن عشقش، عشق به ادبیات، به زبان، به رازهای سربه‌مهر عقل و احساس در ترکیبات موجز و غریب و نامنتظره‌ی حروف و کلمات در سردترین و سیاه‌ترین حروف چاپی… عشقی که پیش‌تر طوری پنهانش کرده بود که گویی ممنوعه است و خطرناک، و حالا در ابتدا محتاطانه و سپس با قاطعیت و در نهایت با غرور و افتخار از آن پرده برمی‌داشت...»

جان ویلیامز، زاده ۲۹ آگوست ۱۹۲۲ و درگذشته ۳ مارچ ۱۹۹۴، نویسنده، ویراستار و استاد دانشگاه آمریکایی بود. او بیشتر به خاطر کتاب های استونر و آگوستوس شناخته می شود. ویلیامز در شمال تگزاس دوران کودکی را گذراند و با روزنامه‌ها و ایستگاه‌های رادیویی همکاری می‌کرد.

نشر ماهی رمان ۲۸۸ صفحه‌ای «استونر» را به بهای ۲۹۰ هزار تومان منتشر کرده است.

تاریخ زشتی از باستان تا عصر مدرن| سرگذشت مردی که اشتباهی با زنی ازدواج کرد

نقش زشتی در ساخت هویت فردی و اجتماعی

کتاب «تاریخ فرهنگ زشتی» یک بررسی عمیق و جامع درباره مفهوم زشتی از منظر تاریخ و فرهنگ است. این کتاب به خوانندگان کمک می کند تا درک عمیق‌تری از چگونگی ادراک و تفسیر زشتی در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف به دست آورند. نویسنده در این اثر به بررسی چگونگی تعریف و درک زشتی از دوران باستان تا عصر مدرن می‌پردازد. او نشان می‌دهد که مفهوم زشتی همواره در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحول بوده و تعاریف آن در فرهنگ‌های مختلف متفاوت بوده است. برای مثال، در دوران باستان زشتی اغلب با شر و نامطلوب بودن پیوند داشته، اما در دوره‌های بعدی، به ویژه در عصر رنسانس، مفهوم زشتی با مفاهیمی چون ناهنجاری، عجیب و غریب بودن و حتی زیبایی پیوند یافته است.
گرچن هندرسون، نویسنده این کتاب همچنین به بررسی نقش زشتی در ساخت هویت فردی و اجتماعی بررسی می‌پردازد. به اعتقاد او، زشتی نه تنها به عنوان یک مفهوم زیباشناختی، بلکه به عنوان یک مفهوم اجتماعی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفته است. زشتی نه‌تنها در هنر و ادبیات بلکه در حوزه‌های دیگری چون فلسفه، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله نکات کلیدی در این کتاب، بررسی تاریخی مفهوم زشتی از دوران باستان تا عصر مدرن و چگونگی تغییر این مفهوم در طول زمان، تحلیل چگونگی درک زشتی در هنر، ادبیات، فلسفه و سایر حوزه‌های فرهنگی، بررسی نقش زشتی در ساخت هویت فردی و اجتماعی، بررسی چالش‌های مرتبط با تعاریف سنتی و نگرش‌های رایج نسبت به زشتی است.

در مجموع، کتاب تاریخ فرهنگی زشتی، اثری ارزشمند و تازه است که خوانندگان را به چالش می‌کشد تا نگاه خود را نسبت به مفهوم زشتی بازنگری کنند. این کتاب به‌خوبی نشان می‌دهد که زشتی تنها یک مفهوم زیباشناختی نیست، بلکه با مقوله‌هایی چون هویت، فرهنگ و قدرت نیز ارتباط تنگاتنگی دارد.

نشر ماهی «تاریخ فرهنگی زشتی» را در ۲۷۲ صفحه، به بهای ۲۳۰ هزار تومان منتشر کرده است.

تاریخ زشتی از باستان تا عصر مدرن| سرگذشت مردی که اشتباهی با زنی ازدواج کرد

ظهور و سقوط انگلیس در امپراتوری صنعت

انقلاب صنعتی بنیادی‌ترین تحول در زندگی بشر را در تاریخ جهان نشان می‌دهد. این اتفاق، ناگزیر و موقت، در قالب یک اقتصاد و جامعه سرمایه داری رخ داد و همچنین شاید، اجتناب ناپذیر بود که بسته به زمانی برای یک کشور پیشرو، به شکل یک فرم واحد اقتصاد جهانی «لیبرال» رخ دهد.

اریک جان هابسبام در کتاب خود، ظهور انگلیس را به عنوان اولین قدرت صنعتی جهان، سقوط آن از تسلط موقتی آن و روابط نسبتا ویژه آن با سایر نقاط جهان را توصیف کرده و برخی از تاثیرات همه اینها، بر زندگی مردم این کشور را بر می شمارد. مزایای ایجاد یک انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و نوزدهم قابل توجه بود، اما بین دهه ۱۸۶۰ و سال‌های پایانی این قرن، آسیب‌های آن شروع به ظهور کردند. سقوط انگلیس را می‌توان در اوایل شروع به کار و بعد به‌صورت طولانی مدت به عنوان یک قدرت صنعتی ردیابی کرد که از جمله موارد دیگر، یک فناوری باستانی و ساختار تجاری را در برگرفته بود که رها کردن یا حتی اصلاح آن دشوار بود.

نشر ماهی کتاب«صنعت و امپراتوری» را در ۴۴۰ صفحه، به بهای ۴۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>