کد خبر: ۱۶۱۲۹
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۳
مدیر عامل بورس انرژی عنوان کرد:

نقش مهم مشارکت مردم در کاهش مصرف گاز در قالب گواهی صرفه جویی

مدیر عامل بورس انرژی گفت: سیاست مبتنی بر مشارکت مردم در قالب گواهی صرفه‌جویی گاز می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف داشته و صرفه‌جویی را بهادار کند؛ بدین ترتیب بهینه‌سازی در تمامی ابعاد به کل کشور تسری پیدا می‌کند.

به گزارش پرشین خبر از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، علی نقوی در آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی که برگزار شد، راه‌اندازی این بازار را مدیون حمایت‌های رئیس‌ جمهوری شهید و وزیر نفت عنوان و اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی، قرار بود برنامه امروز در شورای عالی انرژی کشور و با حضور رئیس‌جمهوری شهید، آیت‌الله رئیسی، برگزار شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد ولی ما همچنان بر تعهد خود در این زمینه پایبند هستیم.

این مراسم با حضور وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، جمعی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس و مدیران ارشد صنعت نفت و گاز کشور در سالن شهید رجایی ساختمان شهدای شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.
وی با تأکید بر این‌که ما موظف هستیم مصرف انرژی را با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی کاهش دهیم، گفت: با اجرای طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس، در آینده به‌نوعی شاهد قیمت‌گذاری گاز از سوی بخش خصوصی خواهیم بود و امیدواریم به‌زودی بتوانیم مرجع قیمت‌گذاری گاز در منطقه باشیم.
نقوی ادامه داد: براساس بند هفتم سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی ابلاغی مقام معظم رهبری، موظفیم مصرف انرژی را با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی کاهش دهیم، ازاین‌رو با هدف کاهش میزان عدم موازنه تولید و مصرف گاز کشور و افزایش تولید ناخالص داخلی، طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی اجرا می‌شود.
مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به سابقه اجرای طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس از سوی کشور‌های توسعه‌یافته، گفت: تا امروز در کشور ما تنها سیاست‌های استاندارد و جریمه‌ای برای کاهش مصرف انرژی استفاده شده، اما تلاش داریم طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس را، همسو با شعار سال اجرایی کنیم.
نقوی افزود: با اجرای طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس، در آینده به‌نوعی شاهد قیمت‌گذاری گاز در بخش خصوصی خواهیم بود و امیدواریم به‌زودی بتوانیم مرجع قیمت‌گذاری گاز در منطقه باشیم.
وی در پایان، با بیان این‌که شرکت ملی گاز ایران تجربه خوبی را با بورس انرژی در این زمینه داشته و از این رو، به‌زودی شاهد عرضه فیزیکی گازطبیعی در بورس انرژی نیز خواهیم بود، اعلام کرد: پارسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گاز مایع در بورس انرژی به ۴۰ مشتری عرضه شد و از محل افزایش رقابت حاصل‌شده، بیش از ۵۷ میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شد.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>