email
save
کد خبر: ۱۵۸۹۲
۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲

داستان های طاووسانه جادوی تغییر است

جادوی کتاب برای بیشتر ما آدم‌ها در طول سال‌های زندگیمان آشکار می‌شود، اما آیا این جادو برای کودک من، ما و شما که امروزه در میان سیل عظیم سرگرمی‌ها و بازی‌های کامپیوتری گرفتار آمده است، هنوز کارآیی خود را دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خبر؛ همه آدم‌ها در قصه‌ها زندگی می‌کنند، قصه خودمان، قصه خانواده و قصه دوستانمان، مغز ما مدام برای ما قصه می‌گوید و هر فکری را با دریافت خودش، برایمان روایت می‌کند. هر چه بزرگ‌تر می‌شویم، دنبال قصه‌های جدید می‌گردیم، دنبال هیجان و ماجراجویی و شناخت بیشتر، در حالی که ذهنمان تکرار قصه‌هایی را می‌بیند که قبل‌تر‌ها یاد گرفته است.
تاسیس موسسه فرهنگی هنری طاووس برای جمع آوری این قصه‌ها برای موسسین آن، به نظر یک رؤیا بود، رؤیایی که بعد‌ها به باورِ تبدیل شد و سرانجام در سال ۱۳۹۸ این باور به واقعیت پیوست؛ واقعیتی به پشتوانه کلمه‌هایی که سر آغازِ خلقِ قصه‌های مختلف شدند و البته که چه معجزه‌ای بهتر از داستان سرایی؟ چه دارویی بهتر از کلمه و چه همراهی بهتر از قصه گویی؟
دکتر زینب میرطاووسی مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری طاووسی در این باره می‌گوید: هنر، این آفرینش با شکوه که احساس و درک را به هم گره می‌زند، ابزار مجموعه ما برای سخن گفتن است، تا بسازیم و بگوییم و دنیایی جدید خلق کنیم از همراهانی که فقط قصه نمی‌گویند، راه زندگی کردن و معرفت را منطبق با علم روز برای همه نقل می‌کنند.
وی گفت: شخصیت‌های طاووسانه، با پشتوانه ادبیات پارسی، دانش روان شناسی و فرهنگ ایران زمین خلق شده اند تا زنگ تفریحی هیجان انگیز در زندگی عزیزانمان بیافرینند.
میرطاووسی افزود: در ادامه این راه پر پیچ و خم، یاران مشاور، روان شناسان و متخصصان کودک، یکی یکی به ما پیوستند تا طاووسانه در مسیری که انتخاب کرده است، بالنده‌تر و شکوفا شود.
وی گفت: آفرینش‌های طاووسانه، مورد بررسی متخصصان در حوزه‌های متفاوت قرار گفته‌اند، از جمله از منظر روان شناسی در رویکرد‌های شناختی، رفتارگرایی، انسان گرایانه، هیجان مدار و وجودی و به خصوص از منظر طرح واره‌های زیربنایی مورد تحلیل و باز اندیشی قرار گرفته اند، تا مدار جدیدی از تفکر و اندیشه را در ذهن والد و کودک بیافرینند.
وی اظهار داشت: قصه‌ها این فرصت را فراهم می‌کنند که ما افسانه‌ها و باور‌های شخصی‌مان را تجسم و به واقعیت نزدیک کنیم، با کمک قصه صدای ذهن و گفتگو درون خود را تغییر می‌دهیم و می‌توانیم بیشتر مراقب خودمان باشیم.
مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری طاووسی افزود: ما با قصه گویی تلاش می‌کنیم جهان را برای کودکان شفاف‌تر و قابل فهم‌تر کنیم و آنان را به ابزاری مسلح کنیم که جهان غرق در ابهام آینده را شفاف‌تر ببینند و آن را برای خود و دیگران بسازند، آنگونه که شایسته‌شان است.
وی در مورد ناشر موجوعه کتاب‌هایی که توسط این موسسه منتشر شده است افزود: موسسه فرهنگی و هنری طنین اندیشه و وصف سخن با نام تجاری"طاووسانه" و شعار "داستان جادوی تغییر است" از سال ۱۳۹۸ فعالیت رسمی خود را با تالیف و ترویج محصولات فرهنگی اعم از اپلیکیشن قصه گو، کتاب‌های چاپی، صوتی و دیجیتال، انیمیشن، تئاتر، تصویرگری، برگزاری رویداد، همایش و دوره‌های دانش افزایی و مهارت آموزی در حوزه کودک و نوجوان آغاز کرد.
وی گفت: آنچه در تولید محصولات فرهنگی این موسسه بیش از پیش مورد توجه تولیدکنندگان و ارائه دهندگان می‌باشد؛ علاوه بر جنبه‌های هنری، زیبایی شناختی، سرگرم کننده، کیفیت تولید، مطابقت با ارزش‌های فرهنگی، زیست محیطی و جهانی، به روز و کارآمد بودن، تاثیرگذاری و ماندگاری با بهره مندی از دانش به روز متخصصین و هماهنگی با استاندارد‌های جهانی برای فراهم کردن محتوایی درخور و شایسته فرزندانمان است.

داستان‌های طاووسانه جادوی تغییر است

میرطاووسی افزود: با وجود فعالیت‌های متنوع این مجموعه، کتاب مهمترین اثر ما است، چرا که کتاب، اسباب بازی نیست، بازی کامپیوتری یا تبلت هم نیست، ولی ورای کاغذ و نقاشی و قصه‌ای که بازگو می‌کند، جان دارد. 
وی گفت: کتاب، یاری است که تخیل کودک را به پرواز درمی آورد، به او امکانات نامحدودی از اندیشه و تصور می‌دهد و او را به شناخت خاص خودش از دنیا می‌رساند، ما باور داریم هر کودک، خاص و یکتاست و توانایی دارد تا دنیایی مخصوص خودش را خلق و زندگی کند.
وی تاکید کرد: قصه‌های طاووسانه علاوه بر تالیفی بودن و مطابقت با شرایط فرهنگ ملی و در راستای ارزش‌های جهانی، در حوزه‌های مختلف مورد بررسی متخصصین قرار گرفته و پس از تطبیق و بهینه سازی با جدیدترین رویکرد‌های روان شناختی و متناسب با چالش‌های فرزندان ایران زمین و فارسی زبانان سراسر جهان تقدیم ذهن خلاق و جستجوگر کودکان می‌شود.
میرطاووسی گفت: داستان‌های طاووسانه در بخش مهارت‌های ده گانه سازمان بهداشت جهانی و نیاز‌های بنیادین ذهنی و روان شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند که در بخش شکوفاشو، کاربران می‌توانند به محتوای این داستان‌ها دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به این که، اپلیکیشن قصه گوی طاووسانه، آیین جدیدی در قصه گویی، ارائه می‌دهد، اظهار داشت: داستان‌های صوتی ما، جدای از داستان و ماجرایش، پری همراهی دارد که تسهیل‌گر می‌شود، بعلاوه بخش قصه بازی، داستان‌های فلسفی، قصه کوچولو و… از دیگر بخش‌های جذاب این اپلیکیشن قصه گو است.
وی گفت: با اپلیکیشن قصه گوی طاووسانه، ما گام به گام و در هر وقتی از شبانه روز کنار کودکان فارسی زبان در سراسر دنیا هستیم، این گونه شما به داستان‌های گوناگون و راه حل‌هایی با زبان قصه برای چالش‌های مختلف دسترسی خواهید داشت.
میرطاووسی در خصوص بخش کالج کودک موسسه فرهنگی هنری طاووس نیز افزود: در دنیای امروز و گرد باد اطلاعاتی که در آن دست و پا می‌زنیم، مجموعه طاووس، همراه خانواده‌ها و کودکان آن‌ها شده است تا روشی مناسب با نیاز امروز کودکان را در این کلاس‌ها به خانواده‌ها ارایه کند.
وی با اشاره به این که، بخش کلاس‌های علمی این موسسه به عنوان رویکردی مؤثر در آموزش شناخته شده است گفت: هدف ما، ایجاد باور برای کودکان است، باور به خودش و توانایی‌هایش و یکتا بودنش، چرا که فقط یکی مثل کودک شما خلق شده است.
وی تاکید کرد: آگاهی به این باور و بارور کردن استعداد‌هایی که کودک، به طور خاص دارد، مهمترین هدف این موسسه در کالج کودک طاووس می‌باشد.
میرطاووسی با بیان این که، بازی کردن، یکی از سیستم‌های هیجان و شناخت در وجود هر انسان است گفت: برای مجموعه ما، بازی کردن و لذت بردن و یادگیری یکی از بزرگ‌ترین اهداف است که به زودی با گشایش خانه خلاقیت طاووس، به این مهم دست خواهیم یافت.
وی افزود: مسیر‌های بازی در خانه خلاقیت ما، بر اساس ماجراجویی هدف گذاری شده‌اند و برای هر کودک به طور اختصاصی طراحی می‌شوند، چرا که مربی‌های فعال در این مجموعه، به طور تخصصی آموزش دیده اند تا علاوه بر فضای امن و حفظ حریم کودک، با شیوه‌هایی نوین و متناسب با نیاز هر کودک، با کودکان بازی کنند.
وی گفت: کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی موسسه را در این خانه خلاقیت برگزار خواهیم کرد و دوستداران کتاب نیز برای حضور در این کلاس‌ها می‌توانند به سایت طاووسانه به آدرس Tavoosaneh.ir مراجعه کنند.
میرطاووسی افزود: باور داریم می‌توان دست به دست هم داد و با گروهی حرفه‌ای که در موسسه فرهنگی هنری طاووسانه دور هم گرد آمده‌اند، حرکتی جدید در حوزه کودک و نوجوان رقم بزنیم.
وی گفت: هدف ما ساختن اوقاتی فوق‌العاده برای خانواده است تا از بودن در کنار یکدیگر لذت تازه‌ای را تجریه کنند و به رشدی جدید برسند، در قلمروی مجموعه فرهنگی هنری طاووسانه خانواده‌ها از درگاهی خواهند گذشت که طاووس نگاران و طاووس پردازان ما با عشق، دنیایی جادویی و جدید برای کودک معرفی خواهند کرد.
وی با بیان این که، مسیر ما روشن است و به فردای خودمان و کودکانمان امید داریم که به سوی فردا‌های بهتر حرکت کنند تا آینده بهتری برای فرزندان مان بسازیم افزود: سرمایه گذاری فرهنگی روی کودکان ارزشمندترین نوع سرمایه گذاری است، داستان، جادوی تغییر است و می‌توان دست به دست هم داد و معجزه آفرید.
یادآور می‌شود؛ موسسه فرهنگی هنری طاووسانه اواخر خرداد ماه گذشته از مجموعه هفت جلدی کتاب‌های "یاراپری" نوشته فرح روزی طلب رونمایی کرد که این مجموعه کتاب‌ها با عناوین یاراپری و کفشدوزک بی خال، یاراپری و مورک جان، یاراپری و جیری جان، یاراپری و سوسک شاخ گوزنی، یاراپری و زنبور گل به سر، یاراپری و لیسه کوچولو و یاراپری و ملخ کاکل طلا منتشر شده است.

 

ارسال نظر