email
save
کد خبر: ۱۴۹۰۶
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹

بمناسبت هفته محیط زیست؛ در مسیر آینده ای سبز تر

در هفته جهانی محیط زیست، بیایید به وظیفه مشترکمان در حفظ محیط زیست توجه کنیم. در کل دنیا فضاهایی که بشر برای بقای خود به آن‌ها وابسته‌اند مانند جنگل‌ها، دریاها، زمین‌های کشاورزی و اکوسیستم‌های مرتبط در معرض خطر قرار گرفته­ اند.

به گزارش پرشین خبر؛ بر اساس گزارش سازمان ملل 40 درصد از زمین‌های کره زمین در حال تخریب هستند. همچنین فراوانی و طول زمان خشکسالی از سال 2000 تا به امروز 29 درصد افزایش پیدا کرده است. بدون انجام اقدامات اصلاحی در آینده این روند می­تواند پیامدهای بحرانی، جدی و عمیق برای بشریت به همراه داشته باشد.

از این رو سازمان ملل شعار محیط زیست امسال خود را " land restoration, desertification, and drought resilience. " به معنای احیای زمین، بیابان زدایی و تاب آوری نسبت به خشکسالی نام گذاری کرده است. بیایید با اتخاذ سبک زندگی پاک و سبزتر و زندگی هماهنگ‌تر با طبیعت تلاش کنیم زندگی و جهانی پایدارتر برای امروز و آینده داشته باشیم و با همدیگر تاثیر مثبت بر محیط پیرامونمان داشته باشیم.

هر کدام از ما از دو جنبه در این خصوص وظیفه داریم: جنبه نخست و بسیار مهم، حساسیت به موضوع و تفکر پایداری در مسئولیت ­ها، تصمیمات و فعالیت­ های شغلی خویش است. تصمیمات، اقدامات، درخواست ­ها و فعالیت­ های هرکدام از ما در جایگاه سازمانی می ­تواند جنبه ­های مثبت یا منفی زیست محیطی با خود به همراه داشته باشد و به همین دلیل باید به تفکر و نگاه پایدار به عنوان یک ابزار کلیدی در دنیای امروز نگاه کنیم. به این منظور گام نخست درک صحیح از جنبه­ های عملکردهای شغلی ما بر محیط زیست و پس از آن تلاش برای انطباق آن با مفهوم پایداری است.
جنبه دوم، جنبه عمومی است که مربوط به فعالیت ­ها و سبک زندگی شخصی است. مصرف بهینه منابع انرژی و آب (در محل کار و منزل)، محدود کردن استفاده از مواد زیست تخریب ناپذیر، مدیریت انرژی، ترویج و توسعه فرهنگ محیط زیستی با روش ­های مختلفی مانند آموزش فرزندان، گفتگو، بیان دغدغه ­ها و... همگی از مواردی است که به جنبه مسئولیت عمومی ما در قبال محیط زیست معطوف است.
زمین بیشتر از هر زمان دیگری به یاری همه ما نیازمند است، تلاشی که برای استمرار حیات با کیفیت گونه بشر نیز ضروری است.

 

ارسال نظر