email
save
کد خبر: ۱۴۵۸۵
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹

افزایش موارد تب هموراژیک در عراق طی سال ۲۰۲۴

تهدیدی خاموش، اما مرگبار در مناطق جنگ زده عراق نهفته است. تب هموراژیک، گروهی از ویروس‌ها هستند که می‌ توانند سیستم‌های بدن انسان را تخریب کنند. این بیماری تهدید آمیز همچنان در سراسر کشور عراق گسترش می‌یابد و مقامات عراقی تلاش‌های خود را برای مبارزه با انتقال آن و حفاظت از سلامت عمومی افزایش می‌دهند.

به گزارش پرشین خبر؛ تب‌های خونریزی دهنده ویروسی، گروهی از بیماری‌ها هستند که توسط چندین خانواده مجزا از ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. این اصطلاح به شرایطی اطلاق می‌شود که بسیاری از سیستم‌های اندام بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
در چنین شرایطی سیستم قلبی عروقی آسیب می‌بیند و توانایی بدن انسان برای عملکرد مستقل کاهش می‌یابد. این عفونت‌های ویروسی تنها از یک راه به انسان منتقل نمی‌شوند. آنها می‌توانند به طرق مختلفی از جمله از طریق نیش حشرات، تماس با بدن افراد یا حیوانات آلوده، پخش شوند.
ویروس‌های این گروه از نظر شدت متفاوت هستند. بسیاری از آنها باعث بیماری خفیف می‌شوند، اما همه آنها می‌توانند به رگ‌های خونی آسیب برسانند و موجب لخته شدن خون در بدن انسان شوند که منجر به عوارض تهدید کننده زندگی می‌شوند.
عراق یکی از کشور‌های مدیترانه شرقی است که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در آن بومی است. این بیماری از سال ۱۹۷۹ در عراق ثبت شده است، زمانی که برای اولین بار در ۱۰ بیمار شناسایی شد.
متعاقباً، شش مورد بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۹ در کشور عراق مشاهده شد و به دنبال آن ۱۱ مورد در سال ۲۰۱۰ ثبت شد. در سال ۲۰۱۸، سه مورد فوتی گزارش شد و در سال ۲۰۲۱، ۳۳ مورد دیگرتأیید شده بود که ۱۳ مورد منجر به مرگ شد.
سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش داد که در سال ۲۰۲۲، مقامات بهداشتی عراق ۲۱۲ مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را به این سازمان اطلاع داده اند.
سازمان جهانی بهداشت خاطر نشان کرد که پرورش گوسفند و گاو در عراق رایج است و مطالعات نشان می‌دهد که این حیوانات اغلب به کنه‌ها آلوده می‌شوند، در درجه اول گونه‌های Hylomma که به عنوان ناقل اولیه برای انتقال تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عمل می‌کنند.
باسیم الغرابی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عراق به خبرگزاری شفق توضیح داد که افزایش موارد تب خونریزی دهنده در انسان با نوسانات دما نیز مرتبط است.

افزایش موارد تب هموراژیک در عراق طی سال ۲۰۲۴

 

ارسال نظر