email
save
کد خبر: ۱۴۸۵۰
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴

به‌ کارگیری فناوری‌های نوین پستی در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای

معاون وزیر ارتباطات در یادداشتی نوشت با تصویب قطعنامه در کنگره فوق‌العاده ریاض از مجریان منتخب پست کشور‌های عضو درخواست شد تا با بکارگیری فناوری‌های روز، در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های پستی مشارکت کنند.

محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر عامل شرکت ملی پست در یادداشتی به نقش شرکت ملی پست به‌ عنوان یکی از مجریانی که در عرصه فعالیتش تمامی نقاط شهری و روستایی کشور را در بر می‌گیرد، متعهد به انجام نقش خود در حفاظت از محیط زیست و کاهش بار آلودگی هوا است؛ پرداخته است که متن آن در ادامه آمده است. 
هر پستچی می‌تواند از هزار سفر شهری غیرضرروی جلوگیری کند. این تنها یک شعار نیست. واگذاری بخش زیادی از خدمات اجرایی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی به پست و گرایش مردم به تامین نیازمندی‌های خود در بستر فروشگاه‌های اینترنتی و دریافت آن توسط پست؛ شمار زیادی از سفر‌های درون شهری و حتی برون شهری را کاهش داده است.
در زمانه‌ای که از یکسو مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سیاره زمین و ساکنان آن به شمار می‌آید و از سوی دیگر تولیدکنندگان کالا و خدمات هر روز محصولات متنوع‌تری را روانه بازار می‌کنند تا ذائقه مشتریان‌شان را تامین کنند. توجه به ملاحظات زیست محیطی، جزئی از مسئولیت اجتماعی است.
اتحادیه پستی جهانی طی سال‌های اخیر برنقش برجسته‌ی مجریان پستی در حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی تاکید کرده و با تصویب قطعنامه در کنگره فوق‌العاده ریاض در سال ۲۰۲۳، از مجریان منتخب پست کشور‌های عضو درخواست شده تا به صورت داوطلبانه و با بکارگیری فناوری‌های روز، در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های پستی مشارکت کنند.
هر پستچی روزانه ده‌ها بسته و پاکت را از دفتر پستی تحویل گرفته و در مقصد توزیع می‌کند. در حالیکه اگر قرار بود هر شهروندی برای هر کدام از این پاکت‌ها که می‌تواند حاوی سند ملک، گذرنامه، ابلاغیه، کارت بانکی و ... باشد خودش در خیابان‌های شهر تردد کند، چه حجمی از سفر بر بار ترافیکی موجود افزوده می‌شد.
حذف فراگیر رسید کاغذی در باجه‌های پستی و اعلام از طریق پیامک و تقویت سامانه‌های اطلاع رسانی مجازی و توسعه خدمات غیرحضوری؛ همسو با صنعت پست در جهان، بخش دیگری از تلاش پست در کمک به تحقق شعار‌های زیست محیطی به‌ویژه "سهم من در ایفای حیات" است.
رویکرد زیست محیطی پست تنها محدود به این اقدامات نمی‌شود. در سال‌های اخیر قدم‌های خوبی در زمینه جایگزین کردن موتور‌های برقی به جای بنزینی و استفاده از ون‌های برقی سیار در ناوگان پستی کشور برداشته شده است. اما از آنجاییکه تامین بودجه خرید این موتور‌ها و خودرو‌ها از عهده شرکت ملی پست خارج است و نیازمند حمایت سایر بخش‌هاست، متاسفانه این اقدام مهم تاکنون عقیم مانده است.
علاوه بر این، تمبر به عنوان سفیر فرهنگی ملت‌ها قابلیت زیادی برای تاکید بر اهمیت حفظ کره زمین و محیط زیستی که امانتی در دست نسل ماست، دارد. به عنوان مثال: اداره پست سازمان ملل (UNPA) در سال‌های اخیر، به کمک بهترین طراحان جهان و با پیشرفته‌ترین تکنولوژی چاپ، چندین سری تمبر با موضوعات مختلف زیست محیطی اعم از "روز جهانی دوچرخه سواری"، "روز جهانی دسترسی به سرویس بهداشتی"، "بزرگداشت کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل"، "بیست و پنجمین سالگرد پایان دادن به انفجار‌های هسته‌ای"، "گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض" و "روز جهانی خاک" منتشر کرده است.
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تاکنون گام‌های موثری در همراهی با اهداف زیست محیطی کشور برداشته است، با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که این شبکه گسترده و مویرگی دارد، آماده‌ایم تا در سایه حمایت دیگر بازیگران این عرصه، نقش فعال‌تری ایفا کنیم.

 

ارسال نظر