email
save
کد خبر: ۱۸۹۷۱
۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴

بانک ملی ایران، پیشرو در تحول دیجیتال

محمد نجف زاده ضیاء الدینی عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در یادداشتی به موضوع بانکداری دیجیتال و جایگاه بانک ملی ایران در این حوزه پرداخته است.

به گزارش پرشین خبر؛ او در یادداشت خود نوشته است: ما مفتخریم بانک ملی ایران امروز جزو سازمان‌های دولتی پیشرو در حوزه تحول دیجیتال بوده و اقدامات بعمل آمده از سال ۱۳۹۸ تا کنون منتج به دریافت تقدیرنامه از وزارت امور اقتصادی و دارایی شده است. البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و این مسیر باید با شدت و همت بیشتری ادامه یابد؛ چراکه تحولات بنیادی از تغییرات تدریجی و تکاملی شروع می‌شود و تحول دیجیتال نیز یک پروژه کوتاه مدت نیست که تاریخ شروع و پایان مشخص داشته باشد بلکه یک پروسه بلند مدت است.
حوزه فناوری اطلاعات علاوه بر ارتقا سرعت و دقت در انجام امور بانک‌ها می‌تواند منجر به بهبود فرآیند‌های عملیاتی، ایجاد مزیت رقابتی، ارتقا تجربه مشتریان و کسب سهم بازار در صنعت بانکداری کشور شود و در این راستا باید تاکتیک‌های متنوعی نظیر "مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال، بهبود مستمر رویه‌های ارائه خدمت، تغییر رویکرد به مشتری محوری و ارائه محصولات نوین بر پایه نتایج تحقیقات بازار " مورد استفاده قرار گیرد. اما نکته حائز اهمیت به عنوان پیش‌نیاز تحقق موارد یادشده در بانک ملی توجه ویژه به مباحث تحول دیجیتال است. 
تحول دیجیتال به معنی تحول در نگرش، فرهنگ، مدل کسب و کار و فرآیند‌های عملیاتی در سازمان به منظور دستیابی به عملکرد عالی و موفق در فضای کسب و کار با محوریت فناوری‌های دیجیتال است. این تحول از جنس اصلاح و بهبود نیست بلکه از جنس انقلاب و دگرگونی ساختار‌ها و ماهیت‌ها است.

در این مسیر باید در وهله نخست، بانکداری دیجیتال در بانک ملی پیاده‌سازی شود و به تدریج نسبت به بومی‌سازی و بکارگیری فناوری‌های دیجیتال نظیر هوش مصنوعی، رباتیک، بیومتریک، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و... در ارائه خدمات بانکی اقدام نماییم.
البته بانکداری دیجیتال مفهومی محدود به بانکداری آنلاین و بانکداری الکترونیک نیست بلکه به معنای ارائه انواع خدمات با کیفیت و سفارشی‌سازی بانکی به صورت ۲۴×۷ است.

بانکداری دیجیتال می‌تواند ترکیب متوازنی از امکانات فیزیکی و فناوری‌های دیجیتال برای دستیابی به بالاترین سطح کارایی در ارائه خدمت و بهبود تجربه مشتریان باشد و شامل طیفی از پلتفرم‌های غیرحضوری مبتنی بر هوش مصنوعی تا شعب دیجیتال تمام مکانیزه است. 
در ایران نیز می‌توان از شعب ملی پلاس به عنوان نمونه موفقی از راه‌اندازی شعب دیجیتال نام برد که در صورت توسعه و تطبیق عملیات آن با نمونه‌های موفق بین المللی می‌تواند تبدیل به یک شعبه دیجیتال مرجع در نظام بانکی کشور شود.

از طرف دیگر براساس چشم انداز ترسیم شده در صنعت بانکداری، رویکرد شعب در یک دهه آتی بجای تمرکز بر عملیات و انجام تراکنش به سمت فعالیت‌های مشاوره‌ای، بازاریابی و برندینگ معطوف خواهد شد، لذا به منظور حفظ توان رقابتی در بانک ملی، مهاجرت از شعب سنتی به شعب دیجیتال و همچنین گذر از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال به عنوان امری غیر قابل اجتناب ضروری خواهد بود.

در همین راستا سیاست‌گذاری در جهت پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی کمیته عالی فناوری اطلاعات بانک بشمار می‌رود و انتظار میرود این مهم با همدلی و تشریک مساعی بخش‌های مختلف بانک در سال آتی محقق گردد.

 

ارسال نظر