مدیریت پرشین خبر، لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.
به گزارش پرشین خبر؛ در متن یادداشت مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن آمده است: ۱۷ مرداد ماه که به عنوان روز خبرنگار نام گذاری شده یک رویداد سالانه به منظور توجه به ارتقاء حرفه خبرنگاری و تبیین نقش مؤثر و سازنده آن و همچنین فرصتی است تا از تلاشهای جامعه خبری و اهالی رسانه در جمع آوری، تولید محتوا و پردازش اطلاعات با هدف اطلاع یابی و اطلاع رسانی و ارائه روایتهای مبتنی بر واقعیت و دست اول از رویدادها تقدیر به عمل آید.
خبرنگاران همواره از بطن جامعه خویش بر میخیزند و وجدان آگاه و زبان گویای آحاد مردم اند که سلامت فرهنگی و فکری هر جامعهای به استقلال، تعهد و صداقت آنان گره خورده است.
افرادی که برای برخورداری جامعه از حقوق انسانی و آزادی بیان مخاطرات را به جان میخرند و لازم است جامعه نیز توجه ویژهای به معضلات و مخاطرات آنان داشته و شناسایی نیازها و رسیدگی به دغدغههای این قشر را در اولویت قرار دهد.
اهمیت حرفه خبرنگاری زمانی بیشتر نمایان میگردد که دریابیم در عصری که سرعت، دقت، کیفیت و انواع رسانه در انتشار اطلاعات لحظهای است و به تعبیری پایش و پردازش حجم بالای اطلاعات، بررسی صحت و سقم آن و انتشار اخبار درست علیرغم توسعه روزافزون هوش مصنوعی در تامین محتوا و سرعت در انتقال توسط رسانههای نوین من جمله شبکههای اجتماعی، تنها با وجود افراد متخصص در این حرفه ممکن میگردد.
به دیگر سخن، خبرنگارانی میتوانند در شغل خود صاحب نظر، صاحب سبک و مستقل باشند که تسلط و اشراف اطلاعاتی گستردهای در حوزه کاری خود داشته باشند. چراکه اگر فرد در یک موضوع خاص تخصص و تبحر کافی نداشته باشد، نمیتواند آن مسأله را به خوبی به مخاطب انتقال دهد و تا تخصص نباشد از اطلاع رسانی عمیق و دقیق خبری نیست؛ میتوان گفت تخصص گرایی ضریب تأثیر و اعتماد را در خبرنگاری افزایش داده و شانس ماندگاری هر رسانهای را دوچندان میسازد.
البته سازمانها و نهادها نیز در انتقال دانش نقش بسزایی دارند و میتوانند این نقش را از طرق مختلف من جمله برگزاری دورههای آموزشی تخصصی، اردوهای معرفی و آشنایی و… برای خبرنگاران ایفا نمایند.
امروزه ظهور هوش مصنوعی و ابزارهای نوین ارتباطی صنعت رسانه را متحول ساخته به طوریکه با استفاده از امکاناتی که در اختیار این صنعت قرار میگیرد، میتوان در جهت افزایش سرعت و کارایی تولید محتوا، تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی یا ناموثق، تولید و توزیع محتوای مرتبط و هوشمند، ویرایش ویدئو و صوت، پردازش تصویر، تشخیص چهره، نظارت بر پخش محتوا و زمان بندی آن، تجزیه و تحلیل دقیق خواستهها و سلیقه مخاطبان، تبلیغات هوشمند استفاده کرد و بدون بهره جستن از دانش و تجربه لازم برای استفاده از این ابزارها این حرفه مغلوب فناوری شده و اعتمادسازی که زاییده و نتیجه کار هر خبرنگاری است را با چالش مواجه میسازد.
موضوع دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، این است که علاوه بر تخصص گرایی و بهره برداری از ابزارهای نوین، نکته سنجی، شناخت رسانه و نرم افزارهای موجود در این حوزه و متناسب با اقتضائات رسانهای است بدین صورت که نوع گفتار و استفاده همزمان از متن، عکس، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و سایر ابزارهای جدید در انتقال مفاهیم میتواند خبرنگاران را یاری کند به نوعی خبرنگار حرفهای باید علاوه بر تسلط بر فنون خبرنگاری بر ابزار و رسانهها نیز تسلط داشته باشد تا مقبولیت و مشروعیت خاصی نزد مخاطبان خود پیدا کند.
ذکر این نکته نیز لازم است که بیان موضوعات در شرایط و مقاطع زمانی مختلف نیازمند مهارت ها، توانمندیها و آموزشهای ویژهای است؛ در واقع سواد رسانهای و قدرت تحلیل، نقد و تفسیر رویدادها و اخبار است که حرفه خبرنگاری را به عنوان یک شغل حساس و حیاتی برای جوامع نوین مطرح میسازد.
در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و دیگر شهدای رسانه، این روز را به همه صاحبان اندیشه و قلم و مجاهدان عرصه اطلاع رسانی، خصوصا خبرنگاران پرتلاش حوزه صنعت و معدن کشور تبریک عرض نموده و برای تمامی آنان آرزوی سرافرازی و توفیق روزافزون دارم.