email
save
کد خبر: ۱۹۳۷۱
۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵

مرمت و پاک سازی کاشی های مسجد امام اصفهان آغاز شد

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان از آغاز مرمت و پاک‌سازی کاشی‌های مسجد تاریخی امام (ره) (جامع عباسی) پس از گذشت ۵۰ سال خبر داد.

به گزارش پرشین خبر؛ روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد: کارشناسان ارشد این اداره‌کل با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های علمی، عملیات پاک‌سازی کاشی‌های این مسجد را از محل شبستان ضلع غربی و کارگاه مرمت گنبد آغاز کردند.
مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اظهار امیدواری کرد که پایان سال جاری کاشی‌های بخش‌های دیگر این مسجد ارزشمند و منحصربفرد نیز پاک‌سازی شود.
امیر کرم‌زاده افزود: مسجد امام اصفهان یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران و جهان است که جداره‌های آن با میلیون‌ها قطعه کاشی هفت رنگ و معرق تزیین شده است.
وی ادامه داد: برآورد‌ها حاکی است که بیش از ۵۰ سال از اجرای آخرین عملیات پاک‌سازی کاشی‌های این مسجد گذشته است.
کرم‌زاده خاطر نشان کرد: در دهه‌های گذشته افزایش آلودگی هوا اعم از غبار و گرد و خاک به‌دلیل استمرار خشکسالی و همچنین آلایندگی‌های صنعتی همچون دود ماشین و کارخانه‌ها باعث شده است تا گرد و غبار و چربی حاصل از سوخت خودرو‌ها بر روی این کاشی‌ها بنشیند.
مسجد امام (ره) اصفهان که به مسجد جامع عباسی نیز شناخته می‌شود از مهمترین بنا‌های عصر صفوی است که بواسطه کاشی‌های هفت رنگ و تزییناتش شهرت جهانی دارد.
گنبد این بنای زیبا با تزیینات کاشیکاری یکی از شاهکار‌های معماری اسلامی است که بصورت دوپوش (دو پوسته) ایجاد شده است.
این مسجد بعنوان یکی از آثار میدان امام (نقش جهان) اصفهان در فهرست میراث جهانی قرار دارد.

 

ارسال نظر