email
save
کد خبر: ۱۶۵۷۹
۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷

"سادا نوین" تحولی در انضباط بخشی به اموال و دارایی های دولت

سامانه «سادا نوین» با هدف استقرار نظام مدیریت یکپارچه اموال غیر منقول دستگاه‌های اجرایی یعنی و با شناسایی، احصاء، ساماندهی، مستندسازی، طبقه بندی و نظارت و با استفاده از تمام ظرفیت‌های اطلاعاتی موجود در کشور طراحی و پیاده سازی شده است.

به گزارش پرشین خبر از شادا، سامانه سادا (سامانه یکپارچه مدیریت اموال دارایی‌های ملی) در سال ۹۵ راه اندازی شد، اما در آن زمان راه اندازی این سامانه در حد یک بانک اطلاعاتی از دستگاه‌ها برای خود اظهاری املاک بود و هیچ منبع مطمئن، قابل اتکا و متمرکزی هم از اموال دولت وجود نداشت. به دلیل این پراکندگی اطلاعات در سال ۹۵ دولت تصمیم به ایجاد این سامانه برای خود اظهاری دستگاه‌ها از اموال و دارایی‌های خود به پهنای تمام بخش عمومی کشور گرفت، یعنی نه دولت به معنای قوه مجریه بلکه کل حکومت به معنای تمام ابعاد آن اطلاعات اموال و دارایی‌های خود را اظهار کنند تا در گام بعدی این اطلاعات قابل تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.
با آغاز به کار جدی این سامانه باید همه مدیران و دستگاه‌ها در همه بخش‌ها در خصوص اموال و دارایی‌های خود پاسخگو بوده و در صورت عدم نیاز باید این اموال و دارایی‌ها را واگذار کنند. به طور کلی این سامانه یک اتاق شیشه‌ای برای دستگاه‌هایی است که ارائه آمار اموال و دارایی خود استنکاف می‌کنند.
به گفته، فاطمه دادگر، مدیرکل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت، سامانه سادای نوین به دولت جرات اظهار نظر و حرف زدن کارشناسی می‌دهد. این سامانه میزان تبانی را کاهش داده و در عین حال یک فضای شفاف برای اموال و دارایی‌های دولت ایجاد می‌کند.

سادا قدیم چگونه بود؟
این سامانه در گذشته یعنی قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم، یک بانک اطلاعاتی ساده بود که فقط اقدام به جمع آوری اطلاعات توصیفی مبتنی بر خود اظهاری دستگاه‌های اجرایی بود. در عین حال این سامانه در ابتدا به دلیل عدم امکان توسعه و فرآیند محور بودن، نبود امکان تبادل اطلاعات با سایر بانک‌های اطلاعاتی و نیز محدودیت در گزارش‌های آماری کارکرد قابل توجهی نداشت به گونه‌ای که از سال ۹۵ یعنی از سال رونمایی از آن تا آغاز به کار دولت یازدهم فقط توانست اطلاعات توصیفی ۳۰۰ هزار ملک دولتی را جمع آوری کند که باز هم این اطلاعات چندان قابل اتکا نبود.

سادا در دوره جدید
سادا در دولت سیزدهم با اهدافی که ذکر شد، توانست با ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی چند بعدی اطلاعات توصیفی و هم مکان محور حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار ملک دولتی را ارائه دهد.
یکی از مزیت‌های مهم این سامانه جدید که «سادا نوین» نامگذاری شد مکان محور (GIS) بودن این اطلاعات است. در عین حال این سامانه سبب تجمیع اطلاعات سایر بانک‌های اطلاعات ملکی در کشور شد.
یکپارچه کردن پایگاه داده مخزن اسناد کشور، امکان ترسیم و بار گذاری نقشه املاک با شیوه‌های مختلف، مجهز شدن این سامانه به لایه‌های مختلف نقشه‌های جغرافیایی و نیز حذف مکاتبات فیزیکی در کلیه فرآیند‌های مستند سازی از جمله مزیت‌های دیگر این سامانه محسوب می‌شود.

فرآیند‌های مهم سادانوین
با رونمایی از سادا نوین که کلیه دستگاه‌های اجرایی بهره بردار از اموال دولتی یا عمومی، ادارات اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان‌های متولی اراضی و املاک و نیز سازمان اسناد و املاک کشور از ذینفعان کلیدی این سامانه هستند، امکان تخصیص بهینه املاک منطبق بر استاندارد‌ها و نیاز سنجی واقعی دستگاه‌های اجرایی و طرح‌های عمرانی، ایجاد زیر ساخت لازم برای استقرار زنجیره ارزش دارایی‌های دولت و ثروت آفرینی و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده از املاک و اراضی دولت و بخش عمومی فراهم می‌شود.
در عین حال، ارائه گزارش‌های آماری و تحلیلی برای مراجع تصمیم گیر در سطح کلان، رصد و کنترل وضعیت بهره برداری از املاک دولتی و بخش عمومی، پالایش و تحلیل تمام وقایع در چرخه حیات املاک دولتی، تشخیص املاک مازاد دستگاه‌ها برای تامین مالی دولت و نیز امکان محاسبه بهای تمام شده خدمات دستگاه اجرایی با توجه به املاک در اختیار دولت نیز مهمترین دستاورد‌های این سامانه است.
با پیاده سازی سامانه سادا نوین، ثبت اطلاعات املاک و متعلقات آن، ثبت اطلاعات املاک خارج از کشور و متعلقات آن، ثبت اطلاعات املاک طرح‌های عمرانی، مدیریت نظام‌مند تعریف کاربران در سطوح مختلف، ایجاد مخزن هوشمند و الکترونیکی با امکان رصد ورود و خروج اسناد مالکیت، انتخاب تصادفی کارشناسان رسمی به صورت سیستمی برای امور دستگاه‌های اجرایی و نیز مستند سازی املاک دولت و حذف فرآیند‌های کاغذی مهمترین فرآیند‌های پیاده سازی شده توسط این سامانه محسوب می‌شود.

سادا نوین چه قابلیت‌هایی دارد؟
سامانه سادا نوین، توانایی پیاده سازی بیش از ۴۰ فرآیند مختلف را دارد. در عین حال امکان آمار گرفتن گزارش‌های مختلف آماری و تحلیلی، گزارش گیری و نظارت بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی، ثبت نام بیش از ۹ هزار کاربر در سطوح مختلف، ارزیابی سیستمی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نیز مدیریت اموال و دارایی‌های دولت بر اساس محل وقوع ملک را داراست.
مهمترین دستگاه‌ها و سازمان‌های متصل به این سامانه که امکان بهره برداری از خدمات آن را دارند، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت احوال، سازمان اداری و استخدامی، وزارت ارتباطات، شرکت ملی پست هستند. در عین حال، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، سامانه تدارکات الکترونیک دولت، شرکت ملی گاز، سازمان اراضی، مراجع کارشناسی رسمی، سازمان نقشه برداری، سازمان ملی زمین و مسکن و نیز سازمان آبخیزداری کشور هستند که علاوه به اتصال به این سامانه امکان تبادل اطلاعات را نیز با سادا نوین دارند.

گفتنی است، در حال حاضر برای برقرای ارتباط ۴۰ وب سرویس از ۱۶ دستگاه با سادات نوین پیش بینی شده است.

 

ارسال نظر