email
save
کد خبر: ۱۵۱۲۱
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴

ترین های جذاب تاریخ یورو؛ از بهترین گلزن تا سریعترین گل و...

رقابت‌های یورو از فردا استارت می‌خورد و باید منتظر جابه‌جایی برخی آمار‌ها در تاریخ این رقابت‌ها باشیم.

به گزارش پرشین خبر؛ در آستانه شروع رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ نگاهی به برخی از آمار‌های جذاب این رقابت‌ها داشته‌ایم.

پرگل‌ترین مسابقه
پرگل‌ترین بازی در تاریخ یورو نیز بازی افتتاحیه۱۹۶۰ بود که یوگسلاوی ۵ بر ۴ فرانسه میزبان را شکست داد. بعد از آن بازی هیچ بازی دیگری در یورو ۹گل نداشته است. در بازی، ۲ تیم در نیمه‌اول یک - یک مساوی بودند و در وقت دوم ۷گل دیگر به ثمر رسید. در تاریخ یورو فقط یک بازی دیگر بیش از ۷گل داشته است؛ در یورو۲۰۲۰ بود که اسپانیا در پارکن در کپنهاگ، کرواسی را ۵ بر ۳ شکست داد. در ۵ مسابقه پرگل یورو، یوگسلاوی در ۳مسابقه حضور داشته است و به‌جز یک بازی بقیه را باخته.

بهترین گلزنان مقدماتی
۱۴گلی که روملو لوکاکو در مرحله مقدماتی یورو۲۰۲۴ برای بلژیک زد، بیشترین گلی است که یک بازیکن در یک دوره مقدماتی قهرمانی اروپا به ثمر رسانده است. این مهاجم قرضی چلسی در آاس‌رم، فقط در یک مسابقه موفق نشد به گل برسد. او تنها بازیکنی هم بود که در این مرحله در یک بازی ۴گل به‌ثمر رساند. این ۴گل او هم روز ۱۹نوامبر۲۰۲۳ در بازی با آذربایجان و از روی ۴شوت به ثمر رسید. روملو در این بازی دومین هت‌تریک خودش را در مسابقات مقدماتی یورو۲۰۲۴ ثبت کرد. او در بازی با سوئد که روز ۲۴مارس۲۰۲۳ برگزار شد، به ۳گل رسیده بود. لوکاکو تنها بازیکنی بود که در مسابقات مقدماتی یورو۲۰۲۴ بیش از یک‌بار هت‌تریک کرد. در لیست بازیکنانی که بیشترین گل را در مرحله مقدماتی داشتند، نام ستارگان بزرگ‌تری دیده می‌شود؛ کریستیانو رونالدو ۱۰گل در ۹بازی برای پرتغال، امباپه ۹گل در ۸بازی برای فرانسه، هری کین ۸گل در ۸مسابقه برای انگلیس، هویلوند و مک‌تامینای بازیکنان منچستریونایتد ۷گل در ۸بازی برای دانمارک و اسکاتلند داشتند.

بیشترین پاس‌گل
برونو فرناندز از پرتغال بیشترین پاس‌گل را در مقدماتی یورو۲۰۲۴ داد و درمجموع ۷پاس گل را برای هم‌تیمی‌های خود ثبت کرد. هافبک منچستریونایتد همچنین برای پاس‌های موردانتظار (۶.۱) و مجموع موقعیت‌های ایجادشده (۳۷) پیشتاز بود. دنزل دومفریز از هلند، تیمو پوکی از فنلاند و امباپه با ۵پاس‌گل، تادیچ، تورستنسون، دوکو، ویند، برناردو سیلوا و مورتان با ۴پاس‌گل در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

بهترین گلزن تاریخ یورو
کریستیانو رونالدو در ۵دوره یورو حضور داشته و با ۱۴گل رکورددار بهترین گلزن این تورنمنت است. او ۲گل در یورو۲۰۰۴ زد و یک گل هم در یوور۲۰۰۸. رونالدو در هر ۲تورنمنت ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ به ۳گل رسید ولی ۲۰۲۰ با ۵گل و مشترک با پاتریک شیک از جمهوری چک، جایزه بهترین گلزن جام را دریافت کرد. نفر دوم لیست بهترین گل‌زن‌ها میشل پلاتینی است که هر ۹گل خود را در یک دوره و در قهرمانی فرانسه در جام ملت‌های (۸تیمی) سال۱۹۸۴ به‌ثمر رساند. او مقابل بلژیک و یوگسلاوی هت‌تریک کرد و در فینال هم به اسپانیا گل زد. هیچ‌کس تا به حال بیش از ۶گل در یک تورنمنت قهرمانی اروپا به ثمر نرسانده است.

جوان‌ترین گلزن
یوهان فونلانتن، عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ قهرمانی اروپا را دارد. او با ۱۸سال و ۱۴۱روز سن در یورو۲۰۰۴ در بازی با فرانسه برای سوئیس گل زد. این اتفاق تنها چند روز پس از آن رخ داد که وین رونی (با ۱۸سال و ۲۳۷روز سن) عنوان جوان‌ترین گلزن رقابت‌ها را به‌خود اختصاص داده بود. به هرحال رونی نخستین گلزن ۱۸ساله این رقابت‌هاست.

هت‌تریک‌ها
در ۶۷۴ مسابقه که از سال۱۹۶۰ و از آغاز مسابقات قهرمانی اروپا برگزار شده، فقط ۸هت‌تریک ثبت شده که ۲تا از آنها متعلق به پلاتینی است. او تنها بازیکنی است که در یک دوره ۲بار هت‌تریک کرده.

سریع‌ترین گل
دیمیتری کریچنکو تنها یک بازی در جام ملت‌های اروپا انجام داد، اما جاودانه شد. نام او با ضربه‌ای که به سمت دروازه یونان در یورو ۲۰۰۴ زد، در کتاب رکورد‌ها ثبت شد. گل او برای روسیه در ثانیه ۶۵ بازی (۰۱:۰۵) بعد از سوت آغاز مسابقه به ثمر رسید. در رده‌های بعدی، این گل‌ها سریع‌ترین گل‌های تاریخ یورو بوده‌اند:

ترین‌های جذاب تاریخ یورو؛ از بهترین گلزن تا سریعترین گل و...

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>