email
save
کد خبر: ۱۴۵۸۴
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴

شناسایی ۱۴ مبتلا به تب دنگی در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افرادی که به امارات سفر کرده اند و یا در آنجا اقامت داشته اند، بعد از بازگشت به کشور اگر طی یک هفته تا ۱۰ روز دچار علائمی مانند تب ناگهانی و سر درد‌های شدید داشتند به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

به گزارش پرشین خبر؛ دکتر شهنام عرشی با اشاره به این که، پشه آئدس در طول ۴ سال گذشته در ایران شناسایی شده است افزود: در دو هفته گذشته بیماری‌های ناشی از پشه آئدس مانند تب دنگی و زیکا در استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و احتمالا در خوزستان شناسایی شده اند و تا کنون ۱۴ نفر از افرادی که در امارات اقامت داشته اند بعد از بازگشت به کشور بیماری تب دنگی در آن‌ها شناسایی شده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که، هر جا که پشه باشد امکان انتقال آلودگی و بیماری وجود دارد تاکید کرد: اکنون در استان‌های شمالی نیز نوع دیگری از پشه شناسایی شده است که ناقل آلودگی است.
دکتر عرشی با بیان این که، در افرادی که از مرز‌های شرقی کشور و یا حاشیه خلیج فارس سفر کرده اند، مواردی از بیماری‌های ناشی از پشه آئدس شناسایی شده است گفت: بررسی‌ها نشان می‌ دهد که بیماری‌های تب دنگی و زیکا که توسط پشه آئدس منتقل می شود از از جنوب اروپا به این مناطق منتقل شده است.

وی افزود: بر اثر بارندگی و بروز اپیدمی این بیماری در کشور امارات، برخی افرادی که چند روز در آن جا اقامت داشته اند به این عارضه مبتلا شده اند.
دکتر عرشی ادامه داد: افرادی که در امارات اقامت داشته اند٬ اگر یک هفته تا ۱۰ روز پس از بازگشت علائمی مانند تب ناگهانی، سر درد‌های شدید، درد پشت چشم، درد شدید مفصل و عضله، خستگی، استفراغ، بثورات پوستی، خونریزی خفیف بینی و لثه داشتند فورا به مراکز بهداشتی کشور مراجعه کنند.
وی با بیان این که، بیماری تب دنگی دارو و واکسن ندارد و افرادی که به کشور‌های حاشیه خلیج فارس سفر می‌کنند باید موارد بهداشتی را رعایت کنند گفت: مراقبت‌های بهداشتی به خصوص در مرز‌های شرقی کشور و فرودگاه‌ها در حال انجام است.
دکتر عرشی ادامه داد: اصلی‌ترین راه انتقال تب دنگی از طریق پشه است، اما اگر انسانی آلوده شود، انتقال انسان به انسان هم انجام می‌شود.

شناسایی ۱۴ مبتلا به تب دنگی در کشور

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>