کد خبر: ۸۷۳۰
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
وزیر نفت:

صنعت نفت و گاز، پیشگام در خدمت رسانی به مردم و پرچمدار غرور ملی است

وزیر نفت گفت: طی 29 ماهه دولت مردمی سیزدهم، بیش از 6300 روستا و 50 شهر تحت پوشش گازرسانی قرار گرفتند و 3195 واحد صنعتی گازدار شدند که این، نشان از پیشگامی صنعت نفت و گاز در خدمت‌رسانی به مردم دارد و به نوعی، پرچمدار غرور و افتخار ملی است.

به گزارش پرشین خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت شامگاه پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه در دومین نمایشگاه روایت پیشرفت که در مشهد در حال برگزاری است، در ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم با اشاره به این‌که پس از انقلاب اسلامی تا امروز، دستاوردهای خوبی در صنعت نفت و گاز نصیب کشور شده، اظهار کرد: در دولت سیزدهم فعالیت‌ها در صنعت نفت و گاز شتاب بالایی گرفته است.  
وی با اشاره به خودکفایی در صنعت نفت و گاز تصریح کرد: قبل از انقلاب، این صنعت وابسته به متخصصین خارجی و بخش اعظم صادارت نیز در دست خودشان بود و این صنعت را به تولید و صادارت  خلاصه کرده بودند. قبل  انقلاب اسلامی تنها یک پرتوشیمی مرودشت وتنها یک پالایشگاه در کشور وجود داشت و همچنین تولید گاز نیز قبل از انقلاب اسلامی چندان نبود و به عدد 5 میلیون مترمکعب هم نمی‌رسید. 
اوجی با بیان این‌که در دولت مردمی جناب آقای رئیسی، کارها و پروژه‌ها شتاب خوبی به خود گرفته، گفت: به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی و به همت متخصصین و کارشناسان، امروز بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز گاز در کشور تولید می‌شود. اکنون در کشور 23 پالایشگاه گاز، 10 پالایشگاه نفت و بیش از 70 مجتمع پتروشیمی وجود دارد.
وی با اشاره به درآمد نفتی ۳۰ میلیارد دلاری ایران در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲، گفت: در دولت سیزدهم اجرای ۵۰ طرح تازه نفت و گاز به ارزش ۴۸ میلیارد دلار تعریف شده است.افزایش صادرات محصولات پتروشیمی
به گفته اوجی، طی سال گذشته، 14 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی از کشور صورت گرفته و نیز در حوزه نفت، روزانه نزدیک به 3 میلیون و 500 هزار بشکه تولید صورت می‌گیرد.
وزیر نفت درباره توانمندی‌ها در صنعت گاز و نفت بیان کرد: امروز هیچ مستشار خارجی در این صنعت نداریم و در احداث مجتمع پتروشیمی، احداث پالایشگاه و توسعه میادین نفتی و گازی خودکفا هستیم؛ وقتی انسان این خودکفایی را می‌بیند، افتخار می‌کند.
وی در ادامه، افزود: امروز عسلویه با بیش از 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، قطب انرژی کشور است. بخش اعظم تولید گاز از میدان پارس جنوبی است و سقف تولید ایران در حال حاضر، از کشور قطر بیشتر است و قسمت عمده‌ای از گاز تولیدی به غیر از فصل سرد، در بخش صنعت، نیروگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی تبدیل به ارزش افزوده می‌شود.


صدور خدمات فنی و مهندسی در دولت سیزدهم
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود، درباره صادارت  خدمات  فنی و مهندسی اظهار کرد: در این دولت اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است؛ امروز در پالایشگاه‌های ونزوئلا توسط متخصصین ایرانی نوسازی، به‌سازی و توسعه انجام شده است. درکشور ونزوئلا که مانند ایران اکنون تحریم است، عمده مستشاران وکارشناسان آمریکایی بودند که وقتی این متخصصین رفتند، عمده فعالیت‌های صنعت نفت کاهش پیدا کرد و جزئی‌ترین کارها در پالایشگاه‌ها وابسته به این افراد بود.
به گفته اوجی، با ورود کارشناسان ایرانی به این کشور، ظرفیت پالایشگاه‌ها افزایش یافت و بیش از 3 میلیون قطعه ساخت ایران در یکی از پالایشگاه‌های این کشور استفاده شد.
افزایش صادرات نفت و گاز در دولت سیزدهم
اوجی همچنین درباره فعالیت‌های دولت سیزدهم توضیح داد: در شروع فعالیت دولت مردمی سیزدهم، تنها روزانه دو میلیون و 400 هزار بشکه نفت تولید و بیش از 400 هزار بشکه نفت در روز صادارت داشت. برای زمستان 1400 نیز، سطح ذخایر سوخت مایع 25 درصد نسبت به سال  گذشته کمتر شده بود.
وی درباره صادارت گاز و نفت و میعانات کشور بیان کرد: در سال 1399، تنها 7 میلیارد دلار نفت و گاز و میعانات فروخته شده بود، اما طی 10 ماهه سال جاری، 30 میلیارد دلار نفت و گاز و میعانات فروخته شده که با ارزآوری در این بخش، تأمین منابع ارزی کشور مشکلی ندارد.
وزیر نفت در پایان و در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: با لطف خداوند شاهد بودیم که در زمستان 1401 و 1402 خاموشی وجود نداشت. همچنین در سال 1401 با توجه به برودت شدید هوا در هیچ کجای کشور به جز در تربت جام قطعی گاز نداشتیم که با تقویت خطوط شبکه گاز، این مشکل حل شد و در زمستان سال 1402 نیز قطعی گاز و افت فشار به دلیل تدابیر اندیشیده شده از جمله تولید گاز وجود نداشت. امروز نسبت به آغاز فعالیت دولت سیزدهم، 50 میلیون مترمکعب به تولید گاز برای کاهش ناترازی در فصل سرما افزوده شده است.
شایان ذکر است، نخستین رویداد ملی پیشرفت چندی پیش در قم برگزار شد و امسال دومین دوره آن در مشهد از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه در حال برگزاری است.

 

ارسال نظر