کد خبر: ۱۶۵۵۹
۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد:

حمایت ۸ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران از نیروگاه های تجدیدپذیر

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: به‌ منظور حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان حواله صرفه‌جویی گازطبیعی توسط شرکت ملی گاز ایران صادر شده است.

به گزارش پرشین خبر از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی با بیان این مطلب و با اشاره به اقدامات این شرکت در راستای انجام تکالیف قانونی ذیل قوانین بودجه سنواتی، در تشریح شیوه صدور این حواله‌ها اظهار داشت: از مبلغ ۸ همت حواله صادره، ۲.۵ همت بابت سوخت صرفه‌جویی شده نیروگاه تجدیدپذیر در سال ۱۴۰۰ و ۳ همت بابت سوخت صرفه‌جویی شده این نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ بوده است.
وی ادامه داد: براساس بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، می‌بایست ۳ همت حواله صرفه‌جویی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر می‌شد که با توجه به اطلاعات دریافتی از ساتبا، در تیرماه سال جاری نسبت به صدور بیش از ۱.۸ همت حواله سوخت صرفه‌جویی شده برای تعداد ۵۷ نیروگاه تجدیدپذیر اقدام شد.
چگنی با بیان این‌که متنوع‌سازی سبد انرژی یک کشور برای ارتقای نرخ رشد اقتصادی، اطمینان از امنیت انرژی، کاهش خطرات زیست‌محیطی و بهینه‌سازی سبد‌های مالی، امری ضروری است، گفت: تنوع‌بخشی به سبد انرژی، امنیت انرژی را که جزء حیاتی امنیت ملی است، از طریق کاهش خطرات مرتبط با اختلالات عرضه و نوسانات قیمت، افزایش می‌دهد.
معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه، افزود: علاوه بر این، این اقدام مهم، می‌تواند با انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر، هماهنگ با اهداف توسعه پایدار و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی، منافع زیست‌محیطی قابل توجهی را تأمین کند.
چگنی ضمن اشاره به محدودیت‌های منابع گازی، هزینه بالای استخراج، پالایش و انتقال این حامل انرژی و مشکلات زیست‌محیطی، حرکت کشور به سمت استفاده از منابع تجدید‌پذیر را ضرورتی انکار‌ناپذیر دانست و گفت: با توجه به ظرفیت بسیار بالای کشور، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق، می‌تواند راه حلی مطمئن برای پایداری جریان انرژی در کشور باشد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی ایران، فرصت‌های فراوانی برای استفاده از انرژی‌های خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی، زیست‌توده و سایر انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را فراهم می‌آورد که در صورت سرمایه‌گذاری در این حوزه، می‌توان از این نعمات خدادادی به بهترین شکل بهره‌مند شد.
به گفته چگنی، کشورمان در منطقه‌ای واقع شده که با داشتن حدود ٣٠٠ روز آفتابی، از نظر دریافت انرژی خورشیدی وضعیت بسیار مطلوبی دارد.
معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از سبد انرژی کشور به گازطبیعی وابسته و تنوع بخشی به سبد انرژی یک کشور به دلایل مختلف، بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: از این رو، شرکت ملی گاز ایران آماده است تا در صورت دریافت الباقی اطلاعات سال ۱۴۰۲ نیروگا‌ه‌های تجدیدپذیر از ساتبا، در اسرع وقت نسبت به صدور الباقی ۱.۲ همت حواله سوخت صرفه‌جویی شده، اقدام کند.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>