کد خبر: ۱۴۷۱۰
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
با سرمایه گذاری بیش از ۲۹۰ میلیون دلاری صورت گرفت:

بهره برداری رسمی از ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز

پنج ایستگاه تقویت فشار با هدف افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور امروز به دستور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری به‌صورت ویدیوکنفرانس به بهره برداری رسمی رسید.

به گزارش پرشین خبر از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، آئین بهره‌برداری رسمی از ۵ ایستگاه‌های تقویت فشار گاز خورموج (شهید باقری)، دوراهان (برادران شهید هلیسائی)، آرادان (شهید رفیعی‌راد)، نورآباد (شهید سیف‌الاسلامی) و پل کله (شهید شیروانی) که در دولت سیزدهم و با سرمایه‌گذاری ۲۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار احداث شده است، امروز پنجشنبه، ۱۷ خرداد با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان
بنا بر این گزارش، ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نفت بود که باتوجه به ضرورت تقویت خطوط شمال و شمال شرق در استان سمنان بر روی خط لوله گاز شمال - شمال شرق احداث شد. این ایستگاه با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در استان سمنان واقع شده و حجم انتقال گاز به شمال و شمال شرق کشور را به ظرفیت نهایی خود برساند.

شایان ذکر است که رکورد بی‌سابقه ماهیانه بالای ۸ درصد پیشرفت در این پروژه نیز ثبت شد و تغییرات فنی با اتکا به روش‌های تازه در الگوی ایستگاه با هدف بهینه‌سازی اعمال شده که سبب کاهش سطح هزینه‌ها و افزایش سطح ایمنی و سرعت اجرای پروژه شده است. 

گفتنی است، ۹۰ درصد تجهیزات ایستگاه آرادان مانند سیستم کنترل، سیستم‌های برق و شیرآلات از سوی کارخانه‌های داخلی ساخته‌شده‌اند. تأسیسات تقویت فشار گاز خورموج این تاسیسات با سرمایه‌گذاری ۷۲ میلیون دلار بر روی خط ششم سراسری گاز احداث شده و با افزایش فشاری که ایجاد می‌کند، می‌تواند گازی را که از عسلویه به سوی جنوب غرب و سرانجام غرب کشور می‌آید، با فشار مناسب به سمت مصرف‌کنندگان هدایت کند. 

همچنین با توجه به بومی‌سازی در سیستم کنترل، بعد از تأسیسات تقویت فشار گاز آرادان، این ایستگاه دومین تأسیسات در کشور است که از سیستم کنترل ساخت داخل استفاده می‌کند و استفاده از این سیستم علاوه بر قطع نیاز کشور از واردات در این زمینه، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را نیز به همراه داشته است.

ایستگاه تقویت فشار گاز دوراهان
این ایستگاه با سرمایه‌گذاری ۶۴ میلیون دلار و در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و تأثیر قابل‌توجهی در تقویت شبکه سراسری گاز دارد.
ایستگاه تقویت فشار گاز نورآباد این ایستگاه، با سرمایه‌گذاری ۶۲ میلیون دلار یکی دیگر از تأسیساتی است که در استان فارس احداث شده و باتوجه به اهمیت خط انتقال در این بخش تأثیر مهمی بر روی شبکه گاز سراسری دارد، نکته قابل توجه اینکه توربوکمپرسور‌های بکار گرفته شده در این ایستگاه توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده است.
ایستگاه تقویت فشار گاز پل‌کله این ایستگاه با سرمایه‌گذاری ۵۱ میلیون دلار در استان اصفهان ساخته شده و می‌تواند بخش مهمی از نیاز قسمت مرکز و غرب کشور را پوشش دهد.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>