کد خبر: ۱۴۷۰۸
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹

بهره برداری رسمی از خط لوله انتقال گاز "ایرانشهر - مکران - چابهار - کنارک"

خط انتقال گاز ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک از سوی سرپرست ریاست‌ جمهوری و با حضور وزیر نفت در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسمی رسید.

به گزارش پرشین خبر از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، این پروژه روز پنجشنبه، ۱۷ خرداد با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری به‌صورت ویدیوکنفرانس و با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مسئولان استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد صنعت گاز در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.
اجرای پروژه خط انتقال گاز «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک» با سرمایه‌گذاری ۴۲۰ میلیون دلار به طول ۲۹۰ کیلومتر خط لوله پس از موفقیت در گازرسانی به شهر‌های زابل و خاش، سومین طرح بزرگ گازی در استان پهناور سیستان و بلوچستان است که با افتتاح آن، قطار توسعه گاز به شهر‌های جنوبی این استان و سواحل دریای عمان رسید که می‌تواند سبب رفاه و ارتقا معیشت خانوار‌ها شود و رونق اقتصادی و توسعه گردشگری فراوانی در استان را هم در پی دارد.
این پروژه راهبردی، افزون بر تأمین انرژی مورد نیاز واحد‌های پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی را مهیا می‌کند تا سنگ بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم بنا نهاده شود.
همچنین با بهره‌برداری آن برای فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری انگیزه ایجاد می‌کند تا به‌منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوان‌ترین استان کشور شوند.
نیروگاه چابهار هم که پیش از این از سوخت مایع استفاده می‌کرد، از انرژی پاک بهره‌مند شد و خوراک صنایع مکران نیز از طریق همین پروژه راهبردی تأمین خواهد شد.
این پروژه در قالب ۴ قطعه و به همت شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و به‌صورت هم‌زمان اجرا شد که این اقدام با توجه به گستردگی ابعاد پروژه سبب تسریع در روند کار شد.
پروژه «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک»، سومین طرح از برنامه بزرگ گازرسانی به جنوب شرقی کشور است که به ثمر نشست؛ پیش از این در همین استان، دو پروژه خط لوله گاز «زاهدان - زابل» و «ایرانشهر - پالیزان - خاش - میرجاوه» به بهره‌برداری رسید و شمال و شرق استان سیستان و بلوچستان را از این نعمت الهی بهره‌مند کرد.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>