کد خبر: ۱۳۳۰۵
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵

طرم توسعه ای نفت خام پالایشگاه آفتاب کلید خورد

رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت آفتاب با اشاره به طرح توسعه‌ای نفت خام این مجموعه گفت: با تأسیس و بهره‌برداری از این واحد ظرفیت پالایشگاه آفتاب به ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از شرکت پالایش نفت آفتاب؛ محمد مهدی دوستی در حاشیه مراسم کلنگ‌ زنی طرح توسعه نفت خام این مجموعه، اظهار کرد: هم‌اکنون خوراک پالایشگاه، میعانات گازی است، اما به‌دنبال افزایش تجهیزات و تغییر در مجموعه به‌منظور استفاده از نفت خام به‌عنوان خوراک هستیم.
وی با بیان اینکه تجهیز بخشی از پالایشگاه تا مهرماه سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد و پالایش روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خام در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: خوراک همه مینی‌فاینری‌های کشور میعانات‌گازی است و شرکت نفت آفتاب از مهرماه امسال نخستین پالایشگاه در کشور خواهد بود که نفت خام را دریافت و پالایش می‌کند.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت پالایش نفت آفتاب به طرح توسعه‌ای نفت خام این مجموعه اشاره کرد و گفت: با تأسیس و بهره‌برداری از این واحد ظرفیت پالایشگاه آفتاب به ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
دوستی با اشاره به واحد روغن این شرکت، بیان کرد: با بهره‌برداری از این واحد، روغن موتور با گرید ۲ تولید و به بازار عرضه می‌شود؛ این در حالی است که هم‌اکنون روغن موتور با این گرید در داخل تولید نمی‌شود و مجبور به واردات این نوع روغن هستیم، همچنین تولید روغن با گرید ۳ نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند
مهدی دوستی، استاندار هرمزگان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه شرکت پالایش نفت آفتاب به سرمایه انسانی خود اهمیت می‌دهد، اظهار کرد: این مهم نخستین موفقیت این مجموعه است.
وی حمایت از بخش خصوصی را وظیفه دولت دانست و گفت: برای رقابت در عرصه بین المللی باید از بخش خصوصی حمایت و در زمینه توانمندسازی بخش خصوصی تلاش کنیم.
استاندار هرمزگان به توسعه زنجیره پتروپالایشی و پتروشیمی تأکید کرد و افزود: تنوع محصول پتروپالایشی و پتروشیمی از ضروریات است و استان هرمزگان مزیت‌های نسبی در حوزه نفت و فولاد دارد.

اعتماد به توان داخلیاز جمله ویژگی‌های بارز پالایش نفت آفتاب است
رضا صفایی، معاون قوه قضاییه دادگستری هرمزگان در ادامه این مراسم با تأکید بر اینکه سیاست قوه قضائیه حمایت از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است، گفت: بین مسئولان هرمزگان هم‌افزایی همسو با آبادی استان و کشور وجود دارد.
وی با اشاره به تلاش‌های قوه قضائیه برای رفع برخی مشکلات شرکت پالایش نفت آفتاب در ستاد اقتصاد مقاومتی بیان کرد: واحد تقطیر اتمسفریک این مجموعه یکی از پروژه‌هایی بود که از سوی قوه قضائیه پیگیری و در سفر ریاست‌جمهوری افتتاح شد.
معاون قوه قضاییه دادگستری هرمزگان ادامه داد: اشتغال‌زایی، جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش تولید، کاهش وقوع بزه و پیشگیری از جرائم از جمله نتایج بهره‌برداری از پروژه‌های نفت آفتاب بوده است، همچنین شرکت پالایش نفت آفتاب توانسته با تکیه بر توان داخلی مجموعه‌ای به این بزرگی ایجاد و در استان اشتغال‌زایی داشته باشد.
شایان ذکر است، طرح توسعه پالایشگاه نفت خام آفتاب که عملیات اجرایی آن در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ آغاز شد طی ۱۵ ماه تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد که اشتغال‌زایی بیش از یک هزار نفر به‌صورت مستقیم و چند هزار نفر غیر مستقیم را در پی خواهد داشت، همچنین این طرح توسعه‌ای دارای واحد فرآیندی بسیاری از قبیل، واحد‌های ایزومریزاسیون، HDS ۱، HDS ۳، Vis-breaking، تقطیر در خلاء، MHC، نیروگاه، ARU، تصفیه آب‌های ترش است.
واحد MHC یکی از واحد‌هایی است که تاکنون در کشور وجود نداشته اما، ساخت و بهره‌برداری از آن ارزش‌ِآفرینی زیادی برای کشور و مجموعه به‌دنبال دارد، وظیفه این واحد شکست و تبدیل Lubecut سبک و سنگین به محصولات با ارزش سبک‌تر همچون، نفتا، گازوئیل و تولید روغن پایه است که ظرفیت آن روزانه ۱۴ هزار بشکه است که با ساخت و بهره‌برداری از این واحد دریچه‌ای نوین در موضوع تبدیل محصولات سنگین به محصولات با ارزش افزوده بالاتر در کشور گشوده می‌شود، همچنین واحد تقطیر این مجموعه، روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خام سنگین را به نفتا، گاز مایع، کروسین تبدیل می‌کند.



با راه‌اندازی پالایشگاه جدید مقدار تولید روزانه بنزین دو میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر، گازوئیل روزانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر و سوخت گاز مایع نیز روزانه پنج‌هزار بشکه می‌شود که به دلیل وجود واحد‌هایی همچون CRU و ایزومریزاسیون بنزین تولیدی این واحد یورو۵ و حتی استاندارد آن از این مقدار بالاتر خواهد بود، همچنین گازوئیل تولیدی این پالایشگاه نیز به دلیل وجود واحد شیرین‌سازی گازوئیل به روش هیدروژنیاسیون و با استاندارد یورو۵ به بازار عرضه خواهد شد.

کد خبر ۶۴۱۴۷۷

ارسال نظر