کد خبر: ۸۳۵۵
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد:

آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای توسعه همکاری با شرکت های خدمات انرژی

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران، سیاستگذاری شرکت ملی گاز ایران در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز را زمینه مناسبی برای فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی در رابطه با طراحی و اجرای پروژه‌های بهینه سازی مشترکین گاز به ویژه در بخش‌های صنعتی و کشاورزی دانست و بر آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای توسعه همکاری‌ با این شرکت‌ها تاکید کرد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران؛ ساجد کاشفی در نشست با هیئت مدیره انجمن شرکت‌های خدمات انرژی که به منظور توسعه بهره‌برداری از خدمات شرکت‌های پیشگام در زمینه بهینه سازی انرژی برگزار شد گفت: بهینه سازی مصرف گاز در کشور نیازمند یک عزم ملی است و شرکت ملی گاز ایران از ایفای نقش مسئولانه شرکت‌های خدمات انرژی (ESCO) در طراحی و اجرای طرح‌های بهینه سازی استقبال می‌کند.
سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اهمیت قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی گفت: متاسفانه این قانون جامع طی سنوات گذشته در مقام عمل چندان مورد توجه قرار نگرفته تا آنجا که آیین نامه برخی از بندهای آن به رغم گذشت بیش از ۱۳ سال از تصویب و ابلاغ قانون، تدوین و اجرایی نشده است.
کاشفی افزود: به عنوان نمونه براساس ماده ۵۷ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی «وزارت صمت موظف است برای صدور مجوز ایجاد واحدهای صنعتی، تاییدیه رعایت مصرف ویژه انرژی را از وزارتخانه‌های نیرو و نفت حسب مورد دریافت کند»؛ اما این ماده قانونی مورد غفلت قرار گرفته و شرکت ملی گاز ایران در صدد است با همکاری شرکت‌های خدمات انرژی نسبت به تدوین آیین نامه اجرایی آن اقدام نماید.
وی تاکید کرد: این موضوع می‌تواند رویکرد مصرف بهینه انرژی را از زمان اخذ مجوزهای اولیه تا زمان اشتراک پذیری و وصل گاز و دوره بهره برداری پوشش دهد.
سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز  ایران، چالش تامین مالی و ایجاد صرفه اقتصادی را به عنوان مهمترین عوامل عدم اجرای طرح‌های بهینه سازی، عنوان کرد و گفت: شرکت ملی گاز ایران گام‌های موثری در زمینه فعال سازی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست برداشته است که شاخص‌ترین آن، اقدام برای اخذ پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی است.
کاشفی افزود: علاوه بر این، شرکت ملی گاز ایران با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری طرح پایلوت تعویض کوره‌های آجرپزی هافمنی با کوره‌های تونلی را در دست بررسی دارد که شیوه تامین مالی آن متفاوت بوده و در صورت تحقق، گشایش بسیار مناسبی در تامین مالی و اجرای طرح‌های بهینه سازی ایجاد خواهد کرد.
وی در پایان گفت: مطابق برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود مجموعه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات شرکت ملی گاز ایران بتواند زمینه مناسبی برای فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی در رابطه با  طراحی و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی تاسیسات و تجهیزات گاز سوز به ویژه در بخش‌های صنعتی و کشاورزی فراهم کند.
خاطر نشان می‌شود؛ در ابتدای این نشست، دبیر انجمن شرکت‌های خدمات انرژی با اشاره به ظرفیت بالای صرفه جویی انرژی در همه بخش‌های کشور، با ارائه توضیحاتی درباره چشم انداز ماموریت‌ها و اهداف انجمن، فعالیت‌های آن را تشریح کرد.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>