کد خبر: ۷۱۵
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خبر داد؛

افتتاح ایرانی ترین ایستگاه تقویت فشار گاز کشور بزودی

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: ایرانی‌ ترین ایستگاه تقویت فشار گاز کشور با هدف تقویت گاز در شمال و شمال شرق کشور پیش از آغاز پاییز امسال به بهره‌ برداری می‌ رسد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران؛ رضا نوشادی روز یکشنبه در نشست خبری که در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از تأسیسات تقویت فشار گاز شهید رفیعی‌راد (آرادان) برگزار شد، با اعلام این خبر، اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران مجموعه پروژه‌هایی برای تثبیت و تأمین فشار گاز استان‌های شمال و شمال شرق کشور تعریف کرده که این پروژه، یکی از آن‌هاست؛ ضمن آن‌که امسال برای تکمیل حلقه شرقی و ارتباط شمال شرق و جنوب شرق کشور، خط دوراهی دشتک به زاهدان نیز به استان خراسان جنوبی متصل می‌شود.
وی ادامه داد: از دیگر پروژه‌های کمکی همسو با این هدف، می‌توان از خط انتقال گاز دیزباد - تربت حیدریه نام برد که  به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده و پروژه فاز ۲ ذخیره‌سازی گاز شوریجه نیز که در حال اجراست هم، از همین دست پروژه‌هاست.
نوشادی در ادامه، افزود: قطعه دوم خط انتقال گاز قم - پارچین هم که تأمین گاز این ایستگاه را برعهده دارد، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان این‌که مدت زمان اجرای این طرح کاملاً ایرانی، ۳۰ ماه بوده، تصریح کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران پیشرو در استفاده از تجهیزات کنترل ساخت داخل بوده؛ به طوری که امروزه شاهد آن هستیم که ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار با کمک همین متخصصان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به ویژگی‌های ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان، توضیح داد: این ایستگاه در استان سمنان و روی خط اصلی شمال - شمال شرق کشور نصب شده که ظرفیت انتقال گاز با راه‌اندازی آن، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و از ۶۰ به ۷۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.
به گفته وی، حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ۴۰ میلیون یورو و ۴۱۰۰ میلیارد ریال بوده و طی مدت زمان ۳۰ ماه اجرایی شده است.
نوشادی با بیان این‌که ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز پیش از آغاز پاییز راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد کالای پروژه آرادان از جمله کمپرسور، ظروف تحت فشار، برق و شیرآلات از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته شده و به زحمت می‌توان نشانی از برند خارجی در بین این کالاها پیدا کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تأکید کرد: توان کل این تأسیسات ۷۵ مگاوات بوده و برای نخستین‌ بار در کشور از سیستم کنترل ایرانی به‌عنوان پیچیده‌ترین بخش تأسیسات استفاده شده است.
وی در پایان، یادآور شد: هزینه‌کرد هر تأسیسات تقویت فشار گاز این‌چنینی، حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو است که با ۹۰ درصد داخلی‌سازی کردن آن، صرفه‌جویی قابل توجهی در این زمینه صورت پذیرفته است.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>