کد خبر: ۶۷۹۲
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴

طغیان سه آفت خطرناک در مزارع گندم، جو و کلزای استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از طغیان آفت شته روسی و شته سبز در مزارع گندم و جو و بید کلم در مزارع کلزای این استان طی روزهای اخیر خبر داد.

به گزارش پرشین خبر؛ احمد شهریار در این خصوص اظهار کرد: در سال زراعی جاری برخلاف پیش‌بینی هواشناسی، به علت بالا رفتن حدود چهار درجه‌ای متوسط دمای هوا در فصل پاییز نسبت به بلند مدت و نبود ایام یخبندان این سه آفت در مزارع استان اردبیل شیوع یافته و به درجه طغیان و همه‌گیری رسیده است.
وی بروز و طغیان این آفات خسارت‌زا در زراعت‌های پاییزه گندم، جو و کلزا را نگران‌کننده خواند و افزود: به علت کاهش شدید بارندگی و افزایش دما از اوایل آذرماه جمعیت آفت شته روسی و سبز و نیز بید کلم و فعالیت تغذیه و تولید مثل این آفات در مزارع گندم، جو و کلزا به شدت افزایش یافته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: طغیان جمعیت این آفات در کل سطوح کشت این محصولات در سطح استان به‌ویژه مناطق شمالی از جمله در مزارع شهرستان‌های اصلاندوز، پارس‌آباد، بیله‌سوار ، گرمی و انگوت گزارش شده است.
وی اظهار کرد: به علت استقرار شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی در تمام شهرستان‌ها و بازدیدهای روزانه کارشناسان شبکه از مزارع زیرپوشش ، پیش آگاهی، رصد و پایش این عوامل خسارت‌زا به موقع انجام شده است.
شهریار از زارعان محصولات پاییزه گندم، جو و کلزای استان اردبیل خواست تا با توجه به بالا بودن جمعیت شته روسی و شته سبز گندم در مزارع گندم و جو و بید کلم در مزارع کلزا، ضمن بازدیدهای منظم از مزارع خود و مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی و مدیریت شهرستان و مشاوره با کارشناسان نسبت به تهیه سموم حشره‌کش مناسب و سمپاشی فوری مزارع خود اقدام کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به نوسانات و کاهش دما به زیر ۱۰ درجه از اواخر روز تا حدود ساعت ۱۰ صبح، سمپاشی مزارع حتما در وسط روز و به شکل ترجیحی هنگام ظهر و زمانی که دمای هوا به بالای ۱۰ درجه برسد، انجام شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، ارغوانی شدن برگ و ساقه و یا مشاهده خطوط زرد رنگ کشیده داخل برگ‌ها را از علائم این آفات ذکر کرد و گفت: تمامی کشاورزان استان این آفات را به خوبی می‌شناسند.
امسال محصول گندم در سطح ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان اردبیل کشت شده و پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری، ۴۶۵ تا ۵۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.
بنا به اعلام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در سال زراعی جاری محصول جو در ۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده که ۲۵ هزار هکتار آن به صورت آبی و ۷۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم بوده است.
به گفته شهریار، برنامه کشت امسال دانه روغنی کلزا در سطح استان اردبیل هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام شده و طبق این برنامه، کلزا در یک هزار هکتار از اراضی دیم و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی استان کشت شده است.
استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.
۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.
استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.
۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.
محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

ارسال نظر