سال 1404؛ سال سرمایه گذاری برای تولید
بنام افسونگر آفرینش؛ سال جدید بر تمامی هموطنان گرامی مبارک باد
مدیریت پرشین خبر، لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.
به گزارش پرشین خبر؛ هادی اللهیاری در این خصوص افزود: مرحله نخست مرمت از پشتبام جانب شرق این پل زیر نظر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان آغاز شده و شامل سبکسازی، اصلاح ناودانها و آجرفرشهاست.
به گفته وی آخرین بار حداقل یک دهه پیش مرمت پشتبام سی و سه پل بهصورت جامع صورت گرفت و در سالهای اخیر نیز توسط گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان مرمتهای موضعی و موردی انجام شده است.
اللهیاری اظهار داشت: فرسودگی آجرها و مداخلههایی که از سالهای گذشته بویژه زمانی که این پل مسیر تردد خودرو بوده از دلایل انجام مرمت جامع سی و سه پل است.
وی خاطر نشان کرد: پشتبام سی و سه پل نیازمند دستکم ۲ مرحله مرمت است که پس از تکمیل این مراحل باید در گام بعدی به مرمت بدنه و درهای سی و سه پل نیز پرداخت.
مسوول پایش پلهای تاریخی اصفهان افزود: پایش سی و سه پل بهطور مرتب انجام و مرمتهای موردی توسط گروه امانی انجام میشود اما تصمیم بر این شد که مرمت کلی و جامع در چند مرحله بر روی آن انجام شود.
وی ادامه داد: امید است بتوانیم برای چند مرحله دیگر مرمت پل، اعتبار جذب کنیم و اتفاق خوبی برای سی و سه پل صورت بگیرد.
مسوول پایش پلهای تاریخی اصفهان همچنین گفت: یادگاری نویسی و شکستن درهای طبقه پایین سی و سه پل از مشکلاتی است که همیشه درگیر آن هستیم.
اللهیاری یادآور شد: با توجه به اینکه سی و سه پل، چهارباغ عباسی و بالا را در ۲ سوی زایندهرود بهم متصل میکند، تردد بالایی دارد و از این رو نسبت به سایر پلهای تاریخی از جمله خواجو در معرض آسیب بیشتری قرار دارد.
«سی و سه پل» طولانیترین پل تاریخی اصفهان و بزرگترین بنای روی آب در ایران شمرده میشود. عدد ۳۳ تعداد طاقهایی است که طبقه اول پل را تشکیل میدهد و طبقه دوم دارای مسیر عابر پیاده با دیوارها و رواقهایی است که برخی از آنها به فضای باز گشوده میشود.