کد خبر: ۱۰۹۳
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی خبر داد:

صادرات 16 میلیارد دلاری پتروشیمی ها در سال گذشته

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که از این رقم ۱۶.۲۶ میلیارد دلار معادل ۳۰.۱ درصد سهم پتروشیمی بوده است.

به گزارش پرشین خبر؛ احمد مهدوی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که از این رقم ۱۶.۲۶ میلیارد دلار (۳۰.۱ درصد) سهم پتروشیمی است و علاوه بر آن بخشی نیز به صنایع داخلی داده می‌شود که نهایتا بعضا تبدیل به کالای با ارزش افزوده بالاتر جهت صادرات خواهد شد.
وی با اشاره به نقش برجسته پتروشیمی در صادرات غیرنفتی و بازار سرمایه گفت: ۳۰ درصد این سهم متعلق به پتروشیمی است و اگر زنجیره ارزش را نیز در نظر بگیریم این رقم صادرات به ۴۵ تا ۵۰ درصد خواهد رسید.
مهدوی با اشاره به اینکه ارزش محصولات در بورس کالا و انرژی در سال ۱۴۰۱، ۶.۵ میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: عقل اقتصادی حکم می‌کند این صنعت را گسترش و توسعه دهیم و منافع اقتصاد ملی، GDP و صادرات را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه پتروشیمی در شرایط تحریم دچار مشکل نشد، افزود: علیرغم اینکه دشمن پتروشیمی را تحریم کرده با این وجود کار انجام می شود.
دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی در ادامه با اشاره با اقدام دولت برای تثبیت نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۲ نرخ خوراک و سوخت را تثبیت کرد که مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت در مجلس مصوب نشد و به عهده دولت گذاشته شد.


انرژی ارزان مزیت ایران در شرایط تحریم
او با بیان اینکه اگر موانع تولید برداشته شود، رشد اقتصادی و GDP افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: برای رشد تولید ابتدا باید بدنبال مزیت برویم و مزیت کشور ما نیز انرژی بخصوص در شرایط تحریم است.

او با تاکید بر اینکه تحقق شعار حمایت از تولید با شعار اتفاق نمی‌افتد، گفت: باید در عمل از تولید حمایت شود، پتروشیمی لوکوموتیو حرکت اقتصادی کشور است بنابراین باید از آن حمایت شود.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>