کد خبر: ۱۷۱۹۲
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی ۱۰.۴ هزار میلیارد ریالی شد

ارزش معاملات روزانه ثبت شده در این بازار طی روز سوم مرداد ماه به ۱۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال رسید. در این روز بر سهم فروش برق در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران افزوده شد و رشد حجم معاملات برق در رشد ارزش روزانه بازار موثر واقع شد.

به گزارش پرشین خبر از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ ظرف دومین روز مرداد ماه رکودر فروش برق از تابلوی مشتقه بورس انرژی ایران شکسته شد؛ این تابلو از ابتدای اردیبهشت امسال راه‌اندازی شده و از آن زمان تا کنون، بورس انرژی تبدیل به بستری فعال برای فروش برق نیروگاه‌ها به شرکت‌های توزیع شده است.

در روز سه‌ شنبه دوم مرداد ماه ۱۷۲ معامله در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به ثبت رسید که طی آن ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون کیلووات ساعت برق معادل ۸ میلیون و ۱۱۷ هزار کیلووات برق از تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۳ هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. این ارقام بیشترین میزان فروش برق از این تابلو از ابتدای راه‌اندازی بود.
براساس برنامه هفتم توسعه باید تا سال پایانی این برنامه ۶۰ درصد از معاملات برق کشور از طریق بورس انرژی انجام شود؛ این در حالی است که با راه‌اندازی تابلو برق مشتقه، در شرایط کنونی این هدف محقق شده است.
در عین حال ظرف روز گذشته برابر سه‌شنبه دوم مرداد ماه برابر ۳۳۶ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۳۸۶ میلیارد ریال نیز از تابلو مشتقه بورس انرژی ایران به فروش رفت.

فروش ۱۳.۸ هزار تن حامل انرژی از رینگ داخلی
بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی در زیرگروه محصولات نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی طی روز سه‌شنبه دوم مرداد ماه از فروش ۱۳ هزار و ۸۵۶ تن محصول از این رینگ با مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۳هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال حکایت دارد.
شرکت پالایش نفت اصفهان در این روز ۶ هزار و ۵۰۰ تن آیزوفید را با قیمت پایه‌ای برابر ۲۶۰ هزار و ۹۱۱ ریال در رینگ داخلی عرضه کرد؛ میزان تقاضا معادل عرضه بود و فروش کل محصول در نرخ پایه مجوع ارزش ریالی برابر هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان در این روز نسبت به ۲ عرضه ۲ هزار و ۷۵ تنی و هزار و ۵۰۰ تنی آیزوریسایکل نیز در رینگ داخلی اقدام کرد. این محصولات نیز در قیمت پایه برابر ۳۱۰ هزار و ۷۲۱ ریال به‌ازای هر کیلوگرم به فروش رفتند و این معامله ارزش ریالی برابر هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.

ارزش معاملات رینگ بین‌الملل ۲.۸ هزار میلیارد ریالی شد
طی دومین روز از مرداد امسال نیز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول از رینگ بین‌الملل معامله شد؛ این معاملات با احتساب نرخ دلار سنا مجموع ارزش ریالی معادل ۲ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال را رقم زد.

شرکت پالایش نفت اصفهان در این روز برابر ۱۰ هزار تن گاز مایع با قیمت پایه‌ای برابر ۴۱۴ دلار به ازای هر تن عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی ۲۰ هزار تنی به ثبت رسید و در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده با متوسط قیمت ۴۱۶ دلار و ۱۸ سنت انجامید. 

برتری تقاضا نسبت به حجم عرضه، متوسط نرخ فروش این محصول را ۰.۵ درصد افزایش داد. به این ترتیب این معامله با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۶ هزار و ۷۷۲ تومان مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۹۴۶ ریال را در این رینگ رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو
بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در ۲ رینگ داخلی و بین‌الملل در روز چهارشنبه سوم مرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخل می‌توان به عرضه ۱۰ هزار تن نفتای کامل شرکت پالایش نفت آبادان اشاره کرد؛ این در حالی است که شرکت پالایش نفت امام خمینی در این روز ۵ هزار تن سی‌او‌سی را در رینگ داخلی عرضه می‌کند و شرکت پالایش نفت آبادان نیز برنامه عرضه ۵ هزار تن نفتای سبک را دارد.
شرکت پالایش نفت امام خمینی نیز در روز سوم مردم برنامه عرضه ۱۰۰ هزار تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی را دارد. رینگ صادراتی میزبان عرضه‌های متعددی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به عرضه ۲۰ هزار تن گاز مایع از سوی شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد.

 

ارسال نظر