کد خبر: ۱۷۱۲۴
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
در اولین روز مرداد ماه به ثبت رسید:

روز پر فروش متانولی ها در آغاز مرداد ماه

مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در این بازار طی روز ابتدایی مرداد ماه به ۳ هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال رسید. این رقم ناشی از معاملات ثبت شده در رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی و همچنین معاملات برق در بازار برق بورس انرژی ایران بود.

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ در اولین روز مرداد ماه ۶۶ معامله برق میان نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع در تابلو مستقه بازار برق بورس انرژی ایران به ثبت رسید؛ طی این معاملات ۸۹۳ میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی ۹۸۷ میلیارد ریال به فروش رفت.

روز پرفروش متانولی‌ها
بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش ۹ هزار و ۷۴۷ تن محصول از این بازار در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در روز گذشته حکایت دارد؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۹۱۹ میلیارد ریال را رقم زد. متانول یکی از پرفروش‌ترین محصولات در رینگ روز گذشته بود. شرکت پتروشیمی شیراز در این روز نسبت به عرضه هزار و ۷۰۰ تن متانول با قیمت پایه‌ای برابر ۹۹ هزار و ۳۸۸ ریال اقدام کرد.

برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۲ هزار و ۲۴۵ تن به ثبت رسید و در نهایت برتری تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث شد تا میانگین نرخ فروش با ثبت متوسط رشد ۴.۷ درصدی به ۱۰۴ هزار و ۴۹ ریال به ازای هر کیلوگرم برسد. این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۱۷۶ میلیارد ریال را رقم زد.
شرکت آرتا انرژی نیز در این روز هزار تن متانول را با قیمت پایه‌ای برابر ۹۹ هزار و ۳۸۸ ریال در رینگ فیزیکی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و در نهایت فروش کل متانول عرضه شده در نرخ پایه مجموع ارزش ریالی برابر ۹۹ میلیارد ریال را رقم زد.

گاز مایع پالایش نفت آبادان پرفروش‌ترین در رینگ بین‌الملل
۲ هزار و ۷۶ تن محصول در رینگ بین‌الملل فرآورده‌های هیدروکربوری طی روز گذشته برابر دوشنبه اول مرداد ماه معامله شد و مجموع ارزش ریالی برابر ۴۶۰ میلیارد ریال را رقم زد. این ارزش معامله مربوط به فروش هزار و ۸۰۰ تن گاز مایع پالایش نفت آبادان و ۲۷۶ تن MTBE شرکت پتروشیمی بندر امام بود.
شرکت پالایش نفت آبادان در این روز هزار و ۸۰۰ تن گاز مایع را با قیمت پایه برابر منفی ۱۹۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ میزان تقاضا معادل عرضه بود و کل محصول در نرخ پایه به فروش رفت؛ با احتساب نرخ دلار سنا این معامله ارزش ریالی برابر ۳۱۹ هزار میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که در این روز ۲۷۶ تن MTBE شرکت پتروشیمی بندر امام نیز با قیمت پایه هزار و ۹۵ دلار در هر تن در رینگ داخلی عرضه و در همین قیمت به فروش رفت، این معامله نیز مجموع ارزش ریالی معادل ۱۴۱ میلیارد ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو
بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه دوم مرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی در رینگ داخلی و بین‌الملل خواهد بود. شرکت پالایش نفت تهران در این روز ۱۵ هزار تن نفتای سنگین را در رینگ داخلی عرضه می‌کند؛ این در حالی است که شرکت پالایش نفت اصفهان برنامه عرضه ۶ هزار و ۵۰۰ تن آیزوفید و ۶ هزار تن آیزوریسایکل را دارد. همچنین در این روز شرکت پالایش نفت اصفهان یک میلیون لیتر حلال ۵۰۲ و یک میلیون لیتر حلال ۵۰۳ را در رینگ بین‌الملل عرضه می‌کند.
رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز در روز سه‌شنبه دوم مرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. شرکت پالایش نفت آبادان در این روز ۴۸ هزار تن گاز مایع صادراتی را در این رینگ عرضه می‌کند. همچنین پالایش نفت آبادان در این روز یک سبد پایه نفتا را نیز به رینگ بین‌الملل می‌آورد.

 

ارسال نظر