کد خبر: ۱۶۷۶۳
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بانک صنعت و معدن برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بانک صنعت و معدن، منتهی به ۲۹ اسفند سال۱۴۰۲ با حضور دکتر شریف زاده معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر اعضای مجمع این بانک در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

به گزارش پرشین خبر از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، در این جلسه که روز یکشنبه بیست و چهارم تیرماه برگزار شد، دکتر شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس مجمع، نمایندگان دستگاه‌های ذیربط به عنوان سایر اعضای مجمع، دکتر علی خورسندیان مدیرعامل این بانک به همراه اعضای هیات مدیره و هیات عامل و جمعی از مدیران این بانک حضور داشتند.
دکتر خورسندیان مدیر عامل بانک صنعت و معدن در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک ضمن تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش، سپاس از همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و تقدیر از زحمات هیات مدیره، هیات عامل، مدیران و کارکنان این بانک، گزارشی از عملکرد یک سال گذشته آن ارائه داد.
وی در ابتدا به افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن در سال ۱۴۰۲ اشاره نمود که طی آن سرمایه این بانک با رشدی در حدود ۳۰۷ درصد از ۶ همت در سال ۱۴۰۱ به ۸/۲۴ همت در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.
وی ادامه داد: ۹۵ درصد تسهیلات پرداختی این بانک ریالی و ۵ درصد نیز ارزی می‌باشد و نسبت تسهیلات به تفکیک نوع سرمایه گذاری شامل ۸۷ درصد سرمایه در گردش و ۱۳ درصد سرمایه ثابت است که البته در شرایط خاص و در راستای سیاست‌های دولت برای حفظ ظرفیت واحد‌های تولیدی صورت گرفته به طوری که این نسبت در دیگر سنوات ۶۸ درصد در بخش سرمایه ثابت و ۳۲ درصد در بخش سرمایه در گردش بوده است.
وی افزود: ۸۱ درصد تسهیلات یادشده در سال گذشته به بخش صنعت و معدن، ۱۷ درصد به بخش کشاورزی و ۲ درصد به سایر بخش‌ها پرداخت شده است.
دکتر خورسندیان در بخش دیگری از سخنان خود به رشد وصول مطالبات در بانک صنعت و معدن اشاره نمود و اعلام داشت: در وصول مطالبات ارزی شاهد ۷۷ درصد رشد و در وصول مطالبات ریالی ۴۳ درصد رشد را شاهد هستیم و در سال گذشته موفق به وصول ۴۶۵ میلیون یورو از مطالبات ارزی این بانک شده ایم.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطر نشان کرد: درآمد‌های عملیاتی بیش از ۲۰ همت و کل سپرده‌های این بانک ۹۶ همت است که نسبت به این میزان سپرده در اعطای تسهیلات به بخش صنعت و معدن نسبت به دیگر بانک‌های شبکه بانکی با پرداخت ۴/۱۸ درصد تسهیلات بیشتر، موفق عمل کرده ایم.
وی با اشاره به عملکرد این بانک در زمینه انجام مسؤلیت اجتماعی و رسالت خود عنوان داشت: در تامین مالی صنایع زیربنایی مانند نیروگاه ها، طرح‌های آب شیرین کن و طرح‌های مناطق کمتر توسعه یافته اهتمام ویژه‌ای وجود داشته به طوری که در سال گذشته ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به مناطق کمتر توسعه یافته تسهیلات پرداخت شده و در کمیته‌ای که به این منظور در بانک تشکیل شده، مقرر شد در سال جاری ۱۰ درصد کل تسهیلات این بانک به این مناطق اختصاص یابد.
دکتر خورسندیان افزود: در این بانک عملکرد مربوط به تسهیلات تبصره ۱۸ در مجموع ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده و به طرح‌های مصوب سفر‌های ریاست جمهوری نیز ۱۸ همت پرداخت شده است.
وی بیان داشت: در برنامه راهبردی و سیاست‌های اعتباری بانک توجه ویژه‌ای به طرح‌های دانش بنیان شده و در سال گذشته نیز ۷ هزار میلیارد تومان به این طرح‌ها از سوی بانک صنعت و معدن تسهیلات اعطا شده است.
این مدیر ارشد بانکی تاکید کرد: شرکت‌های هما فارمد، خیام سپهر فولاد نیشابور، زرکام، سرجین بافت بهبهان و کوثرنوش سپاهان طرح‌های تولیدی به بهره برداری رسیده در سال گذشته هستند که با تامین مالی بانک صنعت و معدن به چرخه تولید وارد شده اند.
دکتر خورسندیان اظهار داشت: از جمله اقدامات مهم این بانک در راستای برنامه هفتم توسعه کشور این بود که برنامه راهبردی ششم بانک با همت همه همکاران و طی یک کار تیمی منسجم متناسب با شرایط و تحولات اقتصادی کشور پس از بازنگری برنامه ۵ ساله، مورد تدوین قرار گرفته و ابلاغ شد.
وی عنوان کرد: ۵۰ درصد پرونده‌های مطالباتی کلان بانک مربوط به بخش دولتی و شبه دولتی است که برای تعیین تکلیف و وصول آن‌ها نیاز به حمایت‌های بیشتری از سوی بانک مرکزی و سازمانه‌های ذیربط داریم و کمیته ویژه وصول مطالبات را در بانک تشکیل داده ایم و این کار را با جدیت دنبال می‌کنیم.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: طبق اظهارات ارزیابان وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه تحول دیجیتال پیشرفت خوبی داشته ایم و تلاش برای تحقق تمامی اهداف و برنامه‌ها در این خصوص ادامه دارد.
دکتر خورسندیان در پایان به تعدادی از چالش‌های این بانک نیز اشاره نمود و بیان داشت: وجود مطالبات این بانک از دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی NPL بانک را افزایش داده و علیرغم پیگیری و مراجعات مکرر هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است؛ ضمن آنکه عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی در بازپرداخت دیون و ایفای تعهدات، عدم افزایش سرمایه نقدی بانک در ۱۶ سال گذشته، بحران منابع انسانی و عدم برخورداری از خطوط اعتباری بانک مرکزی با توجه به رشد نیاز بخش صنعت و معدن، این بانک را با ریسک‌های متعددی مواجه ساخته است.
وی در مورد تامین منابع برای تقویت توان تسهیلات دهی بانک اعلام داشت: در تلاشیم این امر از طریق انتشار اوراق بهادار با تضمین دولت، تخصیص خطوط اعتباری بانک مرکزی، افزایش سرمایه، وصول مطالبات از بخش دولتی و شبه دولتی به انجام برسانیم.
مدیرعامل این بانک همچنین به مجوز شرکت تامین سرمایه این بانک اشاره نمود و درخواست کرد در خصوص پذیرفته شدن آن در سازمان بورس و اوراق بهادار مساعدت بیشتری به عمل آید.
همچنین در این جلسه، دکتر شریف زاده معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد ضمن تقدیر از تلاش‌های مجموعه بانک صنعت و معدن، عنوان کرد: امیدوارم در سال ۱۴۰۳ شاهد جهش در عملکرد این بانک باشیم؛ برای کاهش ریسک‌ها و افزایش سودآوری باید تدابیر فوری اندیشیده شود و برنامه‌ها و سیاست‌های اعتباری متناسب با وضعیت اقتصادی کشور تدوین و اجرا شود.
وی افزود: توسعه و تقویت هر چه بیشتر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بانک ضروری است و لازم است از امکاناتی که در اختیار بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد‌ها و سودآوری قرار می‌دهد به نحو احسن استفاده شود.
دکتر شریف زاده اظهار داشت: مساله بعدی که مورد تاکید است، توسعه فعالیت اقلام زیر خط ترازنامه است و ضرورت دارد برای تعیین تکلیف پرونده‌های مطالباتی از هر ابزاری که در اختیار بانک است حتی قهری استفاده نماییم و بررسی کنیم که چرا این عدم پرداخت‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: نکته بعدی افزایش سرمایه بانک است که در تلاشیم ساز و کاری طراحی کنیم تا به انجام برسد و با اشاره به برنامه دولت برای مولدسازی دارایی‌ها نیز تاکید کرد که در مورد فروش اموال مازاد بانک نیز باید اقدامات مؤثر ادامه یابد که در این خصوص یک بازه زمانی ۲ ساله برای بانک‌ها تعیین گردیده است.
گفتنی است، در این جلسه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک صنعت و معدن در خصوص صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ ارائه شد و پس از بحث و تبادل نظر به تصویب اعضای مجمع رسید.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>