کد خبر: ۱۶۴۹۳
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
رئیس مرکز تنظیم مقرارات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان:

سامانه مودیان بستری مناسب برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است

رئیس مرکز تنظیم مقرارات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، گفت: فلسفه وجودی سامانه مودیان بستری برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

به گزارش پرشین خبر از رسانه مالیاتی ایران، مهدی موحدی بکنظر در همایش «رویداد ملی چالش‌ها و راهکار‌های اجرایی مطلوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان»، اظهار کرد: در حال‌حاضر با یک تحول اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم که لازمه آن بررسی و رفع چالش‌ها است؛ فلسفه وجودی سامانه مودیان را در ابتدای امر می‌توان بستری برای اجرای ارزش افزوده دانست.
وی افزود: در اجرای مالیات ارزش افزوده با مسائلی مواجه بودیم به نحوی که در این رابطه می‌توان به دریافت اظهارنامه‌های دوره‌ای و بررسی آن‌ها اشاره کرد که به سبب مسائلی همچون سلیقه محوری، تناسب نداشتن پرونده‌های مالیاتی با وقتی که ماموران مالیاتی برای رسیدگی می‌گذاشتند، پیچیدگی و تنوع کسب و کار‌ها از جمله شرکت‌های صوری، ضعف اطلاعات دوره‌ای و ... با چالش‌هایی مواجه شد و در نهایت مالیات بر ارزش افزوده را از هدف اصلی خود یعنی شفافیت در زنجیره تولید خارج کرد.
رئیس مرکز تنظیم مقرارات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان افزود: اکنون پارادایم‌های نظام مالیاتی را از سنتی خارج ساختیم به نحوی که در حال‌حاضر اظهارنامه‌ها از دستی بودن به داده محور و رویداد محور تغییر یافته‌اند و اظهارنامه‌ها به صورت از پیش تعیین شده هستند و ارزیابی‌ها به صورت خودکار هستند.
موحدی بکنظر بیان کرد: تحلیل ریسک به صورت پسینی بود به نحوی که بعد از سال‌ها متوجه شرکت‌های صوری می‌شدیم و نمیتوانستیم پیدایشان کنیم در حالی که امروزه اطلاعات به صورت پیشینی الگوریتم‌ها و تحلیل‌های رسیک صورت می‌گیرد.
وی گفت: در حال‌حاضر با بهره گیری سامانه پایانه‌های فروشگاهی در حال ارتقا تولید داده هستیم تا با بهره گیری از اطلاعات سایر اشخاص و سایر اطلاعات یک زیست بوم جامع را پدید آوریم و تعارضی با بهره‌گیری از اطلاعات اشخاص ثالت موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم ندارد.
رئیس مرکز تنظیم مقرارات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در ادامه تصریح کرد: در قانون پایانه‌های فروشگاهی اصل و مبنا بر صحت اطلاعات است و تکلیفی برای ارائه اظهارنامه وجود ندارد و اظهارنامه‌های پیش فرض در اختیار مودی قرار می‌گیردو در صورت نیاز و به منظور شفافیت کالا و خدمات مودیان می‌تواند آن را تکمیل و ویرایش کنند.
موحدی بکنظر تصریح کرد: حلقه مرکزی سامانه‌های پایانه‌های فروشگاهی صورتحساب‌های الکترونیکی بود، زیرا مفهوم محوری قانون است قبلا به صورت دستی بوده، اما اکنون به صورت سیستمی انجام می‌شود.
وی گفت: محاسبه سیستمی چند الزام دارد که می‌توان به شناسایی افراد حقیقی و حقوقی با شماره‌های اقتصادی، شناسایی کالا و خدمات براساس شناسه سیزده رقمی، نرخ گذاری کالا‌های ارزش افزوده واحد اشاره کرد.
رئیس مرکز تنظیم مقرارات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تصریح کرد: بیش از دومیلیون و پانصد شناسه کالا و خدمات شناسایی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته و نرخ گذاری آن انجام شده است.
موحدی بکنظر تصریح کرد: یکی از مواردی که قانون گذار در سامانه پایانه‌های فروشگاهی دیده تقش آفرینی شرکت‌های معتمد است که اکنون در این حوزه ۱۰ شرکت نوع اول ارائه دهنده خدمات داریم که توانستند تسهیل سازی خدمات مالیاتی را انجام می‌دهند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقاتی که موجب عقب نشینی سازمان امور مالیاتی در اجرای سامانه مودیان نشد و دست برتر داشت، بحث طلافروشان بود که آنها اذعان داشتند که با سامانه مودیان مشکلی ندارند و علت آن را می‌توان به سبب نقش آفرینی شرکت‌های معتمد دانست.
رئیس مرکز تنظیم مقرارات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بیان کرد: از تیرماه ۱۴۰۲ تاکنون شاهد افزایش ارسال کننده‌های صورت‌های الکترونیکی هستیم به نحوی که تیرماه ۱۴۰۲ حدود ۲۴ هزار مودی و خردادماه سال جاری حدود ۱۷۸ هزار مودی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی صورتحساب‌های الکترونیکی صادر کردند.
موحدی بکنظر تصریح کرد: ۲۳ درصد از اظهارنامه‌های دوره چهارم ارزش افزوده براساس اطلاعات مندرج در سامانه بود و مودی دیگر لازم نبود اطلاعات دیگری وارد کند.
رئیس مرکز تنظیم مقرارات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان افزود: اکنون تنها چهار کشور شامل کره جنوبی، ایتالیا، پرتغال و هند تهیه اظهارنامه‌های از پیش تهیه شده مالیات بر ارزش افزوده را صادر می‌کنند در حالی که ما علی رغم تمام اشکالاتی که به نظر می‌رسد توانستیم در این حوزه خروجی قابل توجهی را کسب کنیم.

 

ارسال نظر