کد خبر: ۱۶۳۶۴
۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
یکشنبه هفدهم تیرماه به ثبت رسید؛

ثبت ارزش ۵.۹ هزار میلیارد ریالی در معاملات بازارهای بورس انرژی ایران

ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی روز هفدهم تیر ماه به ۵ هزار و ۹۵۴ میلیارد ریال رسید؛ فروش ۱۰ هزار و ۸۶۶ تن حامل انرژی در رینگ داخلی سهمی ۵۵ درصدی در این ارزش آفرینی داشت.

به گزارش پرشین خبر از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران طی روز هفدهم تیر ماه از فروش ۱۰ هزار و ۸۶۶ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران حکایت دارد؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۳ هزار و ۳۰۷ میلیارد ریال را رقم زد.

شرکت پالایش نفت تهران با ثبت فروش ۲ هزار و ۵۰۰ تن نفتای سنگین با مجموع ارزش ریالی ۶۵۸ میلیارد ریال در صدر برترین فروشندگان این رینگ به لحاظ حجمی قرار گرفت. این محصول در قیمت پایه برابر ۲۶۳ هزار و ۴۴۹ ریال عرضه شده و تعادل عرضه و تقاضا باعث شد تا این محصول بدون رقابت در نرخ پایه معامله شود.
همچنین طی دومین روز از هفته جاری شرکت پتروشیمی بیستون نیز نسبت به عرضه ۲ هزار تن حلال ۵۰۳ با قیمت پایه‌ای برابر ۳۴۶ هزار و ۷۷۴ ریال در رینگ داخلی اقدام کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۶دهزار و ۳۰۰ تن از سوی متقاضیان به ثبت رسید،.

علی رغم برتری ۳ برابری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه، در نهایت کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و ارزش ریالی معادل ۶۹۳ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.

فروش ۴ هزار تن گاز مایع صادارتی در رینگ بین‌الملل
رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران طی روز یکشنبه هفدهم تیر ماه تنها میزبان یک عرضه بود؛ شرکت پالایش نفت اصفهان در این روز ۴ هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه ۴۱۴ دلار به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه کرد.

برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده در نرخ پایه انجامید. با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۶ هزار و ۶۵ تومان این معامله ارزش معادل ریالی برابر ۷۶۲ میلیارد ریال را رقم زد.

روز پر رونق در تابلو مشتقه برق
تابلو مشقه برق بورس انرژی ایران در روز هفدهم تیر ماه پررونق بود؛ ۱۰۸ معامله برق در این تابلو به ثبت رسید که طی آن یک میلیارد و ۵۴۸ میلیون کیلووات ساعت برق از این تابلو به فروش رفت و ارزش معادل ریالی برابر هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

این در حالی بود که در این روز ۲ معامله در تابلو فیزیکی برق بورس انرژی ایران نیز به ثبت رسید که طی آن ۴ میلیون و ۹۸۵ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۲ میلیارد و ۹۹۱ میلیون ریال به فروش رفت.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو
بازار فیزیکی بورس انرژی در رینگ داخلی میزبان عرضه‌های متعددی برای روز دوشنبه هجدهم تیر ماه خواهد بود. شرکت ملی نفت ایران در این روز ۳ هزار تن میعانات گازی را در رینگ داخلی عرضه می‌کند؛ این در حالی است که شرکت پتروشیمی زاگرس نیز در این روز ۲ هزار و ۲۰۰ تن متانول در بازار عرضه خواهد کرد.

رینگ داخلی طی روز دوشنبه هجدهم تیر ماه میزبان عرضه‌های متعدد متانول است؛ شرکت متانول کاوه ۲ هزار و ۲۰۰ تن و پتروشیمی شیراز ۲ هزار تن متانول را در رینگ داخل عرضه می‌کنند، همچنین سایر تولیدکنندگان این محصول نیز نسبت به عرضه متانول در رینگ داخل برای امروز اقدام می‌کنند.
رینگ بین‌الملل بورس انرژی در روز دوشنبه هجدهم تیر ماه نیز به سیاق روز قبل میزبان عرضه‌های محدودی خواهد بود. شرکت پالایش نفت امام خمینی ۱۰ هزار تن ته‌مانده تصفیه‌شده در رینگ بین‌الملل عرضه خواهد کرد؛ این در حالی است که شرکت شیمی بافت ۴ هزار تن رافینت و هزار تن MTBE را در این رینگ عرضه می‌کند. پتروشیمی بندر امام نیز ۲ هزار تن MTBE را به این رینگ می‌آورد.

 

ارسال نظر