کد خبر: ۱۶۳۶۳
۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
رشد ۱۹ درصدی ارزش معاملات در سال ۱۴۰۲؛

تقسیم سود ۷۰ ریالی بورس انرژی ایران

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت بورس انرژی ایران برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۶۰ درصد از سهامداران برگزار شد و ضمن تصویب صورت‌های مالی، تقسیم سود ۷۰ ریالی به تصویب رسید.

به گزارش پرشین خبر از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران در این مجمع که مصطفی امیدقائمی رییس مجمع، عظیم ثابت و ناصر آقاجانی به‌عنوان ناظر و علیرضا صادقی به عنوان ناظر سازمان بورس حضور داشتند؛ شرکت‌های سرمایه‌گذاری اهداف، ارزش‌آفرین برق و آب صبا، گروه مالی نماد غدیر، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین، گروه مالی ملت، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری آرمان توسعه مبین به ترتیب به عنوان اعضای حقوقی هیئت‌ مدیره انتخاب شدند. 

علی نقوی مدیرعامل شرکت در ابتدای مجمع گزارشی از عملکرد سال ۱۴۰۲ شرکت به صاحبان سهام ارائه کرد.

وی ضمن اشاره به همزمانی برگزاری مجمع با سالروز تاسیس این بورس در روز هفدهم تیرماه سال ۱۳۹۱ گفت: در حال حاضر ۵۵۴ کالا و اوراق در این بازار مورد معامله قرار می‌گیرد، ۲۱۶ شرکت و ۱۳۲ نیروگاه نسبت به عرضه محصول و اوراق در این بازار مبادرت می‌ورزند. این در حالی است که ارزش شرکت بورس انرژی ایران به ۲۷۰۰ میلیارد ریال رسیده و ۱۰۱ کارگزار معاملات این بازار را انجام می‌دهند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در ادامه این نشست به ارائه گزارشی اجمالی از عملکرد بازار‌های مختلف این بورس طی سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: طی سال ۱۴۰۲ بورس انرژی ایران ۲۴۲ روز کاری داشت و مجموع ارزش ریالی ثبت شده برای این بازار طی این روز‌های کاری به ۱۶۹۲ هزار میلیارد ریال رسید که این رقم ۱۹ درصد بالاتر از ارزش معاملات ثبت شده در این بازار در سال ۱۴۰ص بود.

نقوی گفت: طی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا در تابلوی هیدروکربوری داخلی بورس کالا مورد فروش قرار گرفت که این رقم نسبت به حجم فروش کالا در این بازار طی سال قبل رشدی ۱۳ درصدی داشت.

همچنین ارزش این معاملات نیز در سال ۱۴۰۲ به ۵۷۰ هزار میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به مجموع ارزش ثبت شده در این تابلو در مدت مشابه قبل رشدی ۴۲ درصدی داشت.

نقوی گفت: طی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴ میلیون و ۱۱۹ هزار تن محصول در زیرگروه حامل‌های انرژی نیز در تابلو بین‌الملل بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزش معادل ریالی برابر ۱۰۲۳ هزار میلیارد ریال را برای این تابلو رقم زد؛ در حالی که بر ارزش معاملات این بازار به میزان ۱۹ درصد افزوده شد.

همچنین طی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵ میلیارد و ۷۶۰ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلوی برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۱۲.۵ هزار میلیارد ریال را رقم زد، به این ترتیب ظرف سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴ درصد از حجم فروش برق در بورس انرژی ایران کاسته شد، اما ۱۳۹ درصد بر ارزش معاملات این بازار افزوده شد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در ادامه اهم اقدامات انجام شده در این بازار طی سال ۱۴۰۲ را راه‌انداز تالار برق سبز؛ توسعه عرضه فرآورده تولیدی شرکت ملی گاز ایران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران؛ جذب خریداران خارجی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با اعطای ۱۹۸ کد معاملاتی برای حضور خریداران خارجی؛ دریافت کد معاملاتی توسط ۴۴۰۱ مصرف‌کننده بزرگ برق و ۴ شرکت خرده‌ فروشی جهت خرید برق از بازار برق بورس انرژی ایران، مشارکت در تدوین و تصویب مقررات مورد نیاز برای توسعه بورس انرژی ایران، راه‌اندازی سایت جدید بورس انرژی ایران؛ پیاده‌سازی فاز اول و دوم سامانه ارتباط با ذی‌نفعان بورس انرژی ایران؛ مناقصه خرید تجهیزات و برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی دیتاسنتر بورس انرژی ایران اعلام کرد. در ادامه این مجمع نقوی بخشی از داده‌های بورس انرژی طی روز‌های سپری شده از سال ۱۴۰۳ منتهی به روز سیزدهم تیرماه را نیز ارائه کرد. 

وی گفت: مجموع ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی این بازه زمانی به ۸۲۳ میلیارد ریال رسید، این رقم نسبت به ارزش ریالی معاملات ثبت شده در این بازار طی مدت مشابه در سال قبل جهشی ۱۶۵ درصدی داشت. نقوی گفت: طی ۳ ماه و نیم سپری شده از سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۴.۵ میلیون تن محصول در رینگ داخلی و صادراتی بازار فیزیکی فراورده‌های هیدروکربوری به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۷۱۸ هزار میلیارد ریال را رقم زد؛ به این ترتیب حجم فروش محصولات رشدی ۱۹۹ درصدی و ارزش فروش‌ها جهشی ۱۵۸ درصدی داشت.

مدیرعامل بورس انرژی به جهش حجم و ارزش معاملات بورس انرژی در بازار برق بوس انرژی اشاره کرد و گفت: در پی آغاز به کار تابلو مشتقه برق بورس انرژی و پذیرش نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع در این بازار، بالغ بر ۲ هزار و ۳۸۸ درصد بر حجم فروش برق در این بازار نسبت به دوره مشابه در سال قبل افزوده شد.

 

ارسال نظر