کد خبر: ۱۴۶۴۰
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶

سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت برای جامعه سهامداری

راه اندازی فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند سهام (ستاره) یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم است که یک فرصت ویژه را برای سهامداران مهیا کرده است.

به گزارش پرشین خبر؛ ایجاد فاز اولیه راه اندازی سامانه توثیق الکترونیک هوشمند سهام «ستاره» یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم است و بر اساس برنامه ریزی‌های به عمل آمده، این سامانه قرار است بزودی درگاه‌های مختلف قضائی، مالی و بانکی را به هم متصل کند.
به گفته سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، آنچه در این نوآوری مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت‌هایی است که در اقتصاد ایران وجود داشته، اما یا به رسمیت شناخته نمی‌شده و یا به روش‌های سنتی کاغذی با پیگیری حضوری و تشریفات بسیار سخت، استفاده می‌شده است.
به گفته وزیر اقتصاد، با راه‌اندازی این سامانه و در فاز اول، جمعیت حدود ۵۰ میلیون نفری سهامداران کشور می‌توانند در تعامل با نظام بانکی به صورت برخط، بدون تشریفات حضوری و مسیر‌های پر پیچ و خم اداری وکاغذ بازی‌های رایج در شبکه اداری کشور از دارایی‌های خود برای وثیقه‌گذاری استفاده کنند.

ماندگاری پرتفوی و دریافت وام
به رسمیت شناختن دارایی‌ها بورسی یکی از دستاورد‌های این سامانه است، مردم اغلب به سهام به عنوان یک دارایی زودگذر نگاه کرده و غالب جامعه تصور نوسان گیری یا سفته بازی از بازار سهام دارند، اما با امکان توثیق هوشمند دارایی، سهامداران می‌توانند از سیستم بانکی وام دریافت کنند.
سهامداران نیز به اجبار تا مدتی نمی‌توانند سهام خود را بفروشند و شاید در زمانی که سهم خود را به فروش نرسانده باشند سهم آنان با افزایش چندبرابری مواجه شود و سهامداری پرسودی را تجربه کرده باشند و از این رو هم نیاز امروز خود را رفع کرده‌اند و هم برای فردای خود اندوخته‌ای قابل اتکا خواهند داشت.
سامانه توثیق سهام عدالت یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم است که باید برای دولت آینده نیز توسعه یابد.

 

ارسال نظر