کد خبر: ۱۳۵۶۴
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱

فروش ۵ هزار تن بنزین در بورس انرژی ایران

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی، روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه پیشتاز ارزش‌آفرینی در این بازار بود. این در حالی بود که معاملات برق نیز در این روز پررونق بود. در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، رینگ بین‌الملل چشم‌انتظار عرضه‌های سنگینی خواهد بود که باید دید متقاضیان چه استقبالی از این عرضه‌ها خواهند داشت.

به گزارش پرشین خبر از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ رکورد فروش روزانه برق از تابلو عمده‌فروشی این بازار شکسته شد و ارزش ریالی معاملات ثبت شده طی یک روز به ۲.۲۸ هزار میلیارد ریال ارتقا یافت.

معامله ۵ هزار تن بنزین در رینگ داخلی
۶۰ معامله در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه به ثبت رسید و در حالی که ۱۷ هزار و ۴۶۴ تن محصول شامل نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در این بازار مورد معامله قرار گرفت؛ ارزش ریالی این بازار به ۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال رسید.

شرکت پتروشیمی ایلام با ثبت فروش ۵ هزار تن بنزین پیرولیز در صدر برترین فروشندگان این رینگ قرار گرفت. شرکت زغال سنگ پروده طبس نیز در این روز موفق به فروش ۵ هزار تن زغال‌سنگ در این بازار شد. همچنین در این روز ۳هزار و ۱۴ تن میعانات گازی پالایش گاز خانگیران نیز در این بازار مورد معامله قرار گرفت.
روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه یک معامله در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی به ثبت رسید و در حالی که هزار تن سوخت هوایی (اِی تی کی) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از این رینگ مورد معامله قرار گرفت ارزش ریالی این بازار به ۳۲۱ میلیارد ریال معادل ارزش دلاری ۷۲۰ میلیون دلار رسید.

رکوردشکنی در معاملات برق
با ثبت ۲۰۶ معامله برق در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه رکورد معاملات روزانه برق در تابلو عمده‌فروشی بورس انرژی ایران جابه‌جا شد. در این روز ۸.۵۸ میلیون کیلووات ساعت برق طی ۲۰۶ معامله مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش ریالی این تابلو از ۲ هزار و ۲۸۱ میلیارد ریال فراتر رفت.

همچنین در این روز یک معامله برق سبز از تابلو برق سبز بورس انرژی با ارزش ریالی ۶.۳ میلیارد ریال نیز انجام شد.
از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال در پی توافق بورس انرژی ایران، وزات نیرو و شرکت‌های توزیع برق؛ نیروگاه‌ها نسبت به عرضه برق در تابلو عمده فروشی برق بورس انرژی ایران اقدام کرده و قرار شد تا شرکت‌های توزیع از این پس نیاز خود به برق را از این بازار خریداری کنند.

اگرچه زمان کوتاهی از آغاز این معاملات می‌گذرد؛ اما مزایای متعدد این نحوه فروش برای طرفین معامله باعث شده تا در زمان کوتاهی این روش فروش رونق گرفته و به شکل مستمری بر استقبال عرضه‌کنندگان و متقاضیان برای ثبت معاملات در این بازار افزوده شود.

عرضه‌های پیش‌رو
مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌روی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی بر حسب حجم عرضه برای روز چهار‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه عبارتند از: ۴هزار تن برش پنتان شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس.
مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌روی رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی بر حسب حجم عرضه برای روز چهار‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه عبارتند از: ۹۰ هزار تن گاز مایع شرکت پالایش نفت امام خمینی؛ ۱۴ هزار تن برش پنتان شرکت پتروپالایش کنگان؛ ۱۲ هزار تن نفتای سبک شرکت پتروشیمی نوری و ۱۲ هزار تن رافینت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا.

 

ارسال نظر