کد خبر: ۱۲۶۲۸
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

نشست خبری معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران و مدیران عامل بورس و فرابورس ایران در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مصوبه اخیر هیئت‌مدیره سازمان بورس درباره بازارگردانی گفت: الزام بازارگردانی به سال ۹۹ برمی‌گردد که آن تصمیم به دلیل شرایط خاص گرفته شد و موضوع بازارگردانی برای تمامی ناشران بازار سرمایه الزامی شد.
وی با تأکید بر چالش‌های الزام بازارگردانی گفت: دلیل بازنگری این مصوبه ایجاد چند چالش بود؛ اول اینکه با انبوهی از منابع ناشران مواجه شدیم که می‌توانست صرف تولید، منابع در گردش و تأمین مالی پروژه‌ها شود که در این شرایط فقط صرف بازارگردانی شده است.
وی موضوع بعدی را مربوط به حاکمیت شرکتی دانست و گفت: قانون حاکمیت شرکتی تملک شرکت اصلی توسط شرکت فرعی را ممنوع کرده، اما در الزام بازارگردانی این نقض قانون وجود دارد.
عیوضلو با اشاره به اینکه این دو چالش باعث بازنگری این مصوبه در ابعاد مختلف از آذرماه ۱۴۰۱ شد، گفت: آذرماه ۱۴۰۱ گزارشی در هیئت‌مدیره سازمان بورس مطرح و در آن مقرر شد این الزام برای نماد‌های بازار پایه اختیاری شود تا بنا بر تشخیص هیئت‌مدیره فرابورس، بازارگردانی برای ناشران تشخیص داده شود.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در خصوص اختیاری شدن بازارگردانی اظهار کرد: پس از اجرا مقررشد بازخورد تصمیم پس از شش ماه ارائه شود که در پی آن، گزارش‌ها در هیئت‌مدیره سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: تجربه خوب رفع الزام از بازارگردانی نماد‌های بازار پایه باعث شد تا هیئت‌مدیره سازمان بورس این رفع این الزام را برای بازار دوم بورس و بازار‌های اول و دوم فرابورس تصویب کند و اختیار تصمیم‌گیری درباره آن را به بورس و فرابورس واگذار کند.

سه قاعده برای بازار پایه
در ادامه این نشست، محمد علی شیرازی، مدیرعامل فرابورس در خصوص مصوبه اخیر بازارگردانی، با بیان این که سه قاعده برای بازارپایه وجود دارد، تاکید کرد: اولین قاعده مربوط به بانک، بیمه و نهاد‌های مالی بوده و دومین قاعده مرتبط با شرکت‌هایی است که سرمایه آنها از یک حدی بزرگتر و تعداد سهامداران آنها بیشتر است.
مدیرعامل فرابورس افزود: سومین قاعده متعلق به ناشرانی است که سهامداران قابل توجه، اما نقدشوندگی کمتری دارند. البته شرکت‌هایی که نقدشوندگی قابل توجهی دارند، نیاز به این موضوع ندارند.

تغییر دامنه نوسان
وی در رابطه با دامنه نوسان اظهار داشت: افزایش دامنه نوسان به نقدشوندگی کمک چندانی نخواهد کرد. مهم‌ترین موضوع این است که شکاف قیمتی نماد‌های متقاضی عرضه و تقاضا به واسطه بازارگردان پر شود.

 

ارسال نظر