email
save
کد خبر: ۱۱۹۲۹
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲

جهش ۱۲۰ درصدی ارزش معاملات بازارها در فروردین طلایی بورس انرژی

مجموع ارزش معاملات بازار‌های مختلف بورس انرژی ایران طی فرودین ماه امسال از ۱۷۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال عبور کرد، این در حالی است که ارزش معاملات این بورس در فروردین ماه سال گذشته برابر با ۸۱ هزار و ۱۲ میلیارد ریال بود که در مجموع در فروردین امسال نسبت به دوره مشابه قبل جهشی ۲.۱ برابری و رشدی حدود ۱۲۰ درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ در فروردین ماه امسال بالغ بر ۶۵۵ هزار تن محصول در رینگ داخلی و بین‌المللی بازار فیزیکی فراورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت، این در حالی بود که حجم معامله ثبت شده در این بازار طی فرودین سال ۱۴۰۲ برابر ۳۴۰ هزار تن بود.

ارزش معاملات انجام شده در رینگ داخلی و بین‌المللی بورس انرژی ظرف فروردین امسال از ۱۷۵.۷ هزار میلیارد ریال عبور کرد، این در حالی بود که ارزش معاملات این بازار‌ها در فروردین ۱۴۰۲ برابر ۶۷.۹ هزار میلیارد ریال بود. به این ترتیب در شرایطی که حجم فروش در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری رشدی حدود ۱۰۰ درصدی داشت، ارزش معاملات این بازار با افزایشی ۱۵۸ درصدی مواجه شد.

سهم ۵۱ درصدی رینگ بین‌الملل از معاملات بازار‌های بورس انرژی
ارزش معاملات رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران ظرف فروردین‌ماه امسال از ۹۱.۳ هزار میلیارد ریال عبور کرد. در این بازه ماهانه بالغ بر ۶۷۶ هزار و ۱۱۰ تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری در این بازار عرضه شد که در نهایت به فروش ۳۲۴ هزار و ۹۹۴ تن محصول از این بازار انجامید.
همچنین ظرف فروردین ۱۴۰۳ رینگ داخلی بازار فیزیکی نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی میزبان عرضه بالغ بر ۱۳ میلیون و ۵۴۲ هزار تن انواع محصول بود که از این میزان ۳۳۰ هزار و ۵۰۳ تن محصول با مجموع ارزش ۸۴.۳ هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
به این ترتیب سهم رینگ بین‌الملل از ارزش کل معاملات بورس انرژی معادل ۵۱ درصد و سهم رینگ داخلی از ارزش کل معاملات این بورس برابر با ۴۷ درصد بود.

گاز مایع محصول پرتقاضای رینگ بین‌الملل
بررسی داده‌های معاملاتی بازار فیزیکی بورس انرژی از آن حکایت دارد که گاز مایع یکی از پر معامله‌ترین محصولات عرضه شده در رینگ بین‌الملل ظرف فروردین ۱۴۰۳ بود. در این بازه زمانی بالغ بر ۲۲۳ هزار و ۴۰۰ تن گاز مایع توسط عرضه‌کنندگان مختلف در بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه شد که در نهایت به فروش ۹۹ هزار و ۶۰۰ تن از این محصول با مجموع ارزش ریالی ۲۳.۹ هزار میلیارد ریال انجامید. به این ترتیب باید اذعان کرد که ۲۶ درصد از ارزش معاملات رینگ صادراتی بازار فیزیکی فرورده‌های هیدروکربوری مربوط به گاز مایع بود.
نفتا و نفت سفید در زمره محصولاتی با بیشترین حجم فروش در رینگ صادراتی بورس انرژی ظرف فروردین ۱۴۰۳ قرار گرفتند. ظرف فروردین ۱۴۰۳ بالغ بر ۷۷ هزار تن انواع نفتای کامل و سبک با ارزش بالغ بر ۲۰.۸ هزار میلیارد ریال از این بازار مورد معامله قرار گرفت. همچنین ظرف این بازه زمانی ماهانه بالغ بر ۴۶ هزار تن نفت سفید با مجموع ارزش ۱۶.۲ هزار میلیارد ریال نیز از این بازار به فروش رفت.
ته‌ مانده تصفیه شده واحد RCD، حلال ۴۰۲، برش پنتان و... به ترتیب سایر محصولات معامله شده از این بازار بر اساس حجم معامله بودند.

نفت سفید، کالای پرطرفدار رینگ داخلی
نفت سفید از جمله مهم‌ترین محصولات عرضه شده در رینگ داخلی بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی ظرف فروردین ماه امسال بود. در این بازه زمانی ۴۶ هزار و ۲۷۵ تن نفت سفید و نفت سفید ویژه خوراک صنایع LAB در این بازار عرضه شد که این رقم معادل ۴۰ درصد حجم کل محصولات عرضه شده در این بازار بود.

از کل نفت سفید عرضه شده تمام آن با مجموع ارزش ۱۳.۷ هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب درآمد حاصل از فروش نفت سفید در بازار فیزیکی، ۱۶ درصد از ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص داد.

 

ارسال نظر