email
save
کد خبر: ۱۲۷۱۹
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳

طرز تهیه شربت ضد عطش خوشمزه و اصیل شیراز

شربت ضد عطش یا شربت سکنجبین که به شربت سرکه انگبین نیز معروف است یک شربت خوشمزه و اصیل شیرازی است که از ترکیب سرکه و عسل یا شکر و عرق نعناع درست می‌شود و برای رفع عطش و تشنگی بسیار مناسب و مفید است

به گزارش پرشین خبر؛
مواد لازم برای شربت ضد عطش
شکر ۴ لیوان
آب ۴ لیوان
سرکه نصف لیوان
نعناع تازه ۱۰۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
خیار رنده شده ۱ عدد
یخ به مقدار لازم
طرز تهیه شربت ضد عطش
مرحله اول
برای طرز تهیه شربت ضد عطش ابتدا در یک ظرف مقداری آب بریزید و بعد شکر را به آن اضافه کنید و ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام آن را هم بزنید تا شکر در آب حل شود، سعی کنید تا قبل از این که آب شروع به جوشیدن کند شکر در آن حل شود و شفاف شود.
مرحله دوم
بعد یک تخم مرغ را بشکنید و سفیده آن را جدا کنید و وقتی که شربت شروع به جوشیدن کرد سفیده تخم مرغ را در آن بریزید تا ناخالصی و کثیفی‌های شکر را به خود بگیرد و روی آب جمع شود، بعد با یک قاشق سفیده تخم مرغ را از روی آن جمع کنید.
مرحله سوم
وقتی که همه سفیده تغییر رنگ داده شده را از روی شربت برداشتید و شربت شفاف و یکدست شد، ظرف شربت را از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید و دوباره داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد و غلیظ‌تر شود.
مرحله چهارم
سپس با یک فرچه آغشته به آب دور تا دور قابلمه را تمیز کنید، چون این کار باعث می‌شود که شربت شکرک نزند و بعد مقداری نعناع تازه را تمیز کنید و بشورید و بگذارید تا آب اضافی آنها برود، سپس با یک نخ نعناع‌ها را ببندید و دسته کنید.
مرحله پنجم
بعد نعناع‌ها را به شربت اضافه کنید و در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت نعناع‌ها داخل آب بجوشند و عطر و طعم آنها به خورد شربت برود، بعد از این زمان در قابلمه را باز کنید سرکه را به شربت اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.
مرحله ششم
برای این که متوجه شوید که شربت چه زمانی حاضر می‌شود، مقداری از آن را داخل نعلبکی بریزید و اجازه دهید تا سرد شود و بعد با حرکت نعلبکی شربت را داخل آن دور دهید، اگر شربت دور زد و به طرف وسط نعلبکی نرفت، شربت آماده است.
مرحله هفتم
در این مرحله شربت به قوام و غلظت مناسب رسیده است، سپس ظرف شربت را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط خنک شود، شربت سکنجبین را از شب تا صبح در دمای محیط قرار دهید و روی ظرف آن را با پارچه بپوشانید.
مرحله هشتم
روز بعد نعناع را از داخل ظرف بیرون بیاورید و شربت را از صافی رد کنید، تا شفاف و یکدست شود، بعد شیشه‌های در دار را تمیز بشورید و کامل خشک کنید و شربت سکنجبین را در آنها بریزید و محکم در شیشه‌ها را ببندید و در یخچال قرار دهید.
مرحله نهم
این شربت ضد عطش را هم در یخچال و هم در دمای محیط می‌توانید نگهداری کنید، اما در یخچال برای مدت طولانی‌تری قابل نگهداری است، بعد در هنگام سرو شربت را از یخچال بیرون بیاورید و مقداری از آن را در لیوان شیک و مناسب بریزید.
مرحله دهم
سپس یک خیار را تمیز بشورید و با رنده ریز رنده کنید و یا با توجه به سلیقه خودتان خیار را پوست بگیرید و رنده کنید و مقداری از آن را داخل لیوان بریزید و بعد هم مقداری آب به ترکیب داخل لیوان اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و شوند.
مرحله یازدهم
بعد مقداری یخ قالبی کوچک را هم داخل لیوان بریزید و هم بزنید تا شربت ضد عطش کامل خنک شود و بعد شربت رقیق شده سکنجبین را به عنوان یک نوشیدنی خنک و دلچسب در روز‌های گرم نوش جان کنید و یا کاهو را داخل شربت بزنید و میل کنید.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>