email
save
کد خبر: ۱۲۷۰۸
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷

طرز تهیه سس چیلی

سس چیلی یکی از انواع سس‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت درست می‌شود، این سس خوش طعم را می‌توانید با فلفل چیلی به روش‌های مختلف درست کنید و از آن به عنوان چاشنی برای غذا‌های سوخاری استفاده کنید، این سس نسبتاً تند طرفداران زیادی دارد.

به گزارش پرشین خبر؛
مواد لازم مقدار مواد
فلفل چیلی ۶ عدد
سرکه ۱۲۵ میلی لیتر یا نصف لیوان
آب ۱۲۵ میلی لیتر
پودر سیر ۱ قاشق چای خوری
پودر پیاز ۱ قاشق غذا خوری
نمک ۱ قاشق چای خوری
شکر ۳ قاشق غذا خوری
پودر نارگیل ۲ قاشق غذا خوری
نشاسته ذرت ۱ قاشق غذا خوری
نعنا تازه برای تزئین به مقدار لازم
طرز تهیه سس چیلی
مرحله ۱: شستن و خشک کردن فلفل‌های چیلی
ابتدا فلفل‌های چیلی را تمیز بشورید، بعد آنها را روی یک پارچه بریزید، سپس در فضای بیرون در معرض آفتاب قرار دهید، تا به مدت ۵ روز در دمای محیط به حالت نیمه خشک درآیند، رنگ آنها از سبز به قرمز تغییر کند و برای استفاده آماده شوند.
مرحله ۲: برش دادن فلفل‌های چیلی در اندازه‌های کوچک
بعد از این مدت فلفل‌های چیلی را که تغییر رنگ داده و قرمز شده‌اند روی یک سطح صاف قرار دهید با یک چاقوی تیز انتهای آنها را جدا کنید، بعد فلفل‌های چیلی را در اندازه‌های کوچک برش بزنید و داخل مخلوط کن بریزید تا راحت‌تر میکس و پودر شوند.
مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها و مخلوط کردن با مواد
سپس ادویه‌ها را که شامل پودر سیر، پودر پیاز، پودر نارگیل و نمک است روی فلفل‌ها بریزید بعد خوب با هم مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و فلفل‌ها کاملاً پودر شوند، مقدار ادویه‌ها را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید کمی بیشتر یا کمتر بریزید.
مرحله ۴: اضافه کردن سرکه و آب به مخلوط مواد
بعد از آن مقداری سرکه روی مخلوط مواد بریزید، کمی هم آب اضافه کنید، دوباره با هم مخلوط کنید تا سرکه کاملا به خورد مواد برود و بافت تقریباً یک دستی تشکیل شود، بعد از آن مخلوط مواد را از داخل مخلوط کن یا میکسر در یک قابلمه مناسب بریزید.
مرحله ۵: مخلوط کردن نشاسته در آب و اضافه کردن به مواد
سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند، بعد از آن مقداری نشاسته را داخل یک ظرف بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید با قاشق هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، ذرات نشاسته باید به شکل گلوله در آب باقی نماند و کاملاً یکدست شوند.
مرحله ۶: اضافه کردن مخلوط نشاسته به مخلوط مواد
وقتی که سس روی حرارت متوسط شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید، مخلوط نشاسته را به آن اضافه کنید، حسابی هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند، اجازه دهید تا همه مواد با هم به مدت ۵ دقیقه بجوشند و سس به تدریج سفت و غلیظ‌تر شود.
مرحله ۷: برداشتن قابلمه از روی حرارت بعد از رسیدن به غلظت مناسب
وقتی سس تشکیل شده به غلظت مناسب رسید قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود، در این فاصله یک ظرف شیشه‌ای با سایز مناسب را تمیز بشورید، بعد آن را با یک پارچه کاملاً خشک کنید.
مرحله ۸: ریختن سس چیلی در ظرف مناسب و قرار دادن در یخچال
وقتی که سس چیلی کاملاً خنک شد آن را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید، در آن را محکم ببندید، بعد از آن ظرف را در یخچال قرار دهید و به مدت طولانی از آن نگهداری کنید، سپس در هنگام استفاده مقداری از سس چیلی را داخل ظرف مناسب سرو بریزید.
مرحله ۹: تزئین و سرو سس چیلی
برای تزئین سس چیلی می‌توانید از چند برگ نعنای تازه که تمیز شسته و خشک کرده‌اید، استفاده کنید و آن را روی سس قرار دهید، سپس سس چیلی را به عنوان یک چاشنی مناسب برای سرو غذا‌های دریایی، انواع سوخاری‌ها، فست فود‌ها و فینگر فود‌ها استفاده کنید.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>