email
save
کد خبر: ۱۲۷۰۲
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰

طرز تهیه نان مغزدار شکلاتی

نان مغزدار شکلاتی یکی از انواع نان‌های خوشمزه و لذیذ فانتزی است که بافتی سبک، نرم و لطیف دارد، این نان خوش طعم و ساده خیلی راحت درست می‌شود، نان مغزدار شکلاتی را می‌توانید به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی آماده کنید.

به گزارش پرشین خبر؛
مواد لازم برای خمیر مقدار مواد
آرد سفید ۳۸۰ گرم
شیر ولرم ۲۰۰ تا ۲۲۰ گرم
خمیر مایه ۱۰ گرم
کره نرم ۳۵ گرم
نمک ۵ گرم
شکر ۵۰ گرم
سفیده تخم مرع ۱ عدد
بهبود دهنده ۲ گرم
وانیل ۱ قاشق چای خوری
مواد لازم برای رومال مقدار مواد
زرده تخم مرغ ۱ عدد
زعفران به مقدار لازم
شیر ۱ قاشق غدا خوری
خامه صبحانه ۱ قاشق چای خوری
طرز تهیه نان مغزدار شکلاتی
مرحله ۱: آماده‌سازی آرد و افزودن مواد اولیه
ابتدا آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود سپس داخل یک ظرف بریزید بعد کمی نمک و مقداری شکر را هم به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند سپس مقداری خمیر مایه را روی آرد بریزید و با هم ترکیب کنید.
مرحله ۲: اضافه کردن بهبود دهنده و وانیل
سپس کمی بهبود دهنده به مخلوط آرد اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند بعد مقداری وانیل به ترکیب آرد اضافه کنید، خوب هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود سپس یک سفیده تخم مرغ را جدا کنید و به ترکیب آرد اضافه کنید.
مرحله ۳: مخلوط کردن سفیده تخم‌مرغ و شیر
بعد سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و با آرد مخلوط شود سپس مقداری شیر را که به دمای محیط رسیده است کم کم به ترکیب آرد اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، بافت مخلوط تشکیل شده باید خمیری شکل شود.
مرحله ۴: اضافه کردن کره به خمیر
بعد از این که خمیر جمع شد و خودش را گرفت به طوری که بافت آن صاف و یکدست شد مقداری کره را به آن اضافه کنید، دوباره حسابی ورز دهید تا کره کاملاً به خورد خمیر برود و بافت آن نرم و لطیف شود به طوری که روی خمیر ترک نخورد.
مرحله ۵: آماده‌سازی سطح کار
وقتی که بافت خمیر کاملاً یکدست شد، تست پنجره انجام دهید، مقداری از خمیر را بکشید و باز کنید اگر خمیر پاره نشد یعنی خوب ورز داده‌اید، بعد روی یک سطح صاف را با مقداری روغن چرب کنید، خمیر را روی آن قرار دهید، با نایلون آن را بپوشانید.
مرحله ۶: استراحت اولیه خمیر
سپس اجازه دهید تا خمیر به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت کند و حجم آن دو برابر شود بعد از این زمان پلاستیک روی خمیر را بردارید و مقداری از خمیر به اندازه تقریباً ۷۰ گرم را جدا کنید و با دست خوب فرم دهید و چانه کنید.
مرحله ۷: شکل دادن و استراحت دوم خمیر
بعد از این که همه خمیر را به همین شکل آماده کردید تکه‌های خمیر چانه شده را روی سطح قرار دهید، دوباره روی آنها را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه دیگر در دمای محیط استراحت کنند و کاملاً جا بیفتند، خمیر کمی پف می‌کند.
مرحله ۸: اضافه کردن شکلات به خمیر
بعد از این زمان هر تکه از خمیر‌ها را روی سطح صاف کمی پهن کنید داخل آن یک شکلات سکه‌ای قرار دهید به جای شکلات سکه‌ای می‌توانید از یک تکه کوچک شکلات تخته‌ای استفاده کنید یا از کرم شکلاتی یا نوتلا برای داخل خمیر‌ها استفاده کنید.
مرحله ۹: استراحت بعدی خمیر
سپس اطراف خمیر را جمع کنید و به هم متصل کنید دوباره خمیر را به شکل گردو درآورید سعی کنید همه خمیر‌ها هم اندازه باشند، بعد دوباره روی خمیر‌ها را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت دیگر استراحت کنند و خوب پف کنند.
مرحله ۱۰: تهیه مخلوط رومال
در این فاصله برای درست کردن مواد رومال، زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود سپس کمی زعفران به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران کاملا به خورد تخم مرغ برود.
مرحله ۱۱: تکمیل مخلوط رومال با شیر و خامه
بعد از آن مقداری شیر به مخلوط رومال اضافه کنید دوباره هم بزنید تا بافت آن کاملاً صاف و یکدست شود سپس کمی خامه صبحانه را هم به مخلوط اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند، همینطور به غلظت مناسب برای رومال برسند.
مرحله ۱۲: آماده‌سازی قالب و قرار دادن خمیر در فر
بعد داخل قالب مناسب را با چند قطره روغن مایع یا کره چرب کنید یا کاغذ روغنی کف قالب قرار دهید سپس پلاستیک روی خمیر‌ها را بردارید و آنها را با فاصله در قالب یا سینی فر قرار دهید، چون بعد از پخت نان‌ها پف می‌کنند و حجم آنها زیاد می‌شود.
مرحله ۱۳: رومال کردن و پخت نان
سپس با فرچه سطح خمیر‌ها را با مخلوط آماده کرده رومال کنید بعد قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید اگر از فر برقی استفاده می‌کنید دمای فر برقی را روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید.
مرحله ۱۴: طلایی شدن روی نان
بعد اجازه دهید تا نان‌ها به مدت ۲۵ دقیقه در فر بپزند و سطح آنها طلایی رنگ شود اگر از فر گازی برای پخت نان‌ها استفاده می‌کنید حتماً یک ظرف آب را در فر قرار دهید تا آب بخار کند و مانع از خشک شدن نان‌ها در هنگام پخت شود.
مرحله ۱۵: جدا کردن نان از کاغذ روغنی
سپس قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کمی حرارت اولیه آن کم شود سپس نان مغزدار شکلاتی را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید بعد با سلیقه خودتان روی آنها عسل یا شکلات ذوب شده بریزید.
مرحله ۱۶: تزیین و سرو نان
بعد با سلیقه خودتان می‌توانید نان‌ها را با پودر پسته، کنجد و مغز گردوی خرد شده تزئین کنید، سپس نان مغزدار شکلاتی را در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی همراه با کره، مربا، عسل و چای برای پذیرایی از مهمان‌ها سرو کنید.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>