email
save
کد خبر: ۱۲۷۰۱
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷

طرز تهیه نان قیفی

نان قیفی یکی از انواع نان‌های خوشمزه و لذیذ فانتزی است که بافتی سبک و ترد دارد، این نان خوش طعم خیلی راحت درست می‌شود، نان قیفی را می‌توانید با انواع شکلات ها، خامه فرم گرفته یا کره و مربا در وعده صبحانه یا عصرانه میل کنید.

به گزارش پرشین خبر؛
مواد لازم مقدار مواد
آرد ۲۵۰ گرم
مخمر ۵ گرم
شکر ۲۰ گرم
نمک ۴ گرم
کره ۳۰ گرم
شیر ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
طرز تهیه نان قیفی
مرحله ۱: آماده‌سازی آرد و اضافه کردن مخمر
ابتدا آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود سپس آرد را داخل یک ظرف بریزید بعد از آن مخمر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند سپس کمی نمک روی آرد بریزید، دوباره با هم ترکیب کنید تا خوب با هم ترکیب شوند.
مرحله ۲: افزودن تخم‌مرغ و شیر به ترکیب
بعد تخم مرغ را به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و کاملاً با مواد ترکیب شود سپس شیر را که به دمای محیط رسیده است کم کم به ترکیب آرد اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، خمیر جمع شود و بافت آن منسجم شود.
مرحله ۳: ورز دادن و اضافه کردن کره به خمیر
سپس خمیر جمع شده را ورز دهید تا بافت آن صاف و یکدست شود، خمیر نه خیلی سفت و نه خیلی شل شود بعد از آن مقداری کره را به خمیر اضافه کنید دوباره حسابی با دستگاه خمیر را ورزید اگر دستگاه در دسترس نبود خمیر را با دست خوب ورز دهید.
مرحله ۴: بررسی بافت خمیر
وقتی که بافت خمیر یکدست، نرم و لطیف شد کمی از خمیر را بردارید و آن را باز کنید اگر خمیر کاملاً نازک شد، اما پاره نشد یعنی بافت آن مناسب است و به اندازه کافی ورز داده شده است، خمیر را به شکل یک گلوله گرد کنید و در ظرفی قرار دهید.
مرحله ۵: استراحت اولیه و تقسیم کردن خمیر
سپس روی خمیر را با یک پلاستیک بپوشانید بعد اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند و حجم آن زیاد شود بعد از آن روی خمیر را بردارید، مقداری از خمیر به اندازه ۶۰ گرم را جدا کنید، با دست ورز دهید و چانه کنید.
مرحله ۶: آماده‌سازی چانه‌ها و استراحت دوم
همه خمیر را به همین شکل آماده کنید و چانه‌ها را روی یک سطح صاف که از قبل چرب کردید قرار دهید بعد دوباره روی خمیر‌ها رو با یک پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه دیگر استراحت کنند، خوب پف کنند و حجم آنها زیاد شود.
مرحله ۷: فرم‌دهی و شکل دادن به خمیر
بعد از این زمان روی خمیر‌ها را بردارید خمیر را با دست فرم دهید و به شکل یک طناب در بیاورید سپس خمیر را دور قیف بپیچید و شکل دهید سپس قیف را از داخل خمیر بیرون بیاورید بقیه خمیر‌ها را هم به همین شکل فرم دهید و همه آنها را آماده کنید.
مرحله ۸: آماده‌سازی قالب و استراحت نهایی خمیر
سپس قالب مورد نظر را با چند قطره روغن یا کره چرب کنید یا کاغذ روغنی کف قالب قرار دهید و قیف‌ها را با فاصله در قالب بچینید بعد دوباره روی قیف‌ها را با پلاستیک بپوشانید سپس اجازه دهید به مدت نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه دیگر استراحت کنند.
مرحله ۹: رومال کردن خمیر
بعد از این زمان خمیر‌ها کاملا پف می‌کنند سپس روی خمیر‌ها را بردارید و یک تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود سپس با یک فرچه روی خمیر‌ها را رومال کنید به طوری که کاملاً سطح آنها پوشانده شود.
مرحله ۱۰: پخت در فر
سپس قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید بعد اجازه دهید تا خمیر‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند و طلایی رنگ شوند سپس قالب را بیرون بیاورید و بگذارید تا خنک شود.
مرحله ۱۱: جدا کردن نان از کاغذ یا فویل
بعد از آن قیف‌ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید اگر برای فرم دادن خمیر قیف در دسترس نبود می‌توانید از فویل استفاده کنید، فویل را به شکل یک قیف درآورید و خمیر‌های نواری شکل را به دور فویل بپیچانید.
مرحله ۱۲: تزئین و سرو کردن نان قیفی
بعد از آن به دلخواه و سلیقه خودتان می‌توانید مقداری خامه فرم گرفته یا شکلات ذوب شده داخل نان قیفی‌ها بریزید سپس با پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، خلال بادام یا چند برش موز و توت فرنگی یا شکلات چیپسی تزئین کنید. در آخر نان قیفی را به عنوان یک میان وعده خوش طعم و مقوی یا یک دسر شیک همراه با انواع دورچین، مخلفات و چای سرو کنید.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>