email
save
کد خبر: ۱۰۶۶۹
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶

این مواد غذایی باعث تشنگی در روزه داران می شود

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف برخی از مواد غذایی سبب ایجاد تشنگی می شود و به روزه داران توصیه می شود در زمان سحر از خوردن آنها پرهیز کنند.

به گزارش پرشین خبر، نسرین علیزاده راهکارهایی را برای پیشگیری از تشنگی در ایام روزه داری مطرح و اظهار کرد: خوردن چربی ها، مواد غذایی سرخ کردنی و چرب، مصرف زیاد نمک و برخی میوه ها مانند موز در وعده سحر و افطار موجب افزایش عطش در روزه داران می شود.

وی با بیان اینکه توصیه می شود، مصرف شیرینی ها به ویژه زولبیا و بامیه کمتر شود، ادامه داد: نوشیدن شربت سکنجبین، آبلیمو یا شربت بیدمشک با گلاب از ایجاد تشنگی زیاد در طول روز پیشگیری می کند.

علیزاده با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان موجب بازگشت به رژیم غذایی سالم و متعادل می شوند، خاطرنشان کرد: یک برنامه غذایی متناسب و متعادل با مقدار کافی مواد مغذی، املاح و آب در ماه مبارک رمضان حیاتی است.

وی با تاکید به مصرف کافی میوه های تازه و سبزیجات، ادامه داد: روزه داران باید چندین وعده میوه و سبزی در قالب سالاد و دسر از افطار تا سحر مصرف کنند زیرا این گروه غذایی حاوی مقدار زیادی آب و فیبر هستند که تا مدت طولانی در روده می‌مانند و باعث کاهش تشنگی فرد می‌شوند خیار یکی از صیفی‌جات مفید برای غلبه بر تشنگی است.

علیزاده تصریح کرد: آب بهترین نوشیدنی در ماه مبارک رمضان است و بهتر است برای مصرف راحت‌تر برش‌هایی از لیموی تازه یا برگ‌های تازه نعناع به آن اضافه شود.

وی ادامه داد: به غیر از آب نوشیدنی های دیگر مثل آب میوه‌های طبیعی، خاکشیر یا شربت آب لیمو را هم در صورت کم شیرین بودن می توان مصرف کرد.

این مسئول یادآوری کرد: چای، قهوه و نوشیدنی‌های مشابه به علت داشتن کافئین سبب دفع آب در ساعت‌های اولیه روز و در نتیجه کم آبی می‌شوند و اما دوغ به علت داشتن نمک توصیه نمی‌شود.

ارسال نظر