سال 1404؛ سال سرمایه گذاری برای تولید
مدیریت پرشین خبر، لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.
به گزارش پرشین خبر؛ شهاب علی عرب در نشستی که در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه امسال در شرایطی آغاز شد که مذاکرات غیررسمی ایران و آمریکا در موضوع هستهای کلید خورده است و دو طرف برای رسیدن به توافق امیدوارند.
وی به حضور تعداد زیادی از تجار از کشورهای مختلف در رویداد امسال اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۱۰۰ آژانس ورودی در حوزه گردشگری فعال شدهاند.
علی عرب با بیان اینکه ظرفیت بالایی در صنعت گردشگری ایران وجود دارد، افزود: نیاز است فرصتهای سرمایه گذاری در این صنعت به خوبی به تجار و بخش خصوصی معرفی شود تا بتوانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
در این نشست شهاب علی عرب، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، با اشاره به حضور هیاتهای تجاری، از کشورهای مختلف در نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۵، گفت: در این نمایشگاه با هماهنگی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تور اپراتورهای زیادی به کشوردعوت شده تا با جاذبههای گردشگری ایران آشنا شوند. نشستهای بی تو بی با بخش خصوصی و تورگردانها میتواند، فرصت خوبی برای اقتصاد بخش گردشگری باشد.
علی عرب ادامه داد: وضعیت صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۳، مناسب نبود ولی به نظر میرسد امسال میتوان به رونق این صنعت امیدوار بود تا در سال جدید ورودی گردشگر به ایران افزایش یابد.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه در چند سال اخیر بیشتر گردشگران ورودی کشور از اتباع کشورهای عراق، کویت، قطر و تعدادی کمی هم از عربستان بودند، افزود: امسال ممکن است سهم عربستان به دلیل توسعه روابط سیاسی، بیشتر هم شود. همه این موارد نشان میدهد که سال خوبی برای گردشگری ایران خواهد بود.
امکان افزایش سه برابری صادرات غیرنفتی وجود دارد
در ادامه محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات ایران، با بیان اینکه اکسپو موقعیتی برای نمایش توانمندیهای صادراتی کشور است، افزود: اکسپو در حوزه تجارت خارجی نقش مهمی در شناسایی ظرفیتها و معرفی کالاها و برقراری روابط تجار با طرفهای خارجی دارد.
او با اشاره به هدفگداری تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با کشورهای آفریقایی در سال جاری، ادامه داد: رسیدن به این هدف سخت نیست، اما الزاماتی نیاز دارد. یکی از این الزامات با توجه به مسافت زیاد قاره آفریقا با ایران، رفع موانع حمل و نقل است.
او به ضرورت برقراری حمایتهای سازمان توسعه تجارت به ویژه در تعریف مشوقهای صادراتی به آفریقا اشاره کرد و افزود: تسهیل روابط بانکی در تجارت با کشورهای آفریقایی نیز از دیگر الزامات بسیار مهم است.
او تاکید کرد: قاره آفریقا یکی از واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران است که سرمایه گذاری مشترک به ویژه در زمینه ادوات کشاورزی فرصت خوبی برای همکاری دو طرف خواهد بود.
لاهوتی با اشاره به رکوردزنی میزان صادرات ایران در سال ۱۴۰۳ و عبور آن از ۵۸ میلیارد دلار، گفت: این میزان متناسب با پتانسیلهای کشور نیست و امکان افزایش آن تا سه برابر وجود دارد. در این میان باید نگاه ویژهای به آفریقا به عنوان بازار جدید داشته باشیم.
به صادرات صنایع خلاق توجه شود
در ادامه مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران با اشاره به اهمیت رویداد صادراتی ایران اکسپو گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر و اقتصاد صنایع خلاق از دو جهت اهمیت دارد. این بخش از اقتصاد در دوران رکود، فرصت خوبی برای رشد اقتصادی کشور بود.
حاجی آقامیری ادامه دادذ: حجم صادرات صنایع خلاق در دنیا حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است و این نشان از ظرفیت این حوزه از اقتصاد دارد.
او افزود: صنایع خلاق تمامی محصولات فرهنگی را در بر دارد؛ از موسیقی و سینما تا صنایع دستی، هنرهای تجسمی و فرش ایران در این بخش قرار دارد و ظرفیت خوبی برای نمایش توان صادراتی ایران است. البته این حوزه هم از تحریمها آسیب دیده است. به عنوان مثال، حجم صادراتی فرش دستباف در سال ۱۳۷۳ حدود دو میلیارد دلار بود و در سالهای اخیر این عدد به رقم ناجیزی رسیده است.
او تاکید کرد: باید بتوانیم بازارهای خود را توسعه دهیم و موانع در طول مسیر برطرف شود.
حاجی آقا میری با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی گفت: بخش عمده موانع صادرات به مسئله تحریمهای خارجی برمی گردد. در فضای ایران هراسانه و تحریم، آنچه میتواند فضا را برای فعالان اقتصادی، هموار کند، دیپلماسی فرهنگی است. استفاده از این ظرفیت به توسعه صادرات و پیشبرد دیپلماسی کمک میکند.
کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران آماده انتقال تجارب در اکسپو ۲۰۲۵
بهرام زندی نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، نیز از برنامههای این کمیسیون برای انتقال تجربیات در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ خبر داد و گفت: هدف اصلی ما به اشتراک گذاری دستاوردهای ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی با دیگر کشورهای شرکت کننده است.
وی با یادآوری اینکه این کمیسیون در سطح ملی و بینالمللی فعالیت میکند، اظهارداشت: در این نمایشگاه به دنبال تبادل تجربیات با کشورهای دیگر هستیم، به ویژه با کشورهای اروپایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی پیشرو هستند.
وی تمرکز بر انتقال دانش و تجربیات بدون انعقاد قراردادهای رسمی، تعامل با ۴۰ کشور شرکت کننده در نمایشگاه، اولویتدهی به کشورهایی با تجربیات غنی در مسئولیت اجتماعی و عدم هدفگیری کشور خاصی به عنوان هدف اصلی از جزئیات برنامههای کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران است.
زندی درباره همکاریهای قبلی گفت: تاکنون به صورت موردی با برخی کشورها تبادل تجربه داشتهایم، اما اکسپو ۲۰۲۵ فرصت مناسبی برای گسترش این تعاملات در سطحی وسیعتر است.
وی در خصوص ساختار سازمانی این کمیسیون اظهار داشت: کمیسیون مسئولیت اجتماعی به صورت مستقل از کمیسیون گردشگری فعالیت میکند و همچنین اعضای کمیسیون از میان نمایندگان اتاقهای سراسر کشور انتخاب شدهاند.