مدیریت پرشین خبر، لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.
به گزارش پرشین خبر از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، محمدعلی شیرازی در پنل «تامین مالی از طریق پذیرش شرکتها در بازار سرمایه» با اشاره به اینکه شرکتهای اندکی در کشور داریم که عمر دویست ساله یا بیشتر از آن داشته باشند، گفت: پذیرش در بازار سرمایه کمک میکند سهامداران نسل دوم یا سوم اگر توان اداره شرکت را ندارند، سهامشان را در بستری شفاف به مدیران حرفهای واگذار کنند.
شیرازی پذیرش سهام در بورس و فرابورس را از نگاه بازاریابی نیز مورد توجه قرار داد و افزود: چندین ناشر که طی سالهای اخیر سهامشان عرضه اولیه شده، معتقدند که پس از ورود به بازار سرمایه، مارکت شیر آنها تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه در عرضههای اولیه به طور متوسط یک و نیم میلیون نفر با شرکت مورد نظر آشنا میشوند و برندسازی اتفاق میافتد، افزود: همچنین برخی شرکتها از ابزار بازار سرمایه در سهامداری شبکه توزیعشان استفاده میکنند برای مثال، سهامشان را به نمایندگیهایشان اختصاص میدهند که این موضوع، انگیزه ایجاد میکند.
تاثیر عرضه اولیه سهام بر عملکرد آتی شرکتها
شیرازی در بخش دیگری از پنل تامین مالی از طریق پذیرش شرکتها در بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که عرضه اولیه بر آینده شرکتها چه اثری داشته است، اظهار کرد: به منظور سنجش این موضوع، شاخص اشتغال در شرکتها، پیش و پس از عرضه اولیه را مورد سنجش قرار دادیم چرا که میتوان به صورت همگن این شاخص را سنجید.
وی با اشاره به اینکه شرکتها از زمان عرضه تا کنون ۳۰ درصد در زمینه اشتغالزایی رشد کردهاند، افزود: این نشان میدهد یا پذیرش در بازار سرمایه به رشد این شاخص کمک کرده و یا اینکه شرکتهای دارای پتانسیل رشد، پذیرش شدهاند.
مدیرعامل فرابورس در ادامه در خصوص چالشهای ارزشگذاری شرکتهای آماده عرضه، اظهار کرد: به تعداد افراد سرمایهگذار، ارزش وجود دارد و ارزشگذاری را میتوان یک مقوله شخصی در نظر گرفت که صرفا برای خود شخص کارکرد دارد و برای عموم، اثربخش نیست.
شیرازی با تاکید بر اینکه به لحظات مقرراتگذاری، به عنوان نهاد ناظر ملزم به بارگذاری گزارش ارزشگذاری در وبسایت فرابورس هستیم، افزود: این گزارش میتواند به عنوان چراغ راهنما عمل کند، اما مبنای تصمیمگیری سرمایهگذاران نخواهد بود و هر فردی مفروضات ارزشگذاری متفاوتی دارد.
شیرازی از راهحلهای چالش ارزشگذاری سهام را کشف قیمت به رواش حراج عنوان کرد و گفت: به دلیل میلیونی بودن تعداد سرمایهگذاران در عرضه اولیه و همچنین ناچیز بودن رقم سرمایهگذاری، کشف قیمت منطقی با حراج از طریق عموم صورت نمیگیرد؛ اما سرمایهگذاران واجد شرایط شامل حدود ۱۵۰ صندوق سرمایهگذاری مشارکتکننده در فرایند حراج، افراد دارای صلاحیت حرفهای هستند و ارزشگذاری منطقیتری از سوی آنان صورت میگیرد.
راهکارهای تسریع فرایند پذیرش شرکتها
محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص روند پذیرش شرکتها در فرابورس گفت: سیاست فرابورس در خصوص روند رسیدگی پرونده شرکتهای متقاضی به این صورت است که پرونده کامل ناشر حداکثر ظرف دو هفته در هیئت پذیرش مورد بررسی قرار میگیرد.
به گفته وی درصورتیکه تعداد پروندههای آماده متقاضی پذیرش افزایش یابد، هیئت پذیرش فرابورس آمادگی این را دارد که حتی در هفته سه جلسه را برای بررسی پروندهها برگزار کند.
شیرازی با تأکید بر اینکه طولانی شدن مرحله تشکیل پرونده شرکتها یکی از دلایل مهم برای کند شدن فرایند پذیرش آنها است، گفت: بسیاری از شرکتها در ابتدای اقدام به پذیرش و تشکیل پرونده یک سری از شرایط لازم ازلحاظ حاکمیت شرکتی، گزارش دهی و موارد اینچنین را ندارند.
مدیرعامل فرابورس ایران موضوع مهم دیگر را که باعث کندی فرایند پذیرش شرکتها میشود دستمزد مشاوران پذیرش دانست و افزود: دستمزد ناچیز مشاوران پذیرش در مقایسه با سایر درآمدهای آنها باعث شده تا انگیزه پیگیری پروندههای پذیرش کاهش یابد.
وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر اینها گاهی اوقات پیچیدگیهایی درباره صنعت موضوع فعالیت شرکت وجود دارد که باید برای هیئت پذیرش توضیح داده شود و یا شرایط شرکت طی روند پذیرش بهبود پیدا کند.
شیرازی این موارد را از جمله دلایلی دانست که فرایند پذیرش برخی شرکتها را طولانیتر میکند و در خصوص اینکه چگونه میتوان روند پذیرش را پیگیری کرد، اظهار داشت: سامانه «فراسان» که سامانه به روزرسانیشده و بهبودیافته «فراسا» است به تازگی در فرابورس راهاندازی شده است. فراسان سامانهای تعاملی است که سیر پیشرفت پرونده پذیرش را بهطور همزمان به مشاور پذیرش، ناشر و حسابرس اعلام میکند.
سید مهدی علم الهدی، معاون توسعه بازار فرابورس ایران نیز در این پنل در خصوص دلایل طولانی شدن روند پذیرش شرکتها با تأکید بر اینکه متقاضیان برای حضور در هیئت پذیرش باید شرایط لازم را اخذ کنند، گفت: احراز شرایط برخی شرکتها بهکندی انجام میشود.
وی با تأکید بر اینکه شرکتها برای پذیرش باید پیگیری مستمر داشته باشند، گفت: برخی شرکتها پس از اعلام تقاضای پذیرش، در ابتدای مسیر و یا میان راه، موضوع را رها میکنند و پیگیریهای فرابورس هم بینتیجه میماند.
مسیر جدید فرابورس برای شرکتهای رشدی و دانشبنیان
علمالهدی در خصوص پذیرش شرکتها در بازار نوآفرین فرابورس گفت: شرکتهای رشدی با چشمانداز سودآوری در مسیری ویژه با هیئت پذیرشی جداگانه در بازار نوآفرین پذیرش خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه روند عرضه اولیه سهام این شرکتها نیز مشابه سایر بازارهای فرابورس است، گفت:، اما بازار نوآفرین مسیر جدیدی در فرابورس است که هر شرکت یا صنعت جدیدی که تمایل به حضور در بازار سرمایه دارد میتواند از طریق پذیرش در این بازار اقدام کند.
علمالهدی درباره حضور شرکتپروژهها در بازار سرمایه گفت: این امکان در بورس و فرابورس فراهم شده تا پروژههایی که قابل عرضه به عموم هستند؛ درصد پیشرفت مناسب و شاخصهای اقتصادی مناسبی دارند بتوانند از طریق بازار سرمایه و در قالب شرکتپروژهها تأمین مالی کنند.
شایان ذکر است این پنل با حضور دکتر عبده تبریزی خبره بازار سرمایه، مدیرعامل و معاون توسعه بازار فرابورس ایران، مدیرعامل و معاون پذیرش و ناشران بورس تهران برگزار شد.