email
save
کد خبر: ۲۴۷۶۱
۱۹ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
همزمان با سفر دوم رئیس جمهور؛

تکمیل بخشی از کریدور شمال - جنوب سیستان و بلوچستان

بخشی از کریدور شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان با اتمام و بهره برداری کامل ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در محور زابل - زاهدان همزمان با سفر دوم رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان، تکمیل می‌شود.

به گزارش پرشین خبر وزارت راه و شهرسازی؛ هم مرزی سیستان و بلوچستان با کشور‌های پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش‌آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته، اما راه‌های این خطه به‌ویژه مسیر چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
بزرگراه زابل - زاهدان، با تکمیل خود به‌عنوان یک شاهراه ترانزیتی، این مشکلات را برطرف می‌کند و امکان دسترسی سریع‌تر و ایمن‌تر به دیگر مناطق کشور و کشور‌های همسایه را فراهم می‌آورد، این پروژه به‌ویژه برای تسهیل در حمل و نقل کالا از بندر چابهار و بازارچه‌های مرزی اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک شایانی کند.
همچنین، با توجه به اینکه مسیر چابهار - میلک یکی از مسیر‌های ترانزیتی کلیدی برای واردات و صادرات کالا به شمار می‌آید، بهبود این زیرساخت‌ها موجب افزایش حجم ترانزیت کالا و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد، در نتیجه، این پروژه به طور مستقیم بر ارتقای کیفیت زندگی مردم سیستان و بلوچستان تأثیر مثبت خواهد داشت و می‌تواند به توسعه پایدار این منطقه کمک کند.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم مرزی این استان با کشور‌های پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته، اما راه‌های این خطه به‌ویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
مهدی پارسی افزود: یکی از نخستین و مهم‌ترین اقدامات برای محرومیت‌زدایی توسعه و گسترش خدمات عمومی در استان اقدامات عمرانی به ویژه در حوزه‌ها راه‌سازی و جاده‌سازی است که این مهم در این استان نیز همواره جز اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای قرار داشته است.
وی بیان کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است، زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده‌ای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشور‌های همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به بزرگراه زابل- زاهدان گفت: عملیات اجرایی این پروژه مهم راه سازی استان به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۵ در قالب ۷ قطعه آغاز و به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد.
وی ادامه داد: اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت ۱۸ سال در سه بازه ۶ ساله در نظر بگیریم در ۶ سال اول ۳۴ کیلومتر، ۶ سال دوم ۵۹ کیلومتر و در ۶ سال سوم ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسید.
پارسی تصریح کرد: اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرای و سرعت بخشیدن به این پروژه در ۶ سال پایانی بود به‌طوری که ۱۰۷ کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این پروژه با همت مسئولین و تلاش ویژه عوامل اجرایی در چند سال اخیر با وجود طوفان‌های ۱۸۰ روزه، دمای بالای ۵۰ درجه و کمبود منابع آبی و همچنین سرمای استخوان سوز زمستان در دی‌ماه جاری به اتمام رسید.
وی افزود: حدود هفت میلیون متر مکعب عملیات خاکی و روسازی، ۷۰۰ هزار تن آسفالت، ۳۱۰ دستگاه پل و ۲ پل بزرگ نهراب و شیله عملیات اجرا شده در این پروژه مهم راه‌سازی استان بوده است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: اعتبار هزینه شده در این پروژه ۲.۵ همت معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز این بزرگراه حدود هفت همت معادل هفت هزار میلیارد تومان است که در سفر دوم رئیس جمهور به استان در هفته جاری به بهره برداری می‌رسد.

 

ارسال نظر