سال 1404؛ سال سرمایه گذاری برای تولید
بنام افسونگر آفرینش؛ سال جدید بر تمامی هموطنان گرامی مبارک باد
مدیریت پرشین خبر، لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.
به گزارش پرشین خبر از وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ بازوند در جمع اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که در نشستی صمیمانه با وزیر راه و معاونین وی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور؛ حضور یافته بودند، ضمن اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی حملونقل نظام در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری گفت: این سیاستها بر ایجاد نظام جامع حملونقل و توسعه شبکه حملونقل ریلی و آزادراهی با نگرش مبتنی بر آمایش سرزمین، پدافند غیرعامل و افزایش ترانزیت بار و مسافر تاکید دارند. در فرمایشات مقام معظم رهبری، بر مردمیسازی اقتصاد، توسعه منطقه مکران و همچنین توسعه کریدورهای ترانزیتی در مشارکت با بخش خصوصی بهصورت ویژه تأکید شده است.
وی افزود: در حال حاضر، این شرکت راهبر ۲۱۱ طرح و ۳۶۵ پروژه با مجموع ۳۲۱۶ قرارداد است که مبلغ اولیه این قراردادها ۲۶ همت است.
بازوند تصریح کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی طرحها و پروژهها در حال حاضر ۳۵ درصد است و اعتبارات سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ همت برآورد شده است.
وی با اشاره به نیاز ۳۴۰۰ همتی بودجه برای اتمام پروژههای ریلی، بزرگراهی و آزادراهی گفت: تا پایان سال جاری، ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی، ۱۲۴ کیلومتر آزادراه و ۵۶۰ کیلومتر بزرگراه آماده افتتاح خواهد شد.
معاون وزیر در ادامه، با اشاره به تلفات تصادفات جادهای، بر لزوم حذف نقاط حادثهخیز تأکید کرد و افزود: یکی از بزرگترین و مهمترین اقدامات تخصصی برای حذف نقاط حادثهخیز، افزایش کریدورهای ریلی و آزادراهی است که در این زمینه به کمک ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیازمندیم.
بازوند با اشاره به هزینههای روزافزون نگهداری و بهسازی آزادراهها و بزرگراهها گفت: عواید آزادراهی پاسخگوی هزینههای نگهداری جادهها نیست و در این خصوص به آییننامهها و بخشنامههایی برای معافیت مالیاتی سرمایهگذاران بخش خصوصی، با حمایت و اثرگذاری نمایندگان مجلس نیاز داریم.
وی خواستار تدوین ضوابط مشخص برای حضور مردم در عرصه اقتصاد کشور از طریق طرحهای تملک داراییهای سرمایهای شد و تأکید کرد: مجلس میتواند با هدایت سرمایهگذاری بخش خصوصی، کمک بزرگی به کاهش تصادفات جادهای کند.
از دیگر درخواستهای بازوند در جلسه امشب، بررسی موضوع واردات ماشینآلات راهسازی و ریلی توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی و تحقق این موضوع توسط نمایندگان مجلس بود.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، از عملیات اجرایی ۷۶۰ کیلومتر مسیر ریلی و ۱۸۸۲ کیلومتر مسیر در دست مطالعه خبر داد و از توان مهندسان و سرمایهگذاران بومی تشکر کرد.
وی کریدور آستارا-بندرعباس را مهمترین کریدور ریلی حال حاضر کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، در حال تکمیل ۹ کریدور ریلی مهم شامل آستارا-بندرعباس، آستارا-چابهار، سرخس-چابهار، پارسآباد-بندر امام خمینی، سرخس-مرز رازی و... هستیم.
بازوند در پایان، با اشاره به نیاز ۵۳۰ همتی اعتبار برای اتمام کریدورهای آزادراهی گفت: به شرط حمایتهای قانونی، توان داخلی مهندسان و سرمایهگذاران ایرانی، امکان ساخت سالانه ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی، آزادراهی و بزرگراهی را فراهم میکند.