مدیریت پرشین خبر، لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.
به گزارش پرشین خبر از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در این مراسم حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور یکی از شاخصهای توسعهیافتگی حوزه دانشبنیانها را بحث تأمین مالی دانست و گفت: تأمین مالی سنتی برای شرکتهای دانشبنیان نه امتیازآور و نه مفید است؛ بهترین بستر برای تأمین مالی دانشبنیانها، بازار سرمایه است.
وی با تأکید بر اینکه شرکتهای دانشبنیان برای بزرگ شدن نیاز به دسترسی ساده و آسان به منابع مالی دارند، افزود: به طور قطع دسترسی بهتر به منابع مالی از مسیر بازار سرمایه برای این شرکتها امکانپذیر است.
پذیرش بیش از ۱۵ شرکت در بازار نوآفرین
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور با اشاره به اینکه در گذشته حضور شرکتهای دانشبنیان در بازار سرمایه سخت بود، ادامه داد:، اما با راهاندازی بازار نوآفرین، تحول بزرگی در زمینه رشد واقعی شرکتهای دانشبنیان رخ خواهد داد.
به گفته افشین رشد شرکتهای دانشبنیان باید عمیق و کیفی باشد و دسترسی لازم به منابع مالی از طریق بازار سرمایه میتواند این اهداف را محقق کند.
وی با تأکید بر اینکه بازار نوآفرین تحول بزرگی برای رشد شرکتهای دانشبنیان به شمار میرود، گفت: تأمین مالی در اکوسیستم نوآورانه به رشد این شرکتها بسیار کمک خواهد کرد.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور پذیرش بیش از ۱۵ شرکت در بازار نوآفرین فرابورس را مورد توجه قرارداد و گفت: از این تعداد شرکت، ۹ مجموعه دانشبنیان هستند و امروز اولین عرضه اولیه سهام در این بازار انجام شد.
کارآمدی تجاریسازی دانشبنیانها در بازار نوآفرین
حجتالله صیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در آیین آغاز معاملات بازار نوآفرین فرابورس با تأکید بر اینکه در بحث شرکتهای دانشبنیان، تجاریسازی اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: بازار نوآفرین فرابورس فرایند تجاریسازی را کارآمدتر میکند و به آن سرعت میبخشد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف مهم فرابورس فراهم کردن بستر معاملات سهام شرکتهای خارج از بورس است، افزود: در بحث دانشبنیانها و استارتاپها مسئله اصلی تجاریسازی ایدهها است؛ بازار نوآفرین فرایند تجاریسازی را پرسرعتتر و کارآمدتر میکند.
وی با تأکید بر اینکه در مسیر حضور شرکتهای دانشبنیان و استارتاپ در بازار سرمایه مشکلاتی نیز وجود دارد، افزود: مهمترین مشکل این شرکتها بحث ارزشگذاری است؛ ارزشگذاری شرکتهای دانشبنیان و استارتاپ پیچیدگیهای خودش را دارد که بازار نوآفرین این مسیر را تسهیل کرده است.
مهمترین ویژگیهای بازار نوآفرین
همچنین طی این مراسم محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس به معرفی جدیدترین بازار این رکن بازار سرمایه پرداخت و گفت: در گذشته در بازارهای سهام فرابورس، شرکتهای دانشبنیان نیز پذیرش میشدند، اما عمدتاً شرکتهای بزرگ بودند.
وی ویژگی مهم بازار نوآفرین را تمرکز بر شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای استارتاپی دانست و گفت: طی ۹ ماهه امسال نیز در حوزه تأمین مالی جمعی تعداد ۷۰ موافقت اصولی و ۳۶ مجوز فعالیت صادر شده است.
به گفته وی تا پایان ۹ ماهه ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان، تأمین مالی از طریق کرادفاندینگ انجام شده و فقط در ۹ ماه امسال ۷۴۰۰ میلیارد تومان، تأمین مالی از این محل به ثبت رسیده است و پیشبینی میشود تا پایان سال این عدد به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
وی همچنین در خصوص بازار نوآفرین تصریح کرد: این بازار دو تابلو رشد و دانشبنیان دارد که در تابلو رشد، شرکتهای متقاضی پذیرش باید حداقل ۱۰ میلیارد و حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه و چشمانداز روشنی از سودآوری داشته باشند. در تابلو دانشبنیان نیز دارا بودن حداقل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه و دریافت مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضروری است.
مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه پذیرش در تابلوی رشد آسانتر از بازارهای اول و دوم فرابورس است، تصریح کرد: یکی از ویژگیهای بازار نوآفرین این است که در هیئت پذیرش این بازار نمایندهای از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور دارد تا ارزیابی شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی به صورت کاملا تخصصی انجام شود.
شیرازی همچنین اهداف بازار نوآفرین را مورد توجه قرارداد و گفت: اهداف این بازار حمایت از شرکتهای در حال رشد، تأمین مالی کسبوکارهای نوپا، ایجاد بستری برای رشد و ارتقای شرکتها، اجرای ساختار مناسب حاکمیت شرکتی و برن سازی و معرفی شرکتهای جدید به بازار کسبوکار کشور است.
در پایان این مراسم، دادوستد سهام در بازار نوآفرین فرابورس با آغاز سفارشگیری عرضه اولیه سهام صنایع ارتباطی آوا در نماد «آواک» در تابلو دانشبنیان به طور رسمی آغاز شد.