مدیریت پرشین خبر، لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.
به گزارش پرشین خبر از رسانه مالیاتی ایران، جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با امکان صدور و پرداخت آنلاین قبوض اوراق مالیاتی "منبع مستغلات اجاری"، اظهار کرد: این سازمان، رویکرد سیستمی سازی فرآیندها را در پیش گرفته به نحوی که طی چندسال اخیر این رویه با سرعت در حال انجام بوده است، همچنین سازمان در پی آن است که عملیات مالیاتستانی را نیز تا حد امکان به صورت کاملا سیستمی انجام دهد.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در حالحاضر پیشرفت قابل توجهی را در آن شاهد هستیم موضوع حسابرسی سیستمی و صدور و پرداخت آنلاین قبوض اوراق مالیاتی "منبع مستغلات اجاری" بوده، در این منبع تمام فرآیندهای مربوط به دریافت اظهارنامه مالیاتی، محاسبات مالیات و همچنین حسابرسی به صورت سیستمی صورت میگیرد.
مدیر کل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی گفت: مطابق ماده ۸۰ قانون مالیاتهای مستقیم کسانی که املاک خود را اجاره میدهند و به واسطه آن درآمد کسب میکنند، مکلف هستند تا پایان تیرماه هرسال اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.
رحیمی تصریح کرد: پس از تسلیم اظهارنامه مودی، سازمان امور مالیاتی نسبت به رسیدگی و حسابرسی این اظهارنامهها اقدام میکند، در رویکرد جدید تمامی مراحل حسابرسی و بررسی اظهارنامههای مودیان به صورت سیستمی انجام میشود.
وی خاطر نشان کرد: مودی میتواند از طریق مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن مشاهده نتایج رسیدگیهای سازمان، به تناسب آن واکنش خود را ثبت کرده و قبض پرداخت مالیات را دریافت کند و یا مراتب اعتراض خود را به سازمان تسلیم نماید.
مدیرکل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی گفت: پیش از اجرای حسابرسی سیستمی و امکان صدور و پرداخت آنلاین قبوض مالیاتی "منبع مستغلات اجاری" نیز مودیان برای ارسال اظهارنامه املاک از درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور بهره میگرفتند.
رحیمی بیان کرد: در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور شرایطی برای مودیان فراهم است تا بتوانند هنگام تسلیم اظهارنامه مستغلات، اطلاعات گذشته خود را مشاهده کنند؛ چنانچه اطلاعات از قبل در سامانه ثبت شده باشد دیگر نیاز به ثبت اطلاعات مجدد نخواهد بود.
مدیر کل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی گفت: نتایج حاصل از رسیدگیهای سیستمی برای ابلاغ الکترونیک در پنل ابلاغ الکترونیکی سازمان قرار میگیرد و ضمن ابلاغ الکترونیک، برای مودی پیامک ارسال میشود و شخص مزبور میتواند به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور (my.tax.gov.ir) مراجعه کند.
رحیمی بیان کرد: مودی پس از ورود به سامانه میتواند از طریق کارتابل ابلاغ الکترونیک برگههایی را که برای او بارگذاری شده همچون تشخیص اجاره املاک را مشاهده کند و اعتراض یا تمکین خود را به ثبت برساند پس از تمکین، قبض مالیاتی را دریافت و واریزی را انجام دهد؛ اگر سازمان از منبع مستغلات، جریمهای برای مودی در نظر گرفته باشد سیستم به او اعلام خواهد کرد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.
وی تصریح کرد: در حالحاضر تمام عملیاتی که همکاران سازمان در حوزه مستغلات به شیوه سنتی آنها را انجام میدادند، به صورت سیستمی انجام میشود و نتایج نیز به صورت الکترونیک به مودی اعلام میشود.
مدیر کل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی در خصوص مشاهده فرآیند رسیدگی به اعتراضات مودیان مستغلات استیجاری، گفت: در حالحاضر صرفا امکان ثبت اعتراض به برگه تشخیص وجود دارد و پیگیری و ارائه اسناد به سازمان باید به صورت مراجعه حضوری صورت پذیرد، در تلاش هستیم تا مسئله ثبت اعتراضات نیز به صورت الکترونیکی انجام شود.
رحیمی در پایان گفت: در عملکرد سال ۱۴۰۲ توانستیم در مجموع ۴۲۶ هزار و ۳۷۶ اظهارنامه دریافت کنیم که این اظهارنامهها مربوط به ۹۲۵ هزار و ۱۳۶ ملک استیجاری بود و ما در تلاش هستیم تا این اظهارنامهها را به صورت سیستمی و بدون دخالت نیروی انسانی انجام دهیم.