مدیریت پرشین خبر، لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.
به گزارش پرشین خبر، بنابر اطلاعات ارسالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، این شرکتها از ابتدای سال تا انتهای آبانماه ۵۷۴هزار و ۵۴۳ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند. این در شرایطی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ این رقم به ۶۰۹هزار و ۹۳۷دستگاه میرسید؛ بنابراین در این مدت، سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، ۳۵هزار و ۳۹۴دستگاه معادل ۵.۸درصد تولید کمتری در سواریها داشتهاند.
از ابتدای امسال تاکنون آمار تجمیعی تولید سواری خودروسازان همواره کمتر از سال گذشته بوده است، اما در مهرماه تولید آنها سرعت گرفته بود. خودروسازان در شهریور امسال حدود ۷۲هزار دستگاه محصول سواری را تولید کرده بودند، اما در مهرماه، تیراژ آنها به ۸۴هزار و ۲۴۶دستگاه رسید و رشد ۱۷درصدی را تجربه کرد؛ اما آبان دوباره وضعیت به منوال سابق برگشت. سه تولیدکننده بزرگ خودرو در آبانماه امسال ۶۳هزار و ۸۶۳دستگاه خودرو تولید کردهاند که نسبت به مهر کاهش ۲۰هزار و ۳۸۳دستگاهی یا ۲۴.۲درصدی را نشان میدهد. حتی در آبان تولید خودروی سواری کمتر از شهریورماه هم بوده است.
افت تولید خودروسازان در هشتمین ماه از سال در حالی رخ داد که شرکتهای تولیدکننده خودرو در این ماه منتظر رشد قیمت رسمی محصولات خود بودند، اتفاقی که در اواسط این ماه رخ داد؛ بنابراین میتوان این احتمال را داد که خودروسازان در آستانه رشد قیمت محصولات خود، تولید را کاهش دادهاند که بتوانند در ادامه، محصولات خود را با قیمت بیشتری به بازار عرضه کنند. تولید خودروی ناقص در این شرکتها نیز تاییدکننده این ادعاست. تنها ایرانخودرو در هشت ماه امسال هشتهزار و ۹۷۷دستگاه خودروی ناقص تولید کرده که چهارهزار و ۴۹۳دستگاه آن مربوط به آبان و دوهزار و ۴۱۹دستگاه آن مربوط به مهر است.
از طرف دیگر احتمال دارد این افت تولید به دلیل مشکل خودروسازان در تامین قطعه باشد. پنجم آذرماه در جلسهای که بین خودروسازان و تولیدکنندگان قطعه برگزار شد، علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو، اعلام کرد که طی ۲۰روز از محل افزایش قیمت رسمی خودرو حدود سه همت درآمد برای این شرکت تامین میشود و این خودروساز قصد دارد کل آن را به علاوه دو همت تسهیلات بانکی به طور یکجا به قطعهسازان پرداخت کند.
این اظهارات عظیمی میتواند به این معنا باشد که دستکم در آبانماه خودروسازان با مشکل تامین قطعه مواجه بودهاند. از طرف دیگر تا نیمه آبانماه هنوز خبری از افزایش قیمت کارخانهای خودرو نبود، بنابراین احتمالا خودروسازان در این ماه بعد از ۱۸ماه فریز قیمتی، با مشکلات عمیق در حوزه نقدینگی مواجه بودهاند که این امر نیز میتواند در افت تولید آنها موثر بوده باشد.
از سوی دیگر کاهش یا توقف تولید محصولات زیانده نیز در افت تولید خودروسازان در هشت ماه سال جاری نقش داشته است.
اما میتوان این پیشبینی را داشت که در آمار آذرماه شاهد رشد تولید خودرو باشیم، چراکه از طرفی رشد رسمی قیمت خودرو محقق شده و این موضوع به کمک نقدینگی خودروسازان آمده و آنها نیز انگیزهای برای کاهش تولید ندارند. از طرف دیگر این نقدینگی را صرف خرید قطعه کرده و میتوانند آن را در خط تولید مورد استفاده قرار دهند.
جزئیات تولید هشت ماه خودرو
بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، ایرانخودرو توانسته در هشت ماه امسال حدود ۳۲۷ هزار دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. این شرکت در هشت ماه ابتدایی سال گذشته، ۳۴۱ هزار و ۳۳۱ دستگاه تولید داشت؛ بنابراین تیراژ این شرکت نسبت به هشت ماه مشابه پارسال افت ۱۴ هزار و ۲۶۶ دستگاهی، معادل ۴.۲درصد، را تجربه کرده است.
به منوال گذشته بیشترین تولید آبیپوشان جاده مخصوص به مدلهای پژو اختصاص دارد. این در حالی است که ایرانخودرو درحالحاضر فقط پژو ۲۰۷ را از این خانواده به تولید میرساند. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، ۱۱۳ هزار و ۵۰۶ دستگاه پژو را تولید کرده است. با توجه به تولید ۱۸۴ هزار و ۹۷۹ دستگاهی خانواده پژو در هشت ماه مشابه پارسال، ایران خودروییها در تولید اعضای این خانواده افت حدودا ۳۸ درصدی داشته اند.
در بین دیگر محصولات ایران خودرو، گروه سورن تیراژ ۷۱ هزار و ۴۹۲ دستگاهی را در هشت ماه امسال از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ ۳۳ هزار و ۳۸۹ دستگاهی این گروه خودرویی در هشت ماه پارسال، ایرانخودروییها توانستهاند تولید در این گروه را بیش از دو برابر کنند.
طبق آمار منتشره در سایت کدال، دنا نیز از ابتدای سال تا انتهای آبان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تیراژ بیشتری داشته است. ایرانخودرو اعلام کرده در هشت ماه امسال ۵۷ هزار و ۹۹۵ دستگاه دنا را به تولید رسانده است؛ بنابراین با توجه به تیراژ ۵۴ هزار و ۹۳۵ دستگاهی این خودرو در هشت ماه پارسال، تولید دنا بیش از پنجدرصد بالا رفته است.
دیگر محصول ایران خودرو به نام رانا هشت ماه امسال را با افت پشتسر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشرشده در کدال، تا پایان آبان امسال ۱۱ هزار و ۲۲۲ دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است؛ بنابراین با در نظر گرفتن تیراژ ۱۴ هزار و ۲۹۳ دستگاهی مدت مشابه پارسال، تولید رانا بیش از ۲۱ درصد افت را به خود میبیند.
ایرانخودروییها در هشت ماه امسال ۹ هزار و ۶۸۹ دستگاه هایما را مونتاژ کردهاند، حال آنکه در مدت مشابه پارسال، تیراژ این مونتاژی چینی بیش از ۱۲ هزار دستگاه بود؛ بنابراین مونتاژ هایما در هشت ماه امسال حدود ۱۹ درصد افت کرده است.
طبق آمار منتشره در کدال، ایران خودرو در هشت ماه امسال بالغ بر ۴۴ هزار دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در هشت ماه پارسال ۲۹ هزار و ۶۸۱ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود؛ بنابراین تولید تارا در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴ هزار دستگاهی، معادل بیش از ۴۸ درصد، را به ثبت رسانده است.
در آمار تولید ایرانخودرو آیتمی به نام خودروهای تولیدی تجارینشده سایتها وجود دارد که عدد درجشده در مقابل آن، هشتهزار و ۹۹۷ دستگاه است، که این میزان به خودروهای ناقص تولیدی اشاره دارد.
همچنین بخش دیگری به نام «دیگر محصولات» تعریف شده که تولید ایرانخودرو در این بخش ۱۹ هزار و ۱۳۸ دستگاه بوده است. بدینترتیب کاهش تولید خانواده پژو نقش مهمی در افت تولید محصولات سواری ایرانخودرو ایفا کرده است.
سری هم به سایپا بزنیم. دومین خودروساز بزرگ کشور در هشت ماه امسال ۱۷۹ هزار و ۴۵۵ دستگاه خودروی سواری تولید کرده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۵ هزار و ۹۹۵ دستگاه بوده است؛ بنابراین در این مدت زمانی نارنجیپوشان جادهمخصوص ۱۶ هزار و ۵۴۰ دستگاه، معادل ۸.۴ درصد کمتر، تولید خودروی سواری داشتهاند.
بیشترین حجم از سبد محصولات این شرکت در هشت ماه امسال به خانواده
ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است. طبق اعلام سایپا این شرکت از ابتدای امسال تا انتهای آبانماه، ۱۳۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه خودرو از این گروه تولید کرده است. این رقم در هشت ماه سال گذشته ۱۶۱ هزار و ۸۲۶ دستگاه بوده است، بنابراین در این مدت زمان تولید این محصولات سایپا ۱۶ درصد کمتر شده است.
سایپا همچنین توانسته در مدت مذکور ۳۳ هزار و ۳۲۵ دستگاه شاهین معمولی و اتومات را به تولید برساند. این در حالی است که طی هشت ماه سال گذشته تیراژ شاهین حدود ۳۳ هزار و ۴۳ دستگاه بود. با این حساب، تولید شاهین نسبت به هشت ماه مشابه پارسال افزایش تنها ۲۸۲ دستگاهی داشته و تقریبا ثابت بوده است.
دومین خودروساز بزرگ ایران در بازه زمانی تحت بررسی ۱۰ دستگاه آریا اتوماتیک نیز تولید کرده که کل این ۱۰ دستگاه مربوط به تولید آبان است. البته در هشت ماه مشابه پارسال نیز تنها ۱۶ دستگاه آریا اتوماتیک در این شرکت تولید شده بود. سایپا در آمار تولید خود گزینهای به نام «سایر» دارد که مشخص نیست چه خودروهایی را شامل میشود. تیراژ این بخش، ۱۰ هزار و ۴۹۴ دستگاه اعلام شده است، حال آنکه در هشت ماه مشابه پارسال، تولید این خودروها تنها هزار و ۱۱۰ دستگاه بود.
پارسخودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور در هشت ماه سال جاری، ۶۸ هزار و ۴۳ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. در مقایسه با تیراژ ۷۲ هزار و ۶۱۱ دستگاهی هشت ماه مشابه پارسال، تولید این شرکت ۶.۳ درصد افت را نشان میدهد.
پارسخودرو در هشت ماه امسال کوئیک دنده معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q۲۰۰ را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q۲۰۰ پارسخودرو تیراژ ۴۳ هزار و ۶۸۲ دستگاهی در هشت ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه پارسال با تیراژ ۵۰ هزار و ۸۸۶ دستگاهی، از افت بیش از ۱۵ درصدی حکایت دارد.
پارسخودرو در حالی هزار و ۲۳۴ دستگاه کوئیک معمولی دندهای را در هشت ماه امسال تولید کرده که در مدت مشابه پارسال، ۲۱ هزار و ۶۹۸ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. این محصول در مهر و آبان امسال هیچ تولیدی نداشته و به نظر میرسد پارسخودرو آن را از سبد محصولاتش حذف کرده است.
خودروساز سوم ایران همچنین در هشت ماه امسال ۱۰ هزار و ۴۵۱ دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارسخودرو به شمار میرود که در هشت ماه مشابه پارسال تنها ۲۷ دستگاه از آن تولید شد.
پارسخودرو در بازه زمانی تحت بررسی ۱۲ هزار و ۶۷۶ دستگاه ساینا اس را نیز تولید کرده است. این خودرو در هشت ماه مشابه پارسال هیچ تولیدی در پارسخودرو نداشت.
تولید ماهانه خودروسازان
همانطور که اشاره شد تولید خودروی سواری در آبان با کاهش قابلتوجهی نسبت به مهر مواجه بوده است. بر این اساس خودروسازان در مهر امسال ۸۴ هزار و ۲۴۶ دستگاه محصول سواری را تولید کرده بودند، اما در آبانماه، تیراژ آنها به ۶۳ هزار و ۸۶۳ دستگاه رسیده است؛ بنابراین تولید ماهانه خودروسازان نیمهدولتی، ۲۴.۲ درصد کاهش یافته است.
ایرانخودرو در آبانماه امسال ۳۷ هزار و ۶۸ دستگاه تولید داشته که در مقایسه با تیراژ ۴۸ هزار و ۲۰ دستگاهی مهر، نشان از افت ۱۰ هزار و ۹۵۲ دستگاهی و ۲۲.۸ درصدی دارد. سایپا نیز تولید ۱۸ هزار و ۲۵۴ دستگاهی در ماه میانی پاییز داشته که در مقایسه با تیراژ ۲۵ هزار و ۱۱۳ دستگاهی مهر کاهش ۶ هزار و ۸۵۹ دستگاهی و ۲۷.۳ درصدی را به خود میبیند. همچنین پارسخودرو که تولید ۱۱هزار و ۱۱۳دستگاهی در مهرماه داشته، در هشتمین ماه از سال تنها هشتهزار و ۵۴۱ دستگاه خودروی سواری تولید کرده تا افت تولید آن طی آبانماه به دوهزار و ۵۷۲ دستگاه، معادل ۲۳ درصد، برسد.