email
save
کد خبر: ۲۲۲۷۱
۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

نقش پر رنگ خودروهای فرسوده در ناترازی بنزین و آلودگی هوا

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به نقش خودرو‌های فرسوده در ناترازی بنزین و آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده تا با نگاه جدی‌تری به موضوع تنوع‌بخشی سبد سوخت، اسقاط خودرو‌های فرسوده، ورود خودرو‌های برقی و بهینه‌سازی مصرف توجه شود.

 به گزارش پرشین خبر از وزارت نفت، «عبدالحسین همتی سراپرده» درباره موضوع افزایش مصرف سوخت در خودرو‌های فرسوده و به تبع آن افزایش آلایندگی هوا به‌ویژه در فصل سرد سال که با وارونگی هوا مواجه هستیم، خاطرنشان‌کرد: افزایش تولید انرژی موضوعی جدی است که باید به آن توجه داشت، ضمن اینکه در کنار افزایش تولید باید به موضوع بهینه‌سازی مصرف نیز توجه شود، زیرا در شرایط فعلی چاره‌ای جز کاهش مصرف سوخت، تنوع‌بخشی به سبد سوخت و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده نداریم.
وی با بیان اینکه در حوزه خودروسازی باید به سمت تولید خودرو‌های دارای استاندارد جهانی حرکت کنیم، همچنین واردات خودرو‌های کم‌مصرف نیز مدنظر قرار گیرد، گفت: با ایجاد سازوکاری باید مصرف سوخت را کاهش داد که یکی از این روش‌ها واردات و تولید خودرو‌های کم‌مصرف و حتی هیبریدی است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه‌داد: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اسقاط خودرو‌های فرسوده که با بدسوزی سوخت نیز مواجه هستند نقش زیادی در حل ناترازی بنزین دارند.
پیش از این «کرامت ویس‌کرمی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ افزایش قابل‌توجهی در مصرف سوخت بخش حمل‌ونقل داشته‌ایم، گفت: افزایش مصرف در حوزه حمل و نقل در بعضی از زمان‌ها به حدود ۱۴ درصد نیز افزایش یافته که باید با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها مانند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور به‌گونه‌ای حرکت کنیم که تامین و تخصیص نفت‌گاز به ناوگان دیزلی باری درون‌شهری و برون‌شهری بر مبنای عملکرد واقعی باشد، زیرا امسال مصرف سوخت در بخش حمل و نقل، دیزلی و گازوئیل رشد بیش از ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته است.


ارسال نظر