کد خبر: ۹۴۴۶
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
وزیر اقتصاد:

مجارستان شریکی خوبی برای ایران است

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه همایش تجاری ایران و مجارستان، عنوان داشت، با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، مجارستان شریکی بسیار خوب برای ایران در منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش پرشین خبر؛ دکتر سید احسان خاندوزی در سخنان خود در این مراسم که در محل هتل اسپیناس برگزار شد، با قدردانی خود را از دولت مجارستان و مدیران و دست‌اندرکاران اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن دو کشور بخاطر برگزاری این نشست و علاقمندی به توسعه عمیق همکاری‌های اقتصادی دو کشور اعلام کرد.
وی با اشاره به حضور پر تعداد فعالان اقتصادی ایران و مجاری در نشست افتتاحیه همایش تجاری ایران و مجارستان، این امر را، بیانگر اراده سیاسی مشترک دو کشور، برای تمهید زمینه‌های نقش آفرینی هر چه بیشتر بخش خصوصی ایران و مجارستان عنوان کرد.
وزیر اقتصاد توسعه روابط با مجارستان را برای جمهوری اسلامی ایران، یک الویت و دارای پیشینه تاریخی و دیرینه عنوان کرد و گفت: این روابط همواره از جایگاه مثبتی نزد افکار عمومی دو ملت برخوردار بوده است و مردم ایران همواره احترام ویژه‌ای برای مردم مجارستان قائل بوده اند.
خاندوزی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه دوجانبه روابط اقتصادی، علمی، فرهنگی، دانشگاهی، تکنولوژیک و گردشگری با مجارستان است.
وزیر اقتصاد کشورمان عنوان داشت: توسعه روابط دو کشور با شرکای خارجی و جذب شرکت‌های معتبر بین‌المللی در زنجیره تولید داخلی، همواره از اهمیت شایانی نزد جمهوری اسلامی برخوردار بوده است.
خاندوزی گفت: پیشرفت و توسعه مراودات تجاری بین ایران و مجارستان نیاز به برنامه‌ریزی و شناخت مختصات اقتصادی و صنعتی دو کشور دارد.
وی تصریح کرد: دو کشور ایران و مجارستان می‌توانند بر استعداد و ظرفیت علمی و فنآوری خود تکیه کنند و با توسعه روابط فیمابین، وابستگی آن‌ها به کشور‌های بزرگ، کمتر و کمتر می‌شود.
وزیر اقتصاد اعلام کرد: ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های کشاورزی، صنایع پزشکی، دارو سازی، فنآوری‌های نانو، برق، ساختمان و بویژه در حوزه دانش‌بنیان برای افزایش همکاری بین دو کشور وجود دارد.
خاندوزی افزود: افزایش تعاملات بخش خصوصی در این زمینه ها، دستآورد خوبی برای دو کشور به ارمغان خواهد آورد.
وی گفت: شرکت‌های مجاری می‌توانند از طریق شرکت‌های ایرانی، علاوه بر دسترسی به بازار‌های ایران، به بازار سایر کشور‌های همسایه نیز دسترسی پیدا کنند.
وزیر اقتصاد بابیان اینکه، فرصت‌های همکاری در حوزه‌های متعدد بین بخش‌های خصوصی دو کشور ایران و مجارستان مهیا است، اظهار داشت: ایران مقام اول ذخایر انرژی فسیلی دنیا را دارد؛ از نظر منابع معدنی نیز در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران نیز امکان قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ کشور برتر جهان را فراهم کرده است.
وی جمعیت جوان ایران را، نسلی آشنا به فنآوری و علاقمند به تعامل با دنیا، مسالمت جو و معتدل خواند و گفت: می‌توان گفت، مهم‌ترین منبع سرمایه‌گذاری در ایران، نیروی کار جوان تحصیل‌کرده‌ای است که در کشورمان وجود دارد.
خاندوزی اظهار داشت: در حوزه صنایع سنگین مثل پالایشگاه‌های نفت و گاز و کارخانجات سیمان، فولاد، معادن، خودرو سازی و کشاورزی یا حوزه‌های نوظهوری مانند نانو تکنولوژی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، فرصت‌های کم نظیری در ایران وجود دارد.
وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان، ساخت تجهیزات پزشکی، ساخت دارو‌های نوترکیب و صادرات آنها، موفقیت‌های خوبی به رغم همه تنگنا‌های خارجی برای ایران رقم زده است.
وزیر اقتصاد گفت: همچنین در حوزه ساخت مسکن، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی و توسعه بنادر، فرصت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در کشورمان وجود دارد که مجارستان با توجه به برخورداری از شرکت‌های توانمند در این حوزه ها، می‌تواند فعالیت‌های خوبی در ایران داشته باشد.
خاندوزی ادامه داد: از نظر ایران، مجارستان یکی از اقتصاد‌های رو به پیشرفت و با ظرفیت‌های بسیار بالا محسوب می‌شود.
وزیر اقتصاد افزود: مجارستان بعنوان تأمین کننده مهم مواد غذایی و همزمان، برخورداری از صنایع پیشرفته کشاورزی، پزشکی و دارویی و همچنین سوابق درخشان در مدیریت منابع آبی، می‌تواند شریک مهمی برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه باشد.
این گزارش حاکی است، پیتر سییارتو وزیر امورخارجه و تجارت مجارستان نیز در ادامه این نشست و پس از دکتر خاندوزی در مراسم افتتاحیه همایش تجاری ایران و مجارستان در سخنانی با اشاره به اینکه مجارستان خطری در همکاری‌های بین غرب و شرق ندیده و این همکاری‌ها را یک فرصت می‌داند، خاطر نشان کرد: مورد مجارستان نشان می‌دهد که این دیدگاهی درست است و اقتصاد مجارستان از طریق همین همکاری‌های بین شرق و غرب توانسته است به یک اقتصاد قوی و موفق مبدل شود و نشان می‌دهد که استراتژی ما در این زمینه صحیح بود و توانستیم سرمایه‌های شرقی و غربی را به کشور مجارستان جذب کنیم.
وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در ادامه افزود: وقتی درباره همکاری‌های اقتصادی صحبت میکنیم، بابد واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم و وجود رژیم تحریم‌های بین المللی به همکاری‌های ما کمک نمی‌کند، اما نظر ما درباره تحریم‌ها یک موضوع دیگر است.
وی با اشاره به اینکه ساختن همکاری‌ها با وجود تحریم‌های بین المللی ساده نیست، اما امکان پذیر است، افزود: این به معنای غیر ممکن بودن همکاری‌ها نیست و مجارستان در زمینه صنایع داروسازی، پزشکی، کشاورزی، تولید مواد غذایی و تولید و مدیریت آب و همچنین صنایع پلاستیک سازی موفق‌ترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های جهان را دارد و شرکت‌های مجارستانی در این حوزه‌ها جزو موفق‌ترین و پیشرفته‌ترین بخش‌های اقتصاد مجارستان هستند و در جهان رتبه نخست را دارند.
پیتر سییارتو افزود: در این سفر مدیران ۱۲ شرکت ارشد مجارستان مرا همراهی می‌کنند که زمینه فعالیت‌های آن‌ها در حوزه‌هایی است که رژیم تحریم‌ها شامل آن‌ها نمی‌شود و از طرف ایرانی نیز تقاضا میکنم که فرصت همکاری‌های مشترک در این حوزه‌ها را مغتنم بشمارند.
وی در پایان با اشاره به اینکه هیات مجاری فقط برای فروش به ایران نیامده بلکه علاقمند به خرید کالا‌های ایرانی نیز هستند، گفت: ما فقط برای صادرات کالا‌ها و محصولات مجارستان به ایران نیامده ایم و فعالیت اقتصادی ما فقط، محدود به صادرات نخواهد بود بلکه از طریق واردات محصولات ایرانی در بخش‌هایی که تحت سلطه رژیم تحریم‌ها نیست از فرصت موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم.
وی وجود هزاران دانشجوی ایرانی در کشور مجارستان را از دیگر فرصت‌هایی دانست که می‌تواند به توسعه روابط بین دو کشور کمک کند.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>