کد خبر: ۹۳۱۴
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
پاسخ به یک شبهه مطبوعاتی؛

سیاست های مالیاتی دولت همواره حمایت از تولید است

حمایت از تولید، همواره از برنامه‌های اساسی و پایدار دولت سیزدهم بوده و هست؛ برخلاف دیدگاه منتقدان، دولت هیچ گاه در بخش مالیات به دنبال فشار بر تولید و بنگاه‌های اقتصادی نبوده و نیست از این جهت در دوره کرونا نرخ مالیات بر شرکت‌های تولیدی براساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت و امسال هم مجددا این نرخ به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پرشین خبر به نقل از شادا؛ در پاسخ به مطلب انتقادی روزنامه کار و کارگر با عنوان «فشار مالیات بر دوش تولیدکنندگان» باید گفت؛ هرچند حرکت از بودجه متکی به درآمد‌های نفتی به بودجه مبتنی بر درآمد‌های پایدار مثل مالیات، یک رویکرد اصولی از سوی دولت سیزدهم بوده، اما این دولت در افزایش درآمد‌های مالیاتی همواره دو رویکرد مهم عدالت محوری و حمایت از تولید را دنبال کرده است بطوری که در بیش از یک‌سال گذشته، این رویکرد آثار مثبتی بر رشد درآمد‌های پایدار دولت داشته است.
رشد درآمد‌های مالیاتی طی دوره استقرار دولت سیزدهم، همواره بیش از ۵۰ درصد بوده که این امر در سنوات گذشته سابقه نداشته و بر همین اساس نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش درآمد‌های مالیاتی به میزان ۴۹.۸ درصد، در ادامه همین رویه پیش بینی شده و به معنای فشار بر تولید نیست، چرا که برای دولت همیشه حمایت از تولید مقدم بر افزایش درآمد مالیاتی است.
کاهش بار مالی تولید، ارتقای عدالت مالیاتی و بهبود توزیع درآمد از طریق وضع مالیات بر جمع درآمد، حرکت از سمت نظام مالیاتی ممیز محور به سمت نظام مالیاتی هوشمند داده محور، کارآمدسازی مشوق‌های مالیاتی و همچنین ایجاد ارتباط میان نظام مالیاتی و نظام حمایتی، از مهم‌ترین اهداف دولت در مسیر اصلاح نظام مالیاتی بوده است. همچنین اقدامات دولت در تغییر رویکرد مالیات ستانی از سیستم ممیز محور به سیستم اخذ مالیات هوشمند و مالیات بر مجموع درآمد، نشان دهنده عزم دولت بر عدالت محوری و حمایت از تولیدکننده در زمینه اخذ مالیات است؛ بدیهی است در سیستمی که نتواند هوشمند و الکترونیک باشد، فاکتور‌ها کاغذی باشند، رسیدگی‌ها سیستمی نبوده و سنتی و ممیز محور باشند، انواع مفاسد و فرار مالیاتی رخ می‌دهد و حتی ممکن است فساد‌های احتمالی بین مودی و ممیز رخ بدهد که هم برای تولیدکننده و هم برای نظام مالیاتی و درآمد‌های مالیاتی کشور مضر است.
لازم به ذکر است که راه اندازی سامانه مودیان و اتصال پایانه‌های فروشگاهی به پرونده‌های مالیاتی که نقش مهمی در ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی و به تبع آن کاهش زمینه‌های فرار مالیاتی داشته و همچنین ایجاد ارتباط میان تراکنش بانکی و فعالیت اقتصادی اشخاص موجب شد تا تعداد اشخاص حقیقی دارای اظهارنامه مالیات عملکرد، از حدود ۲.۶ میلیون فقره در سال ۱۴۰۰ به ۵.۳ میلیون فقره در سال ۱۴۰۲ افزایش و درآمد ابرازی آن‌ها از حدود ۳ هزار میلیارد تومان به ۳۱ هزار میلیارد تومان (۱۰برابر) افزایش یابد. در همین حال رشد درآمد‌های مالیاتی طی دوره استقرار دولت سیزدهم، همواره بیش از ۵۰ درصد بوده که این امر در سنوات گذشته سابقه نداشته و بر همین اساس نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش درآمد‌های مالیاتی به میزان ۴۹.۸ درصد، در ادامه همین رویه پیش بینی شده است.
تأکید می‌شود پیش بینی افزایش درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ به معنای فشار بر بخش تولید نیست؛ بلکه شناسایی مؤدیان جدید، به منظور جلوگیری از فرار‌های مالیاتی برای کسب درآمدی که دولت آن را در بودجه تعریف و پیش بینی کرده است.
یکی از محمل‌های هزینه این درآمدها، تأمین مالی برای بخش تولید است. از این جهت طی دو سال گذشته، بودجه بندی دولت سیزدهم، نه تنها هرگز فشاری را بر بخش تولید وارد نکرده، بلکه در بودجه ۱۴۰۲ برای بخش تولید معافیت هفت درصد نیز در نظر گرفته شد و در عین حال نیز از محل تبصره ۱۸ برای این بخش حمایت‌های موردنیاز صورت گرفت.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>